Bavaria har ellers søsat den sportlige cruiser og klubracer med forholdsvis få ændringer af basisbåden. <br />
De væsentligste er at de hvide standardsejl er udskiftet med laminerede Epex-sejl, masten er lidt højere, og storsejlet dermed større.
Desuden er kølen er blevet dybere og lidt slankere.
Kølen har helt samme vægt som standardkølen, mens deplacementet er lettet ca. 460 kg, ved at fjerne den ca. 120 kg tunge badeplatform, det faste cockpitbord, en fritstående sofa i salonen og endelig toilettønden på toilettet i forkahytten.
Selve skrogvægten er uændret og båden kan ikke lettes yderligere, fordi den så kommer til at fylde for højt.
<br />
Duellen mellem standard cruisingbåden og den kapsejladspotente cruiser viste med al tydelighed, hvor lidt der skal til, i form af lidt mere sejl, lidt bedre køl og ikke mindst meget bedre sejl, der skal til for at få det bedste frem i en god båd.
Vi bringer en udførligt testrapport i den trykte version af Bådmagasinet i løbet af foråret.
Her viser vi også alle de små detaljer i opsætningen og udrustningen af båden, der gør den mere egnet til race og hurtigere manøvrer.