VIVACE 34: Drøm tæt på at gå op i røg


Formen til VIVACE 34-skroget står til venstre i den eneste hal hos Bachs Bådværft der ikke brændte helt ned. Bagest i hallen ses brandporten, der reddede Lars Froms projekt. Foto: Lars From.

            ”Forestil dig dette!!<br />


Man har arbejdet på et projekt i flere år, pudset og poleret på forme i 6 mdr.

Langt om længe er først bundformen kørt til støberen. Skroget støbes. Samme dag dæksformen køres til støberen hentes 1. skrog hjem. Stor dag. Arbejdet på dæksformen startes, og endelig er dæksformen klar til at blive skudt, som det kaldes når det vakumsuges. Mandag d. 23. sker det.

Dækket suges og det går rigtig godt. Alt forløb perfekt. Suget skal holdes til næste dag, for at emnet ikke slår sig. Perfekt.

Værftet er Bachs bådværft.”

Var drømmen gået op i brand?
”Tirsdag morgen blev jeg ringet op at værftet var i brand, og at der var brand i det hele. Ingen kunne komme nærmere end 100 m. Der stod mine forme, der stod mit første nystøbte dæk.
Var års arbejde, og måneders formbygning gået op i brand?

De 15 minutter der gik, før jeg fik samlet mig og fik ringet til Morten, produktionschefen, var meget lange.”


Der var så varmt under branden i Bachs Bådværft at brandfolkene ikke nåede at redde alt ud af værftshallerne. Bemærk at selv stålbjælkerne er smeltet. Foto: Lars From.

            <br />

Formene blev skånet
”Kort fortalt. Monterings-hallerne, hal 3+4 hvor der stod 4 Najader og en Dynamic 35 er brændt ned til jorden. Taget på hal 1 er brændt helt væk, og taget i den ene side af hal 2 er brændt væk. Formene til VIVACE stod i den anden side af Hal 2. Den eneste del af 4 haller der har overlevet branden. Dæksformen med det nystøbte dæk blev som det første skubbet ud af hallen. Brandfolkene turde ikke hente bundformen.

Hækken, som er en delform, lagde lidt væk fra selve bundformen, og har taget skade. Resten af formen er tilsyneladende ok. Der er måske kommet lidt skader fra lister og isolering der er faldet ned fra loftet, men nok ikke mere end der kan repareres og poleres. Dæksformen er tilsyneladende uskadt.

Forme til luger har taget skade, men plouggene har vi endnu, så der kan hurtigt laves nye.

VIVACE lever endnu, men det var meget tæt på at gå galt – helt galt.”

Hvad nu?
Lars From slap med skrækken. I går eftermiddags blev hans forme frigivet efter de tekniske undersøgelser. I dag henter bådebyggeren VIVACE 34-formene ud af det nedbrændte værft. I mellemtiden er arbejdet med apteringen af det færdige skrog, hos Aars Yacht, gået lidt i stå.

Du kan følge arbejdet med VIVACE 34 .


Skroget til VIVACE 34 er færdigstøbt og er ved at blive apteret i Aars. Når apteringen er færdig kommer dækket, der blev reddet fra branden, på. Foto: Lars From.

            <a href="http://evosion.dk/" target="_blank" >http://evosion.dk/</a><br>






★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen