Planer på bidevind
Vinklet maksimalt ud til siden giver kølen båden en enorm stabilitet. Det betyder at den kan bære meget sejl. Storsejlet er på 21,2 kvm, fokken er 8,3 på kvm. Båden skal plane på bidevind i relativt moderat vind, som en jolle gerne gør med en person i trapez.
Riggen er av kulfiber, og på hækken sidder der to ror.
På slør kan man sætte en 51 kvm stor gennaker – altså til sammen hele 73,2 kvm sejl!
Kendt koncept
Bag båden står værftet LinQ Boats i Nederland, og det er værftets leder, Jurian Rademaker, som havde ideen til CQ-6. Der findes allerede flere både som hva utseende angår ligner LinQ's nye baby - blandt andet i Frankrig, der den her type små kølbåde er blevet meget populære. Men ingen har gået så langt, og været så ekstreme som hollænderne her.
– Det her er det nærmeste du kommer virkelig Volvo Ocean Race og svingkøl-sejlads, siger Gerd-Jan Poortman, som har erfaring fra flere VOR-både.
<br />
Entypeklasse
CQ-6 er tænkt etableret som en entypeklasse, og værftet satser på at opbygge et netværk over hele verden. Ved siden af modellen med svingkøl, har værftet to enklere modeller med fast køl på trapperne; CQ-6 Sport og CQ-6 Trainer. Begge modellerne kan senere opgraderes til «Regatta», som modellen med svingkøl kaldes.
For den enkleste version starter prislisten på 26 900 euro uden moms. Redaktionen bekendt er der endnu ingen dansk forhandler.