Aschenbrenner først i mål på Færder'n

”Det var en fantastisk fornemmelse at være første rorsmand på TP52’eren. På vej sydover i Oslofjorden ud mod Færder fyret loggede vi op til 20 knob, og der var nogle spændende øjeblikke, hvor vi skulle skære ret skarpt for at komme forbi nogle klippegrunde med fare for at broache”, fortæller Joachim Aschenbrenner til Bådmagasinet. Joachim var for anden gang rorsmand på TP52’eren Wolfpack Racing Team, og fortsætter.

”Det er jo fantastisk at deltage i en sejlads med næsten 700 både, og det var flot og spændende at sejle nordpå igen efter at have rundet Færder fyret, hvor vi kunne se hele det store felt på vej ud af fjorden med spilere. Efter at vi var kommet i mål blev havnen i løbet af natten fyldt op med mere end 500 både, hvor alle besætningerne skulle deltage i den store fest lørdag aften, efter at de havde hvilet ud. Desværre måtte vi hjem til træning søndag.”

TP52’erens omsejlingstid blev på 8 timer, 31 minutter og 19 sek., hvilket var ny rekord for monohull både, og de vandt samtidig deres løb, og blev hurtigste ORCi båd.

Med på TP52’eren var også Jonas Funk og Sebastian Bennetsen, der også skal sejle på den norske båd til ORCi VM i Kiel senere på sommeren. Her kommer Joachim ikke med, da holdets normale første rorsmand Eivind Melleby er med.

Læs også: Aschenbrenner Racing Team testede TP52

”Selvom der nok ikke bliver flere TP52 sejladser i år, så har jeg fået gjort opmærksom på mig selv, og håber at kunne komme mere fast på holdet fra 2015. I år koncentrerer vi os om match race, og den næste store udfordring bliver Stena Match Cup Sweden i Marstrand”, slutter Joachim.



Fald fra 1000 til 668 både

De norske arrangører mener selv, at Færder’n er verdens største kapsejlads, hvori også indgår natsejlads. Sejladsen går fra Oslo til Færder fyret og retur til Horten for de største og hurtigste både. Der er yderligere nogle andre, kortere baner for de mindre både med forskellige rundingsmærker, og der er selvfølgelig racing og cruising løb, ligesom løb uden spiler.

Så der er tilbud til mange forskellige sejlere og bådtyper. Banerne og løbene er planlagt, således at man kan sikre, at alle både er i havn omkring frokost tid om lørdagen. Besætningerne kan få hvilket ud inden den store regatta fest lørdag aften.

Specielt natten til lørdag var udfordrende for besætningerne, idet det blæste op til 12-14 m/s og på til 20 m/s i pustene, da bådene skulle kryds nordpå i fjorden. Der var nogle mastebrud og ca. 50 både udgik i løbet af natten.

Sejlerne og arrangøren Konglig Norsk Seilforening (KNS) kunne fastslå, at årets Færder’n specielt vejrmæssigt og sportsligt blev en af de mest vellykkede i sejladsens 67-årige historie, siden den startede i 1947.

Men deltager antallet er faldet drastisk de senere år fra over 1000 både til nu 668 både, og arrangørerne drøfter mulige ændringer af konceptet, blandt andet om man skal slutte sejladsen inde i Oslo. Men KNS vil nu først spørge sejlerne. Mange synes dog enige om, at sejladsen skal afsluttes med en stor sejlerfest, så det sociale er i højsædet også i fremtiden, så valg af lokalitet for måltagningen vil også være afhængig af, hvordan sejlerfesten kan arrangeres.

Se hvilke tanker to erfarne norske sejlsportsjournalister gør sig om fremtiden for Færder’n: