Igennem flere år har verdens største entypeklasse, Laser, haft problemer med leverancer af nye både og reservedele. Der har været mange problemer i forbindelse med ejerskifter hos producenten, og dertil hørende økonomiske vanskeligheder og slåskampe om rettighederne. Den olympiske enmandsjolle har passeret 200.000 enheder siden starten i 1970, og designeren, Bruce Kirby, har modtaget royalties for hver eneste nye båd.
Stoppede royalty-betaling
Laser Performance, som ejer retten til at bygge og levere både og udstyr, har igennem den seneste tid stoppet med at betale Kirby for rettighederne til at benytte hans design. Kirby har svaret igen ved at gå rettens vej, og har nu opsagt kontrakterne og effektivt stoppet enhver produktion af den olympiske klasse. Laser Performance kan ikke længere bygge Laser.
Her kommer Torch-klassen
I stedet grundlægger Kirby nu en ny klasse, baseret på sit berømte design. Den nye entypeklasse får navnet "Torch", eller "Kirby Torch". Der er allerede indgået aftaler med producenter worldwide, og sejlnummerne vil starte der hvor Lasernummerne stoppede. Håbet er at den internationale klasseorganisation vil hoppe over til den nye Torch-klasse, og at denne vil godkendes som den officielle olympiske klasse. Gamle Lasere vil være godkendt til deltagelse i den nye Torch-klasse.
Stille fra Laser-klassen
Foreløbig er der tavst fra International Laser Class Organisation. Der har været forhandlinger mellem Kirbys nye virksomhed, Torch, og klasseorganisationen, men noget klart svar derfra foreligger ikke endnu. Vi afventer videre nyt i denne meget specielle sag!