Rygterne siger, at Russell Coutts er verdens bedst betalte sejler. Han er OL-vinder i Finnjolle (1984), har vundet America’s Cup fem gange og er tre gange verdensmester i matchrace – og det er bare de første linjer i et sejler-CV der ikke findes mange af her i verden.
Coutts har i efterhånden mange år arbejdet på land, som holdleder og udvikler af nye koncepter som for eksempel RC-44. Og nu altså SailGP, som så langt har været bakket op økonomisk af Coutts’ mangeårige chef i Oracle Team USA, Larry Ellison.
Bådmagasinet mødte Russell Coutts i København, da han besøgte København i december for at annoncere det danske SailGP-hold. Vi ville gerne høre hans egen udlægning af formatet, bådene og ideen med det hele.
F-50 er en entypeklasse – men jeg kan forstå at I også ombygger og udvikler bådene?
- "Ja, vi ændrer faktisk ret meget på bådene, og i et hurtigt tempo. Vi kommer for eksempel nu med tre rigstørrelser: 18 meter, 24 meter og 29 meter. Formålet er at bådene skal kunne sejle i alle vindforhold. Hvilket betyder, at man kan stole på at racet faktisk bliver gennemført. Sejlsportens største problem, når det gælder adgangen til brede medier, er at den er så