Tuco Marines 11 m ProZero arbejdsbåd skal drives af Artemis eFoiler fremdrivningssystem. Artemis Technologies har nu taget det næste skridt i udviklingen af sit elektriske fremdrivningssystem Artemis eFoilerTM, og samarbejdet mellem Tuco Marine og Artemis Technilogies offentliggør nu planerne om at søsætte et demonstrationsfartøj her i 2021 - og ikke mindst det første billede af fartøjet.
Som annonceret af Artemis Technologies COO, prof. Mark Gillan, under en præsentation for Workboat Association's tekniske arbejdsgruppe i denne uge, vil det første skib udstyret med den revolutionerende Artemis eFoiler være en ProZero Multipurpose 11m arbejdsbåd leveret af Tuco Marine Group. Den lette kulfiber ProZero arbejdsbåd sættes op til en cruisespeed på 25 kts, en tophastighed på over 30 kts og en for elektrisk fremdrift, imponerende rækkevidde på 60 NM ved cruising hastighed.
Teknologierne bag demonstratorfartøjet inkluderer hydrofoils, flight-controlsystem, kulfiberskrog og en fuld elektrisk drivlinje. Alle elementer er udviklet og testet i relevante miljøer. Og ved at kombinere disse teknologier, vil det nye fartøj være banebrydende for kommercielle fartøjer og arbejdsbåde, og maget forskellig fra andre produkter under udvikling, hvilket vil muliggøre en overgang til hurtig 0-emission sejlads. Da foil-teknologien nedbringer fartøjets skrogmodstand radikalt.
Prof. Mark Gillan sagde under sin præsentation: "EFoiler´en er en virkelig transformerende innovation, der vil hjælpe kommercielle operatører verden over dramatisk med at reducere deres kulstofemissioner. Det elektriske fremdrivningssystem giver betydeligt rækkevidde ved høje hastigheder, samtidig med at driftsomkostningerne reduceres gennem betydelige brændstofbesparelser. Frem mod dette, har vi udført omfattende design- og ingeniørarbejde på folier, drivlinje, sejladsstyringssystem. Vi bevæger os ind i 2021 og er meget begejstrede for at begynde fremstillings- og testfasen og ser frem til at begynde sea-trials senere på året."
"Demo-fartøjet vil ikke kun bevise konceptet, men levere en øjeblikkelig nulemission fremdrivningsløsning til arbejdsmarkedet."
Teknologien er meget skalerbar og tilbyder en række yderligere operationelle fordele og er velegnet til en lang række skibe og applikationer, herunder dem, der anvendes i offshore vindsektoren og til persontransport.
Prof. Mark Gillan tilføjede: “EFoiler teknologien tillader skibe at flyve over vandet og give en usædvanlig behagelig tur uden at skabe store bølger eller vibrationer ombord. Dette betyder minimal forstyrrelse af vandoverfladen og de omkringliggende områder, hvorved strandlinjer og dyrelivet beskyttes, samtidig med at skibe også kan sejle ved høje hastigheder i længere perioder."
Jonas Pedersen, direktør hos Tuco Marine fortæller videre at det er planen at søsætte demonstratoren i efteråret 2021, og at båden efter testene med Artemis, vil blive brugt til demonstrations sejladser og teknologiudvikling hos både Tuco og Artemis.
”Vi er svært begejstrede over at være en del af dette projekt med Artemis Technologies. Iain Percy og hans team er med det her produkt, på forkant af udviklingen inden for fremdrivningssystemer til professionelle fartøjer. Og vores lette ProZero både er et super godt match til systemet. Vi ser foiling som en stor mulighed når det drejer sig om at overvinde den helt store barriere for at realisere elektrisk fremdrivning på hurtige fartøjer, nemlig at lagre energi nok ombord. – Ved at nedbringe skrogmodstanden med foils, kan den ekstra rækkevidde opnås fremfor at tilføre yderligere vægt og omkostninger med større batterier.” Slutter Jonas Pedersen.
Et lille smugkik ind på Tuco værftet i Faaborg. Herligt med den vækst og fremgang de kan præstere.