Trimaranen Black Marlin skal måske serieproduceres med en samarbejdspartner i udlandet.
– Jeg kigger på udlandet, og har allerede fået en kontakt med en producent i Ungarn, som jeg skal mødes med i næste uge, siger Jan Andersen, der i sidste måned hjemtog trofæet i Silverrudder for fjerde gang i sin trimaran Black Marlin. Og det er den, det drejer sig om.
I sit enmandsfirma Vision Boats i Vester Skerninge bygger Jan Andersen flerskrogsbåde og master i kulfiber. Hans første trimaran hed Barracuda, bygget i 2004 i cedertræ, og med den vandt han Silverrudder to år i træk, før han i 2015 skiftede den ud med endnu en selvbygget trimaran – Black Marlin, som han fire gange har vundet det populære regatta og sat rekorden sidste år i tiden 15 timer og ét minut.
Black Marlin er 31 fod, bygget i kulfiber og er udsædvanlig ved at være en familiesejler med sin rummelighed samt 195 cm ståhøjde i salonen og så være en lynhurtig regatta-vinder på kun 1460 kg. Der findes kun to af dem i verden, Jan Andersens egen, og så en han byggede på bestilling over en toårig periode til en svensk kunde.
– Det tager alt for lang tid, hvis jeg skal bygge alle bådene alene. Timeforbrug står ikke mål med udbytte, siger Jan Andersen, der nu har sat sig for at afsøge markedet for at finde et godt makkerskab.
– Jeg har fået efterspørgsler, og der er firmaer, som har rakt ud efter at samarbejde, så jeg ser gode muligheder for at finde et godt partnerskab, måske i Østeuropa eller måske i Sydøstasien. Jeg har ikke lagt mig fast på noget, men det er for dyrt at bygge i Danmark, hvis der skal skabes en salgsbar båd til det internationale marked.
– Lige nu mærker jeg en stor interesse for trimaraner, der kan tilbyde komfort på langture med familien og samtidig have kapacitet som kapsejler. Det har også været tanken med Black Marlin, da jeg byggede den. I virkeligheden er den et stykke udviklingsarbejde over de seneste tyve år, hvor jeg har trukket på mine erfaringer både som langturssejler og konkurrencesejler og været nede i alle detaljer for at se, om jeg kunne forbedre dem.
Jan Andersen er for sin del klar til et samarbejde ved at have støbeformene klar til en skrogproduktion i kulfiber, og et gennemarbejdet design med en stiv, tidsløs og vægtbesparende aptering i cedertræ og kulfiber. Black Marlin har lige den størrelse, hvor den kan pakkes i en 40 fods container, og den kan foldes sammen til at blive transporteret på en almindelig 2,1 ton trailer. Han forestiller sig at finde en værft-partner, der kan stå for en serieproduktion, og måske en tredje partner, der står for markedsføring og salg.
Jan Andersen er udlært skibstømrer hos Ring-Andersen på Frederiksøen og har arbejdet på bl.a. Walsteds Bådeværft på Thurø, inden han blev selvstændig med egen produktionshal nær Ballen Havn.
Teknisk specifikation
Racing rig:
Længde total: 10,0 m
Længde hovedskrog:9,60 m
Længde foldet: 11,50 m
Bredde:7,80m
Bredde foldet: 3,55 m
Bredde hovedskrog: 2,54 m
Dybgang: 2,10 m
Dybgang eks. sværd: 0,40 m
Mastehøjde over vand: 16,50 m
Vægt sejlklar:1460 kg
Storsejl:46 m²
Fok: 20 m²
Code 0: 39 m²
Gennaker: 85 m²
CE-Category B
Visionboats.com
Det meste af elforsyningen om bord leveres af solcellerne på ruf-taget. Også motoren er drevet af el. Foto: Øyvind Bordal.
Black Marlin har komfort til en moderne familie, der er en højde på 1,95m i salonen, hvor der er plads til otte personer omkring bordet. Foto: Jan Andersen.