VO65’erne på vej ud i Atlanten

VOR sejlerne kalder det ”smooth sailing” – havet er fladt og roligt med let vind. Luften er varm ligesom havet.

Det blev en rimelig nem sejlads for feltet ud af Middelhavet. Det har ikke været en hård, våd og blæsende start, der har ikke været nogen grejproblemer, ingen skader, ikke noget ekstremt. Vinden nåede på et tidspunkt op på 20 knob, men droppede derefter helt.

Men intensiteten for sejlerne har været det samme. Sejl op og ned hele tiden, sejlene bliver ”stacket” oppe foran eller agter på båden, til luv og til læ, de skal hele tiden flyttes. Alle manøvrerer konstant i den lette skiftende vind  og optimerer hele tiden. Besætningerne sover ikke meget. Navigatørerne tjekker hele tiden deres vejrinformationer, og forsøger at vælge den bedste rute.

Lige nu siger sejlerne – det betyder ikke ret meget at være i front på dette tidspunkt i sejladsen – andet end at det naturligvis styrker holdånden - og det er jo altid rart "at vise hæk".

Bådene har stort set kunnet se hinanden det meste af vejen fra Alicante til Gibraltar.

Screen Shot 4.01.00 pm

De seks af bådene valgte den lidt sydligere kurs den sidste stykke med strædet, mens SCA - som lå blandt de sidste i feltet – valgte at tage en chance, splitte og gå nordpå. Det betalte sig, og de kunne gå gennem Gibraltar Strædet som den første båd med en pæn margin til feltet.

Vestas Wind holdt har fastholdt føringen i den anden gruppe.

Screen Shot 5.28.43 pm

Vindforholdene gennem Gibraltar Strædet var moderate, og nu er de på vej ud i Atlanten – de drømmer om favorable ”trade winds”, surf på følgerne og 20 dage på oceanet.

Nu bliver det spændende om bådene stadig vil holde sig rimelig tæt, eller om der kommer nogle større split i feltet.

Til formiddag havde SCA valgt en mere nordlig kurs ud af strædet og lå omkring 4 sømil foran Vestas, som derimod søgte ind mod Afrikas kyst.

De to sidste både Brunel og Mapre lå omkring 10 sømil efter SCA.

Men det ændrer sig hurtigt - Vestas Wind som valgte den sydligere kurs tættere på den afrikanske kyst, er nu i front igen med 2 sømil til Abu Dhabi og 14 sømil til Mapre som sidste båd. SCA søger mere mod nord end de andre både.

Når man er på ud i Atlanten skal man træffe beslutninger som rækker mange dage frem, man vælger en mere vestlig eller mere sydlig kurs på vej over Atlanten, ned forbi De Canariske Øer mod waypointet Fernando de Noronha ud for den brasilianske kyst, inden kursen herefter sættes mod Cape Town. Efter Trade Winds kommer Doldrums, og når man er igennem dem får man oftest igen en frisk sejlads resten af vejen mod Afrikas sydlige spids.

Det var de første 350 sømil – nu er der kun 6100 sømil tilbage !

Følg selv med på Race Trackeren - på din PC, Tablet eller Smartphone.

www.volvooceanrace.com