Outdoor-aktiviteter oplever en sand popularitetsbølge i disse år. Det kan sejlklubber drage fordel af, hvis de griber mulighederne, lyder det fra Maja Pilgaard fra Idrættens Analyseinstitut.
Efter år med store fald har sejlklubbernes medlemstal siden 2013 ligget på et nogenlunde stabilt niveau. Det er dog ikke ensbetydende med, at danskernes interesse for at komme ud i naturen ligger tilsvarende stille. Tværtimod er outdoor-aktiviteter populære som aldrig før, siger idrætsforsker Maja Pilgaard fra Idrættens Analyseinstitut.
"Vi ser en tendens til, at befolkningen er utrolig glad for at dyrke motion i det fri. Udendørs naturaktiviteter som mountainbike, Stand Up Paddle og open water-svømning vinder frem i disse her år," forklarer Maja Pilgaard, der i november deltog i Dansk Sejlunions Klubkonference, hvor hun i sit oplæg holdt sejlsporten op mod de generelle trends og tendenser i danskernes idrætsvaner.
Sejlsport og outdoor-bølgen
"Når jeg kigger på sejlsporten, så ser jeg helt klart et uudnyttet potentiale. Sejlsporten har mange ting på hylderne, som kunne appellere bredt til hele outdoor-bølgen og de voksne motionister, som gerne vil ud og bevæge sig."
"Der er også en mental side. Man finder ro, når man er på havet. På den måde rummer sejlsporten en helhed, som jeg slet ikke ser udnyttet i dag," siger Maja Pilgaard.
Senstartere en oplagt målgruppe
I både sejlsporten og mange andre idrætter tales om udfordringen med at "fastholde" de aktive. Det er ikke et begreb, idrætsforskeren er begejstret for.
"Hvis idrætterne virkelig var gode til at fastholde de aktive, så ville vi allesammen dyrke fodbold, håndbold eller gymnastik, for det er dér, de fleste af os starter. Så i virkeligheden skal sejlsporten være glad for, at det er svært at fastholde aktive," forklarer Maja Pilgaard.
"Faktisk har sejlsporten for mig at se gode muligheder for at appellere til den gruppe, vi kalder "senstarterne". Senstartere er udøvere, der falder fra i de mere klassiske idrætter for i stedet at kaste sig over noget nyt. Eksempelvis sejlsport."
Alt dét rundt om aktiviteten
Maja Pilgaard introducerer også begrebet "foretagsomhed", der dækker over én af tidens synlige tendenser blandt unge.
"Foretagsomhed går ud på, at man er med hele vejen rundt om aktiviteten. Man udvikler events og bygger faciliteter. De mest oplagte eksempler ser man inden for gadeidrætten, hvor de unge er med til at bygge fx skateboardramper og lave events."
"Pointen er, at foretagsomhed bringer mange flere kompetencer i spil. De unge lærer at bygge, udøve håndværk og bruge deres hænder samtidig med, at de dyrker idræt," forklarer Maja Pilgaard.
Foretagsomhed i Youngsters
"Foretagsomhed" som begreb er oplagt i sejlsporten, hvor der netop er mange praktiske gøremål rundt om selve sejladsen.
Som et godt eksempel er de nye Youngsters-camps i vid udstrækning baseret på, at de unge (15-23 år) selv tager medansvar for at planlægge og gennemføre camps'ene, hvoraf der foreløbigt er afviklet tre.
Opgaverne handler ikke kun om at tilrigge både, sætte dem i vandet og så videre. Også madtjansen er en opgave, der skal løses, ligesom de sociale indslag under camp'en kommer fra de unge selv.
"Giver man mulighed og viser tillid og tiltro, så tager de unge ejerskab både i sociale og læringsmæssige sammenhænge. Opgaver med særlig status, fx at stable en fest på benene, er der ofte kamp om blandt de unge," fortæller Nynne Ammundsen, brand manager i Sejlsportsligaen, der står bag Youngsters.
Få mere at vide om, hvordan DIN klub kan arbejde med outdoor-aktiviteter og foretagsomhed – kontakt Dansk Sejlunions klubkonsulenter her.
Se Maja Pilgaards præsentation på Klubkonferencen herunder.