De 7 besætninger fra Sverige, USA og Danmark, som i weekenden dystede i den skandinaviske M32 serien ud fra KDY Tuborg kunne godt sammenlignes med oltidens gladiatoerer.
Publikum ser med vekslende interesse på sejladserne, når de ikke har travlt med at snakke og networke med hinanden. Folkene bag showet siger det selv: IT'S 100% ACTION, IT'S 100% PARTY.
Michael Hestbæk var oppe imod sin 'Extreme' arbejdsgiver Rasmus Køstner og Jes Gram Hansen, på hver deres M32. Mens Køstner og Gram Hansen efterhånden har en del M32 sejladser bag sig, var det flere gange Michael Hestbæk som gav dem baghjul, selv om han tabte til sidst.
Hestbæk og hans team har kun haft små 14 dage til at træne sammen, men det var nok til at gøre en god figur blandt de 7 besætninger befolket med verdensstjerner. M32 serien er primært drevet som en svensk serie, med den vindende amerikanske besætning og de 2 danskere som de udenlandske islæt.
Det er show, flot show – stor drama, og meget publikumsvenligt. Alle dagene har der været trængsel på gruset ude på spidsen af Tuborg Havn, men mange mennesker? {redmod} Desværre ikke endnu, sejlsport som publikumssport? Det skal opdyrkes og det skal ske i mange år fremadrettet. Det bliver et langt sejt træk, men M32 serien viser absolut vejen fremad
Selv om al begyndelse er svær, lavede Michael Hestbæk sammen med sine gaster Peter Lang, Søren Gitz-Johansen og Jakob Groth faktisk 2. bedste score søndag. Mens holdet venter på pengesponsorer har de meldt ud, at de er klar til at bide lidt hårdere fra sig til det næste event om 14 dage i Helsinki.
Indtil da går turen for Hestbæk til St. Petersborg sammen med SAP Extreme Sailing Team, for at være coach for Jes Gram Hansen og Rasmus Køstner.
Team Trifork med Jes Gram Hansen og Rasmus Køstner skal være glade for at traditionen med at lave taberne om til løvefoder er afskaffet. En beskeden 5 plads, dermed ikke en gang med i finalen var ikke ventet af det danske publikum. Som medlemmer af KDY, var de tilmed på hjemmebane i Tuborg. Jes Gram Hansen var ærlig og sige: "Båden ikke skal have hele skylden".
Sammen med Jes Gram Hansen og Rasmus Køstner fokusere de mere på det faktum, at det lykkedes at få to danske hold til start i M32 serien, til trods for at chancen for at dominere nok ikke er så synderlig stor, når man har meget begrænsede midler og kort forberedelse som tilfældet er for begge danske hold.
Besætningen har været på vandet og sejlet race uafbrudt i mere end 37 dage. Hamborg med Extreme Sailing Series, V70 med Trifolk på Mallorca og nu M32 i Tuborg. Det stopper ikke her, for tirsdag morgen går turen til Skt. Petersborg og næste act i Extreme Sailing Series, hvor besætningen klart har deres hovedfokus. "Vi tæller point igen på torsdag og holder ryggen ret", kommentere Rasmus Køstner tørt, nu gælder det om at holde positionen som nr. 2 i den samlede stilling i Extreme Sailing Series. Også gerne gnave ind på de førende "The Wave, Muscat", som kun ligger 3 point foran danskerne.
Når du har oplevet en M32 katamaran og en Extreme40, som bruges i Extreme Sailing Series, ser du en sprælsk teenager op mod en tankvogn. Nu er der stadig tale om en ret vild tankvogn, som sejler op til 30 knob. Udviklingen er gået stærkt, siden Extreme40 blev designet i 2005. Derfor udfases den også efter årets sidste act i Sydney 10 – 13. december.
Vinterpausen bliver så lidt længere, før der startes op i den i marts måned i Oman. Vinterpausen skal besætningerne bruge på at træne i en ny foiling katamaran, som Extreme Sailing Series skal afvikles i de næste 2 – 3 år.
For Jes Gram Hansen og Rasmus Køstner er det en udskrivning på cirka 2,5 million kroner, der også står tilbage med 2 godt brugte Extreme40. Hvad der skal ske med dem, er fortsat uafklaret? OC sport der står bag serien har tilbudt at købe alle Extreme40 fra alle teams, prisen er desværre ikke særlig høj.
Alligevel glæder Jes og Rasmus sig til næste skridt ind i deres fortsatte sejlerkarrierer.