Seascape 14 vover pelsen og forsøger at gøre op med det gamle mundhæld om at man ved at satse bredt risikere at sætte sig mellem to stole – for båden er på papiret både til hygge og begyndere og en stor udfordring som enmandsjolle og som tomandsjolle.
Seascape 14 får altså verdenspremiere på Boot i Düsseldorf 20. januar og i skrivende stund testes den på vandet for første gang ud for Portoroz i Slovenien. Og mens vi venter på de første videobilleder fra testen, må vi nøjes med de billeder og andet pressemateriale værftet stiller til rådighed.
Den har de karakteristiske kanter som vi kender fra Seascape 27 selv om den forholdsmæssigt er lavere, og så har den en wave-piercende negativ stævn. Bedømt ud fra det tilgængelige materiale har den mange ligheder med RS200 især i cockpit/dæk-designet.
En ting skal dog fremhæves, nemlig, at båden har en sværdkiste med to huller – det har jeg ikke set før. Sådan er det, fordi båden kan sejles som en enmandsjolle kun med storsejl og sværdet i agterste hul, eller i et to-mands-setup med en selvslåede fok og gennaker, hvor sværdet er i hullet fremme.
Dermed får båden en bred målgruppe fra begyndere, der ønsker det helt enkle, til folk der vil ud at give den gas i et setup, hvor bådens vægt/sejlareal-ratio ligger helt tæt på en 29er og til dels RS200 – der dog er en del lettere. Det er dog ikke en jolle for de tunge drenge, den samlede besætningsvægt ligger fra 120 til 145 kg.
Tal lyver aldrig
Seascape 14 har en oplyst skrogvægt på 67 kg, 8,5 m2 i storsejlet, 3,5 m2 i fokken og 13 m2 i gennakeren. Til sammenligning har en 29er en skrogvægt på 75 kg, den har 9 m2 storsejl, 3 m2 fokken og 15 m2 gennakeren. Som reference har en 420 jolle en vægt på 80 kg , et storsejl på 7,5 m2, en fok på 2,8 m2 og en spiler på 8,8 m2.
Lige en hurtig enmandsjolle-sammenligning med sværdret placeret agterst. Det populære OK-jolle vejer 72 kg mens sejlet er 9,0 m2. Moderne enmandsjoller som Melges 14 eller RS Aero har hhv. en vægt på 56 og 30 kg og et sejlarealer fra 7 til 9,1 m2. Vi gentager gerne; Seascape 14 vejer 67 kg og har 8,5 m2 sejl. Så båden er altså også potent som enmandsjolle.
Sigter mod klassebåd-status
Det er som nævnt Samuel Manuard, en af de mest succesrige designere af Mini 6.50 og Class 40 racere, der har trukket linjerne. Og linjerne er på mange måder topmoderne og læner sig i retning af skiff-joller som før omtalte 29er. Men qua sit undervandsskrog med en bred, flad bund være har den betydeligt mere skrogstabilitet.
Værftet har formodentligt ikke de meget kompetitive sejlere som målgrupper for 14eren, men snarere de eventyrlystne, der primært ønsker at bruge den lille båd til aktiv ferie, fritid og eventyr og som ind imellem deltager i en kapsejlads.
Ikke desto mindre vil de nye Seascape 14-sejlere blive inviteret ind i ”familien”. Det sker når der sejles stævner på f.eks. på Gardasøen, hvor de øvrige Seascape-klasser mødes og dyster, eller til events Seascape Challenge i april. Det er derfor også meningen, at Seascape 14 bliver en klassebåd med eget målerbrev.
Måske succes – næppe i Danmark
Den danske importør Per Cederberg forventer ikke umiddelbart, at det bliver i Danmark, at båden får sit gennembrud - i hvert fald ikke som one design jolle.
Jeg har set, hvor svært det har været at få en moderne jolle som RS Aero ind på markedet i Danmark. Kunderne køber i stedet den gamle klassiker OK-jollen selvom den vejer det dobbelte, har det halve sejlareal og koster det tredobbelte. Argumenterne handler ikke om sejlegenskaber og pris, men om at der er en etableret fleet, hvor sejlerne møder hinanden i større felter, siger Per Cenderberg, der er sikker på, at båden bliver en etableret klasse i udlandet, og at der vil blive sejlet seriøs kapsejlads, mens det i Danmark sikkert bliver en båd for far, mor og børn, der ønsker at have det sjovt på vandet og måske tage jollen med på taget af bilen på ferie eller i sommerhus.
Når det er sagt, understreger han, at han endnu ikke har gjort sig så mange tanker om båden bl.a. fordi han endnu ikke har set den endnu.
Det har Seascape i pipiline
I Slovenien er der imidlertid blevet tænkt mange tanker om båden og hvad den skal kunne.
– Vi ser den som en moderne udgave af en 420-jolle, tilsat action DNA fra skiff-jollerne og cruisning/outdoor DNA fra Wayfarer og kajakkerne, fortæller Seascape marketing manager Vid Slapnicar.
For at starte med cruising/outdoor DNAet kommer vil der være flere stuvemuligheder på den lille båd som gør det muligt at bruge den til adventure-sejlads, hvor man over nogle dage ø-hopper og har telt og kogegrej med på bedste spejdermanér. Grejet opbevares under sejlads, angiveligt under vandtætte inspektionsluger i forskibet. Det er også planen, at båden udstyres med et større solcelle opladet litiumbatteri, der har vandtætte gennemføringer til udtræk af ledninger til ladning af instrumenter – læs smartphones og lignende. Om en anden nytænkt feature kan man tage de to hjul med der udgør det for en jollevogn. Hjulene monteres på kanten ved skrog/dæk-samlingen hvorefter man kan trække jolle på land både i sand og på klippe – godt tænkt.
På vej med løftesystem
Endelig er der transporten. Båden er lavet til transport på taget af bilen. Mange, men ikke alle, mellemklassebiler er godkendt til transport på taget på 80 til 100 kg. Så har man planer om en Seascape 14 bør man lige tjekke sin bil først. Selvom båden er let kræver det imidlertid to voksne at løfte både sikkert op på taget. Derfor arbejdes der i Slovenien på en tagbøjle-konstruktion, hvor én mand eller kvinder kan løfte båden sikkert op.
Dem der har vippesystemerne til master og påhængsmotorer på SS27 og SS24 vil næppe være i tvivl om at 14eren får et system, der virker og er relativt let at betjene.
Til slut er der et løst rygte i omløb om mulighederne for at rigge båden op med en eller to trapezer, hvilket vil gøre båden til lidt af en raket.
Umiddelbart køber vi ideen og tror på at bådens forskellige koncepter ikke placerer den mellem forskellige, men på forskellige stole. Vi ser frem til at se båden i virkeligheden og teste den ved først kommende lejlighed.
Seascape 14 fødes med to sværkiste-huller, ganske interessant.