Starten på næste Vendée Globe ligger godt og vel et år frem i tid, og nye både bliver nu trukket frem fra bådebyggernes haller. Sejladsen er på sin vis en slags singlehand, offshore version af America’s Cup – forstået på den måde, at der investeres enorme pengesummer i udvikling af ekstreme teknologiske løsninger, i et kapløb om at skabe den hurtigste båd. Og alt sammen til én enkelt sejlads.
Kvantespring
Også i Vendée Globe handler det selvfølgelig om foiling, og der er sket kvantespring siden sidste version af racet. Her var alle de bedst placerede også udstyret med foils, men bådene den gang var designet til at sejle uden at være i foiling-modus. Foils var i høj grad noget, der blev eftermonteret. En enkelt undtagelse var Alex Thomsons Hugo Boss, et team som altid opererer i den mest ekstreme ende af feltet. De byggede den hurtigste båd, men desværre knækkede den ene foil syd for Cape Town. Thomson sejlede alligevel ind til andenplads, hvilket fortæller noget om at de var på rette spor, med sin hårde satsning på foils.
Foils fra starten
Først nu er designerne nået så langt, at foiling på åbent hav er noget man satser på helt, fra de første streger bliver
- Related Articles: Sehested: IMOCA en god idé i The Ocean Race, Til FN-møde i foilende IMOCA, Vendee Globe: Boss'en først over Ækvator