Int. målerbreve koster, men er det pengene værd?

 

Jeg håber at artiklen kan tilvejebringe faktuelle analyser af den mystik der har været ifm diskussion af målregler i Danmark - Bemærk at artiklen er skrevet som sejler og ikke på vejne af hverken DS, ORCi eller DBB.

Med sejler hilsen Henrik Jørgensen x2box.

Deltag gerne i debatten med konstruktive kommentarer, (red.)

 

Når man arbejder med analyse af resultater fra kapsejladser, er det normal umuligt at sammenligne målsystemerne, idet arrangørerne typisk kun offentliggør resultaterne i enten DH eller ORCi.

Derfor har der været grobund for myter og teorier om hvorfor det ene målsystem er bedre end det andet ...uden faktuel viden... men formodninger om at jo flere parametre jo bedre målsystem.

Det er jo altid nemt at sige at det er målsystemet skyld at man ikke vinder på banen. Én af konsekvenserne er at 8 danske både såvel ORCi som DH målerbreve, hertil kommer 6 både der er inkludereret under OneDesign.

Under udarbejdelsen af ranglisten for BigBoat i 2013 kunne jeg ikke dy mig for at lave en analyse af placeringerne, hvis sejladserne i stedet var blevet afviklet under DH 2013. ORCi ranglisterne baseret på sejladserne Århus Big Boat, Baltic Sea Challenge og RACE Rig-Tig og er udarbejdet i samarbejde med sejlklubberne i Egå, Helsingør og KDY udarbejdede ORCi. Ranglisterne er således baseret på de 19 afviklede sejladser.

Med de afviklede sejladser under ORCi ranglisten, er det for første gang muligt at lave reel matematisk sammenligning af DH og ORCi, idet alle deltagende er målt ind både ORCi og DH.

Fundamentet for ORCi og DH målerbrevene

Umiddelbart har DH og ORCi samme udgangspunkt, nemlig den enkelte båds performance ved forskellige vindvinkler og vindstyrker (kaldet VPP).

Kort fortalt baserer DH 2013 sig på 45 forskellige mål på af rig, sejl og skrog. Ud fra disse mål beregnes VPP værdierne for op/ned baner (TAUD), cirkel baner (TACI) og et generelt DH mål (GPH) der er et mix af vindstyrker og bane. DH udvikles og vedligeholdes af Dansk Sejlunion og er løbende blevet revideret. En nærmere beskrivelse DH reglen findes på dh.websejler.dk.

ORCi anvender de samme værdier som DH, men inkludere tillige en række ekstra parametre som f.eks. besætningens maksimum vægt, bådens faktiske krænings stabilitet, mastevægt og en lasermåling af bådens skrog. ORCi har i dag flere både indmålt end DH (uden for Skandinavien), men har i lighed med DH en lukket matematisk model for beregningerne. Man finder mere information om ORCi på adressen www.orc.org

DH er slet ikke blevet udfordret på samme niveau som ORCi da flere professionelle sejler under ORCi og det fakta at DH udvikles på et væsentligt laver budget har naturligvis også konsekvenser. Samtidig er ORCi er en internationale måleregel, der gør det muligt at sejle kapsejlads i andre lande.

Læs om beregning af resultater på næste side:



Beregning af resultater

Beregningen af ORCi resultater baserer sig på en kompleks matematisk model, hvor f.eks. vindvinkler, vindstyrke og banelængden medregnes.

DH beregninger taget udgangspunkt i banesystemet (under BBS er TAUD mål anvendt, der baserer sig på en op/ned bane), distance og vindstyrkerne lav/medium/høj.

En interessant observation er at man pga. DH simplicitet som sejler har bedre indsigt i respit til konkurrenterne under sejladserne, idet respittiden er baseret på distance og vindstyrke. Et eksempel herpå er Quantum Sails DH respittabel til Race Rig-Tig i 2013.

Derimod skal man under ORCi have PC om bord samt indsigt i vindvinkler og vindstyrker inden man kan udføre beregningen. Reelt er det umuligt at vide hvordan man placerer sig indtil baneledelsen gennemføre beregningerne... hvorfor de enkelte deltager er chanceløse i selv at udføre beregningerne på vandet .. og dermed reelt også at kontrollere det endelige resultat.

Økonomi bag ORCi og DH

Begge målesystemer finansernes af de aktive sejlere via en årlig licens. Men der er stor forskel på økonomien.

DH drives af Danske Sejlunion og det koster kr. 500 (plus kørselstilskud til måleren) at få målt båden. Ved standard skrog foretages der kun kontrolmåling af flydemål. Den årlige afgift for DH målerbrev er kr. 250 (oplyste 2013 priser).

ORCi en organisation med sin helt egen økonomi og bliver derfor drevet som en forretning, hvorfor der er forøget omkostninger. Hvis bådens skrog allerede findes i ORCi databasen vil det blive kontrolmålt. Er der tale om et ikke kendt skrog stiger omkostningen væsentligt da den skroget skal opmåles med laser.

Under alle omstændigheder er opmålingen af en båd under ORCi mere omfattende, idet vægt, vægt af mast, krængning stabilitet, skrue og andre parametre skal kontrolleres. Der er en række gode initiativer hvor flere både måles samtidig, og det kan gøre målearbejdet noget billigere.

Udstedelse af et ny ORCi målerbrev andrager kr. 1.250,-, hertil kommer en årlig afgift på kd 1.000,-. Altså sammenlagt kr. 2.250,- første år (oplyste 2013 priser).

I Danmark var der i 2013 blot målt 8 både under ORCi reglen (Elan 410, Farr 400, Swan 45, Xp33, X-37, X-40, X-41 og Xp44). Hertil kommer 6 både under One design regler med ORCi målerbrev hvor de stramme one design regler gør at båden blot skal kontrolmåles (4 X-35 og 2 Farr 40).

Begge målesystemer gør det muligt at udføre testkonfigurationer, men hvor DH stiller dette gratis til rådighed for sejlerne via www.websejler.dk tager ORCi en afgift på $10,- pr testmålerbrev (vejledende pris oplyst af ORCi). Hvis man i forbindelse med valg af nyt sejl udfører flere beregninger for at optimere bliver det hurtigt dyrt.

Læs mere om fundamentet for 2013 rangliste beregningerne på næste side:


 

Fundament for 2013 rangliste beregningerne

Den matematiske sammenligning af ORCi og DH er ret omfattende. Jeg vil derfor forholde mig i korthed til de faktisk sejladser og samlede stilling.

Basis for ORCi og DH ranglisterne er følgende:

- ORCi beregninger er baseret på ORCi respitprogrammer anvendt under stævnerne.

- Til ORCi ranglisten anvendes de officielle ORCi resultater til ranglisten.

- DH beregningerne er baseret på faktiske sejltider, distance og vindstyrke under de 19 sejladser. De anvendte mål er taget fra de officielle DH mål jf. www.websejler.dk.

- Hver enkelt stævne tæller som en helhed, og den dårligste sejlads i hver stævne er fratrukket.

- Samlet rating baseres på det samlede antal point, hvor færrest points vinder

Den komplette matematiske analyse af de 19 sejladser i 2013 findes her

Matematisk konklusion

Konklusionen på den sammenligning er, at der IKKE er nævneværdig forskel de to målesystemer, da det samlede resultat er meget ens:

- Som det fremgår af tabel 1 (se på sidste side) giver de to ranglister identiske resultater for de første fire både

- Der er byttet om på #5 og #6 i DH beregningen, hvilket kan tilskrives de tætte sejladser og mindre forskel på DH/ORCi.

- Båden YRO (First 40.7) sejlede med genoa, hvilket beregningen viser straffes hårdere ved lav vindstyrke under DH end ORCi

- Øvrige placeringer skyldes mindre forskelle i målsystemer samt manglende deltagelse i alle 19 sejladser

- I tabel 2 og 3 findes den samlede ORCi (officielle) og DH ranking (beregnet).

- En mere omfattende matematisk analyse findes her (link)

Overordnet KONKLUSION

Så det må konstateres at der, baseret på de 19 BigBoat resultaterne, ikke er nævneværdig forskel på udfaldet under ORCi eller DH... så hvorfor skal vi bruge tid og mange penge på at måle bådene ind under ORC, når sejladserne afvikle lige så fair under DH! Samtidig vil man ved anvendelse af DH kunne få flere danske både med... og der har jo alligevel ikke været megen interesse fra udlande i deltagelse i Dansk sejladser.

Se tabellen på sidste side:


 

Båd

ORCi

DH

SIRENA

1

1

-

Han Sen

2

2

-

Tarok 7

3

3

-

Oxygen

4

4

-

Next level 2

5

6

-1

Veolia

6

5

1

YRO

7

17

-10

Abena

8

7

1

White Shadow

8

15

-7

Stony 7

10

8

2

patent3

11

9

2

Swegon

12

13

-1

Rubi X

13

12

1

Viatempo

13

9

4

Soldier Blue

15

11

4

TomCat

16

20

-4

Pink X

17

18

-1

Joki

18

14

4

MMM

19

16

3

Launa

20

19

1