Lad det være sagt med det samme - ingen kom til skade ved denne giga-kollision, hvor Sir Ben Ainslie ganske enkelt - men alligevel uforståeligt, overså Nathan Outteridge og den Japanske båd i læen. Team GBR og Ainslie cutter simpelthen det styrbord skrog i to!
Der var tale om optimale forhold i legendariske Sydney Habour da de otte F50ere hev hjem i skødet til første sejlads ved sæsonenes 7. stævne. Store foils - stor vinge og seks mand m/k om bord, så var der serveret til dagens SailGP oplevelser.
Mis-timing
Holger Danske med Team Rockwool havde en fin dag på vandet. Med serien 4-5-4 indtager de en fjerdeplads, to point fra det forjættede top-3 felt, som giver adgang til lørdagens sjette- og finalesejlads. Men det holdt hård. Det danske team har det lidt svært med timingen op til linjen i startproceduren. Ingen tvivl og fuldt forståeligt kræves der fokus og måske forsigtighed, men det koster i mulighederne for en top-placering.
I første start kom den danske båd afsted som 6’er, men laver et flot comeback i det stærke felt og slutter som nummer fire.
Dejavu
Samme oplevelse i dagens anden sejlads. Danskerne fra start, lidt nede i sækken, men sejler sig pænt op - runder første gate med en båd i læ’en, som tvinger dem til at vende, hvilket koster placeringer.
Uret!
Lige så seervenligt baneformat- og bådene er, lige så håbløst er tidsberegningen i SailGP. Så længe uret ikke vises for os seere, så er det altså svært at vide hvornår en sejlads er overstået. Til danskernes held, så blev dagens anden sejlads ‘skudt af’ - også til stor overraskelse for den ellers så gode og kompetente tv-speaker på TV2 Sport Jonas Hviid. Pludselig bliver der ‘slækket ud’ - og man sidder og tænker, hvad mon er galt, ind til man ser resultatlisten - i dette tilfælde til danskernes fordel, de lå dårligere placeret end den nummer fem der er taget i mål som. Det MÅ kunne gøres mere oplysende i kommende sæsoner?
Det helt store drama
I dagens tredje start gik det helt galt for den ellers så godt sejlende Sir Ben Ainslie. I et forsøg på at falde af, overser han den japanske båd med Nathan Outteridge i læen, og kløver det luv (styrbord, red) skrog i to. Det kunne være gået grueligt galt. Heldigvis kom, som tidligere nævnt, ingen til skade, og hvis vi ser den japanske båd på vandet i morgen, såvil det altså kun kunne lade sig gøre, hvis rigtig mange bådebyggere har arbejdet hele natten. Jeg har svært ved at tro den kommer på vandet igen.
Godkend dansk dag
Alt i alt en fin dag på vandet for det danske team, hvor Nicolai Sehested benyttede sig af den klassiske formulering 'vi kan ikke vinde stævnet på første dagen, men vi kan i den grad tabe det' ...det har skipperen fuldkommen ret i. Det bliver lørdagens sejladser som bliver afgørende, og her bliver det spændende og se hvor mange både der kommer på vandet.
Lige nu kæmpes der for at få det Japanske team gjort sejlklar, det er lige frem på tale om man kan tage dele fra Ainslies F50er, så det vil være muligt for Team Japan og Nathan Outteridge at holde sig inde i medaljekampen, når finalestævnet sejlet i San Francisco til foråret.
Hjelmen skal spændes et ekstra hak lørdag, hvor der loves mere luft - helt op til 20-25 knob, en vindstyrke det danske team bestemt ikke har sejlet/trænet meget i, så de skal virkelig sejle op til deres bedste, hvis cuttet skal klares.