Personlig har jeg altid hævdet, at man skal vælge sig en båd man bliver glad af at kigge på. Det skulle gerne være sådan, at når man har fortøjet og forlader fartøjet, kan man ikke lade være med at vende sig om på vej væk, og kigge igen. Og tænke: Nej, hvor er hun smuk.
Good looks
Sådan ville de fleste af os have det, hvis vi ejede en A-27, en A-33 eller en A-39. Det er alle sammen daysailere, bygget af østrigske A-yachts. Der findes efterhånden en del producenter i det segment, vi så nogle af dem i vores trykte magasin BÅD, for et par måneder siden: Visuelt slående design, smukke linjer er rykket helt op blandt de øverste punkter på prioriteringslisten. Gode sejlegenskaber, enkelhed og høj kvalitet er andre væsentlige punkter. Køjepladser, plads under dæk og bo-komfort i øvrigt, har ikke været vigtigt. Lav pris? Hellere ikke. Den mindste model fra A-yachts er 27 fod, og koster omkring en million danske kroner.
Dagsejlere må godt
Men altså: Man bliver glad af at kigge på den. Og sikkert endnu gladere, når man sidder med rorpinden i hånden. Når man kan kaste behovet for ståhøjde over bord, samt badeværelser, sofaer og omfattende køkken-installationer, så bliver det meget, meget nemmere at lave en pæn og velsejlende båd. I store både kan det selvfølgelig godt lade sig gøre, men i både under sådan cirka 40 fod er det svært. Og under 30 fod, umuligt.
El-motor
El-motor er standard – det her er let drevne, high performance sejlbåde, hvor ejerne ikke tager båden ud for at sejle med motor, men for at sejle. Så rækkevidde bliver næppe et problem.
Hvis nogen synes at båden ligner en B-27, så er det ganske rigtigt – det er samme båd, lanceret under bogstavet B under messen i Düsseldorf 2019.
A27 er bygget i kulfiber/epoxy, vejer 1.700 kg (med ca halvdelen i kølen).
Vi har set båden, og kan skrive under på at den er gennemtænkt og gennemført, helt ned i de små detaljer.
Tegningerne viser alle sammen A-27
Skandinavisk importør
A-yachts har først for nyligt etableret sig på det skandinaviske marked, i form af norske A-yachts Scandinavia. Espen Øksby fortæller at han allerede har solgt to A-27, en A-33 og en A-39. 39 fods-modellen skal i øvrigt leveres her i Danmark.