Seascape satser igen i det små

I to dele fortæller vi om den nye Seascape 14, der har verdenspremiere på Boot i Düsseldorf. Værftet fra Slovenien går modsat de store i industrien og satser på lette, velsejlende og små både. Næste del kan du læse i morgen.

Seascape slog igennem i 2010 med den hyper enkle og velsejlende lille kølbåd Seascape 18. Båden havde hentet sin inspiration i grundlægger Andraz Mihelins egne erfaringer fra deltagelsen i sejladsen Minitransat, hvor Atlanten krydses i de små Mini 650ere, der som navnet indikerer er 6,5 m lange.

Siden kom den avancerede konceptbåd Seascape 27 til. Og efter denne ramte Seascape 24 vandet i 2016. Her var designer Samuel Manuard igen gået tilbage til det enkle man fandt på Seascape 18eren – begge både har vundet titlen som European Yacht of the Year.

Værftet har rundet 600 solgte både i alt, måske lyder det ikke af meget når man sammenlinger med værfter som Jeanneau, Bavaria og for den sagsskyld danske X-Yachts, men for det lille slovenske nicheværft er det lidt af en milepæl.

Modsat de større værfter satses der hårdnakket på sejlegenskaber og man er bevidste om at vægt er nøglen til performance. Samtidig har man valgt at holde sig til glasfiber for at prisen for slutbrugerne ikke løber af sporet. Derfor er skrog og dæk på bådene bygget med vakuum infusion, skumkerne, uni- og bi-direktionelt glasfiber og vinylester. Det er en omstændelig produktionsmetode, men den gør bådene lette, stive og velsejlende.

Ind på jollemarkedet

Og mens de etablerede værfter i Europa alle fortæller, at det er umuligt at tjene penge på både under 30 fod, så går Seascape med deres nyeste båd nu under 15 fod.

Dermed går de for første gang ind på jollemarkedet. Udefra ser det ud til, at der allerede er en hel del trafik på dette marked, hvor andre værfter har det som deres speciale netop at bygge joller, men det holder altså ikke Seascape væk. Den nye båd hedder Seascape 14. Den får verdenspremiere på Boot i Düsseldorf som vi omtalte her på sitet i går, en udstilling der løber af stablen fra den 20. til den 28. januar.

Båden er spækket med innovation – den har to sværdkister og kan den sejles i forskellige konfigurationer fra enmandsbegynderjolle til hidsig tomandsjolle. Man behøver ikke en jollevogn for at rulle den op ad slæbestedet og så arbejdes der på en løsning så en mand eller kvinde alene kan få både op at ligge på taget.

Mere om det i morgen, hvor du også kan læse, hvorfor den danske importør tvivler på, at jollen vil falder i danskernes smag.

Seascape 14 Specs.

Loa: 4,3 m
Bredde: 1,70 m
Skrogvægt: 67 kg
Storsejl: 8,5 m2
Fok: 3,5 m
Gennaker: 13 m2
Pris inkl. moms: 95.500 kr.

Seascape 14 koncept

Den nye båd hedder Seascape 14, og får verdenspremiere på Boot i Düsseldorf. 







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen