Tuco underskriver kontrakt med forsvaret på to både

Tuco Yacht Værft ApS underskriver kontrakt med FMI på to fartøjer til søopmålingsopgaver i indre danske farvande.

Meget er sket, siden man lavede søopmåling ved at sænke et lod ned i vandet, indtil det rørte bunden for derefter at hive rebet ind og måle dybden i armslængder. I dag findes teknologier som sonar og lidar, der anvender henholdsvis lyd eller laserimpulser til at skabe præcise data, der kan efterbehandles til brugbare billeder af havbunden og dens konturer.

Tuco Yacht Værft har netop underskrevet kontrakt med FMI (Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse) på to specialudviklede to både til søopmåling, der skal erstatte to af Søværnets efterhånden udtjente fartøjer. De nye både er baseret på Tucos ProZero-koncept og designet til at muliggøre fuld brug af den seneste teknologi på området for søopmåling.

tuco

Adrætte og sødygtige

Bådene er indrettet til to hydrografikyndige fagpersoner samt en skibsfører. Skrogdesignet er specielt rettet mod at imødegå to udfordringer, der er svære at løse på én gang: kapacitet til at operere i ikke-kortlagte lavvandsområder, hvor der er risiko for grundstødning, på den ene side og krængnings- og retningsstabilitet på den anden. Bådene er udstyret med jet-drev og stabiliserende detaljer, hvilket gør dem særdeles adrætte og sødygtige. Designet muliggør mere effektiv opmåling i mange vejrforhold og skrogets hydrodynamiske profil sørger for at mindske turbulens og vibration, således at måleudstyret ikke forstyrres. Det effektive design gør det muligt at varetage opgaver, der spænder over lang tid og store afstande.

Det avancerede sonarudstyr er fastmonteret under båden og forsænket i konstruktionen, så den beskyttes mod elementerne. Højtydende sensorer og processorer, der kan opfange og bearbejde signalet samt korrigere, styre og behandle mangeartede datastrømme, sørger for hele tiden at producere og lagre højkvalitetsinformation, der præcist afspejler forholdene.
Bådene er bygget af kompositmaterialer, hvilket sikrer lav vægt, god brændstoføkonomi og lav udledning af drivhusgasser. Desuden minimeres behovet for vedligeholdelse, ligesom håndteringen af båden på land gøres lettere. Takket være den lave vægt og ProZero-skrogets profil kan bådene opnå en fart på over 25 knob under fuld last.

Kabinen er udformet med størst muligt hensyn til ergonomi og arbejdsmiljø. Kabinen er isoleret for at sikre nem kommunikation under alle driftsbetingelser, og layoutet er udviklet med henblik på nem koordinering af arbejdsgangene, ikke kun mens målingerne pågår, men også når bådene skal til og fra opgaven.

Vi er fantastisk begejstrede og stolte af, at Forsvaret har valgt os. Vi har arbejdet hårdt, og underskrivelsen af kontrakten er en blåstempling af den teknologi og de produkter, vi har arbejdet på at udvikle og forfine gennem mange år. Vi håber, at vi med disse to hydrografibåde kan medvirke til at bringe Forsvarets materiel til et endnu højere niveau. Vi ser frem til et stærkt samarbejde både nu og i fremtiden”, udtaler Jonas Pedersen, CEO ved Tuco Yacht Værft.







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen