Sol-elektrisk yacht kan sejle non-stop og derved krydse oceaner alene ved hjælp af solenergi.
Ifølge den elektrisk yacht-producent Azura Marine baseret i Singapore, så har deres nyeste yacht overgået deres forventninger under prøvesejladserne ved Indonesiens kyster.
Deres soldrevne yacht Aquanima 40 "Solar Eclipse" opnåede en topfart på 8,5 knob, men mere interessant under den fire timer lange testsejlads var, at yachten var i stand til at krydse kontinuerligt med en hastighed over 4,5 knob med et forbrug under to kilowatt (kW) energi i timen, mens dens solpaneler samtidig producerede over otte kW-energi.
Det betød, at den soldrevne yacht returnerede til sin fortøjning med 100 % opladet batterier til trods for, at man havde udført flere højhastighedstest og navigations- og indenbords systemerne blev anvendt under hele testen.
– For ejeren betyder dette ubegrænset sejlads uden brændstofomkostninger, ingen støj eller vibrationer, ingen lugte, ingen forurenende emissioner og ingen forstyrrelse af havets liv. Elektromotorerne er næsten vedligeholdelsesfrie med kun et par billige lejer, der skal udskiftes efter 20.000 timer, udtalte Azura Marines administrerende direktør Julien Mélot efter prøvesejladsen, der foregik i maj måned.
Siden har Azura Marine gennemført en 220 sømil sejlads rundt om Bali for at teste båden yderligere. Vejret sidst i august var en blandet fornøjelse med 20 knobs vinde og flere dage, hvor himlen var overskyet. Alligevel kom den soldrevne katamaran rigeligt i mål, fortæller Julien Mélot til magasinet Powerboat World.
Med en besætning på fire var man i stand til at holde en gennemsnitlig hastighed på 4,7 knob og en maksimal hastighed på over ni knob. Der blev ikke brugt en eneste dråbe fossilt brændstof under turen.
Krydstogtet startede og sluttede fra en fortøjning, uden at yachten nogensinde besøgte en marina eller kysten for vandforsyning eller opladning af batterier fra land. Drikkevand og ferskvand til bruserne og husholdningssystemerne kom fra regnvand, der automatisk blev opsamlet fra soltaget, fra klimaanlægget og fra det indbyggede vandproduktionsanlæg.
Aquanima 40 har fire kabiner med plads til otte overnattende gæster. Den er bygget og indrettet til længerevarende sejladser med moderne komfort og udstyret med bl.a. ismaskine, komfur og vask. På test-versionen har badeværelset og toilettet adgang fra hoveddækket, og det er en meget åben båd, ligesom soltaget også tjener som en udsigtsplatform. Den skulle være nem at manøvre rundt med i havnene.
Basisversionen af Aquanima 40 koster 495.000 euro, og kan derefter i vid udstrækning tilpasses kundens individuelle behov. Levering begynder i foråret 2021. I Europa distribueres den af Iconovista Limited.
Yderligere distributører efterlyses.
AQUANIMA 40
• LWL 11,5 m
• LOA 13,25 m
• Bredde 6 m
• Dybgang 65 cm
• Fremdrivningskraft: 2 x 10 kW
• Solenergi: 10 kW
• Hovedbatterikapacitet: 60 kWh
Kilder: azura-marine.com / powerboat-world.com