Shit happens….

Der kom hvid røg op fra redaktørens hjørnekontor, ikke fordi hr. Øverup havde selvudnævnt sig til pave over sejlsportens stadig mindre menighed. Ikke fordi Øverup ikke gerne vil, men han er realistisk nok omkring de barske krav til askese, ydmyghed og masser af bøn.

Cigarer er vist heller ikke blandt personalegoderne hos den rigtige nye pave, Frans den 1. Så hellere gud for de få, men tro tropper på redaktionen, hvorfor jeg ydmygt havde fået foretræde i det røgfyldte hjørnekontor. Men Gud, hr. Øverup, selv var sur, lad os være ærlige stiktosset, stiktosset på SAP Extreme. I Øverups optik havde Køstner og Gram Hansen nedprioriteret de danske medier, da tingene begyndte at gå galt under årets Act 1 i Oman.

Derfor sad jeg nu på Plaza Scandic Hotel på Banegårdspladsen i Aarhus, hvor jeg havde indbudt Rasmus Køstner på morgenmad. Giveren var redaktøren, som i dagens anledning havde flottet sig, så længe vi to kun tog én omgang. En hurtig rundtur rundt om buffet'en sikrede, at redaktørens økonomi ikke blev smadderet på denne gang.

Oman ikke nogen stor sportslige oplevelse

Rasmus var hudløs ærlig, "Oman var ikke den sportslige oplevelse, vi havde håbet på. Oman var en række dage i let luft, og holdet har endnu ikke knækket koden. Vi blev nummer 7 - ikke imponerende. Det var dog positivt, at vi slog holdet fra Schweitz. De er blandt de bedste teams, når det glæder flerskrogsbåde. Aktuelt mødte de op med en 1. plads fra Dessim 3T mestre foran hele eliten".

"Første dag sejlede vi ok, en 4., 2. og 4. plads. ok, da vi samtidig kæmpede med problematikken omkring hydraulikken. Vi kunne ikke holde trykket, hvilket svarer til, at du ikke kan hive sejlene helt hjem. Hydrauliksystemet er kritisk - for at sige det mildt et yderst skrøbeligt system. Men hele Extreme 40 konceptet bygger på 100% design, så alle teams slås med systemet", fortæller Rasmus Køstner.

SAP

SAP Extreme Racing Team i aktion

Det lykkedes holdet at få systemet repareret mellem sejladserne, men det fjernede fokus. Rasmus Køstner forsætter:

"Som om det ikke var slemt nok, så kom de lette vinde. Misser du accelerationsvinklerne bare 10 %, mister du 3-5 sekunder i starten, og du er tabt bag feltet. Desværre er disse vinkler meget svære at forudsige i den lette luft. Forskellen mellem tophastigheden og en flydende stilleliggende platform er knivskarp".

Ærlig debriefing - men er det nok for Hr. Øverup?

Visionen for 2013 er fortsat en plads i 2014, og de skuffende resultater i Oman ændrer ikke på den vision. Mit problem i Aarhus var, at Køstner lige havde givet en yderst professionel, grænseløs hudløs ærlig debriefing. Det fik bare ikke røgen ud af redaktørens hjørnekontor, jeg havde ikke fået afklaret hvorfor den pludselige radiotavshed?

Ingen tvivl om mine spørgsmål ramte et ømt punkt hos den dybt ambitiøse Køstner. Efter at have trukket vejret dybt kom budskabet: "Det danske publikum er ikke vores primære målgruppe. Al vores kommunikation retter sig om det globale marked, holdet er ude hvor kravene fra vores sponsorer er stigende. Vi bliver målt op imod Volvo Ocean Race, Formel 1. Ikke bare i kommunikationen, men hele vejen rundt".

Rasmus Køstner uddybede: "Jamen selv vores transportcontainer og mobile værksteder skal stå snorlige. Vores RIB både er nyvaskede – altid. For vi skal sørge for at unikke oplevelser. Bringe gæsten ind i en anden verden, der hvor vedkommende aldrig har været før. Skabe oplevelser, der kommer helt inder huden på den enkelte. Tro mig, det er fedt ar være den del af. Fedt at blive presset, overvældende at opleve og være en aktiv del af. Hver gang er vi ude og skubbe grænser, der hvor hverken dansk eller anden international sejlsport har været før. Ærlig må jeg erkende, at hverken vi eller nogen i dansk sejlsport endnu er gearet til, at publikum er så tæt på, både på vandet og "bag scenen".

Svigtede de danske fans

Rasmus Køstner fortæller: "Lige nu betyder det, at vi må geare op på "Shore Teamet". I Oman var de synlige konsekvenser, at vi svigtede de danske fans mediemæssigt. På den internationale pressescene får vi masser af omtale, senest har vi optrådt i en 30 minutter portræt på landsdækkende TV i Brasilien. Seertallene er helt uforståelige enorme for en jyde, så der for er det også uforståeligt, at det er en nyhed, at vi optræder på DR P3, onsdag midt i aftensmaden".

Den mediemæssige oprustning retter sig mod den globale scene. Så Køstner kan ikke love, at de danske maritime medier får en særlig behandling i fremtiden. Nok ikke et budskab som gør redaktør Øverup glad, men med stor sandsynlighed en forklaring han sagtens kan leve med, selvom han nok vil sluge cigaren i ærgrelse på de danske læseres vegne.







★ Tursejlads

★ Familien Nissen - Hvordan kommer man i gang?

★ Tursejlads

★ Familien Nissen - Sådan kom vi i gang

★ Artikel

★ Kend vejrmodellerne og brug dem rigtigt

★ Artikel

★ Sejl dig sund - brug havet som medicin

★ Artikel

★ Har The Ocean Race en holdbar fremtid?

★ Test af sejlbåde

★ Kom billigt og trygt ud at sejle

★ Test af sejlbåde

★ Fire gode både til familie og race

★ Tursejlads

★ Mit melanesiske eventyr: Et krydstogt fra Australien til...

★ Artikel

★ Svenske fyr bliver mere driftssikre





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen