En check på op til 250.000 kr. til sejlsporten. Det er, hvad North Sails i Allerød i år giver til dansk sejlsport med det klare mål at få flere almindelige danskere ud på kapsejladsbanerne.
"Vi gør det, fordi vi gerne ser flere både på vandet. Særligt på kapsejladsbanerne har nedgangen i antallet af deltagende både været stor gennem de seneste år. Vi håber, at dette sponsorat kan hjælpe med at motivere danske sejlere til at komme på vandet og samtidig virke som gulerod for klasseorganisationerne og få dem til selv at lobbyarbejde på at sikre flere både på startlinjen i år," siger Mads Christensen fra North Sails.
Helt konkret går North Sails ind og støtter 13 danske klasseorganisationer med en spiler til afviklingen af klassens eget DM. Men tre betingelser skal være opfyldt for at udløse lyden af knitrende sejldug med det klassiske logo:
1. North Sails vælger farven på spileren.
2. Vinderen skal findes ved simpel lodtrækning.
3. Danmarksmesterskabet skal være godkendt af Dansk Sejlunion samt DIF, hvilket som minimum betyder, at 15 både skal stille til start.
Ydermere giver North Sails gavekort til udlodning under de tre vigtigste kølbådssejladser i Danmark – Big Boat Aarhus, Big Boat Helsingør og Race Rigtig i Rungsted. Gavekortene gælder til køb af spiler til maks 25.000 kr. hos North Sails, og vinderne skal ligeledes findes ved lodtrækning. Sammenlagt løber dette sponsorat op i en kvart mio. kroner.
"Vi går kort og godt ud og støtter alle klasserne i Danmark lige fra Spækhugger og Scankap 99 til CB-66 og BB 10 meter, ligesom vi bakker op om de aktuelt største kapsejlads-succeser i Danmark. Forhåbentlig kan dette sponsorat hjælpe med at få lidt flere ud på vandet og væk fra computerspillene," siger Mads Christensen.
Han lægger ikke skjul på, at North Sails selvfølgelig håber på mere omsætning ved forhåbentlig at få flere både på vandet. Men økonomien er ikke det vigtigste i det sponsorat.
"Nej. Det er langt vigtigere, at vi får stoppet nedgangen i antallet af deltagere til klassernes mesterskaber og til kapsejlads i det hele taget," siger Mads Christensen.
Mads Christensen håber, at sejlsportens pressede situation kan få sejlglade folk til at tænke mere kreativt, når det gælder om at skabe udvikling og vækst.
"Vi skal have sejlsporten på banen igen ved at gøre det nemmere at komme ud og sejle. Vi kunne hente inspiration på boligmarkedet, hvor eksempelvis 20 familier kan deles om fem sommerboliger. Det samme koncept kunne man sagtens introducere i bådbranchen. Det ville mindske omkostningerne, give mindre klargøring og vedligehold. Med andre ord kunne den sparsomme fritid bruges på at sejle i stedet for at slibe og lakere," slutter Mads Christensen