Hemmeligheden bag succesen

Histori
Oprindeligt satsede X-Yachts på både, der skulle være sjove og som sejlede stærkt. Niels Jeppesen var manden bag designet af bådene Banner 30 og Ravage 36. Men først med X-79’eren tog det, der skulle blive Danmarks mest succesfulde yachtværft, form. I mangel af et bedre navn valgte ejerne X’et som ”arbejdsvaremærke” indtil noget bedre måtte dukke op. Men X’et viste sig imidlertid mere langtidsholdbart end de fleste dengang havde turdet håbe på.
Siden har de gode sejlegenskaber været holdepunktet for bådene fra X. De internationale topresultater blev løftestagen fra kapsejladsbanerne og ind på det lukrative massemarked for cruisere/racere centreret omkring Middelhavet. I starten af 80’erne var bådene designet til IOR-reglen, siden blev det efter IMS-reglen. Største sportslige og kommercielle IMS-succes havde man i 2000 med racer/cruiseren IMX 40. Efterfølgeren IMX 45 blev dog hurtigt udkonkurreret af nye design fra sydeuropæiske værfter og resulterede i, at man valgte at gå bort fra IMX-racer/cruiser konceptet og over til mere komfortable cruiser/racer typer.
De fire nye både i den nye serie lægger altså afstand til den anløbne IMS-regel. X-43 er allerede solgt i mere end 90 eksemplarer. X-37, X-40 og X-50, der endnu ikke har forladt fabrikshallerne i Haderslev er alle solgt på baggrund af tegningerne i hhv. 14, 18 og 6 eksemplarer.








★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen