Hemmeligheden bag succesen


De tre ejere af det danske succesværft fortsætter sammen. Fra venstre: Lars Jeppesen, Niels Jeppesen og Birger Hansen.

            <br />

De har overlevet de fleste andre danske værfter og mere til. De har lavet det til en millionforretning at producere sejlbåde, og samtidig har deres konstruktioner lagt sig opad de stolte danske traditioner om at gøre design og kvalitet til en del af varemærket. Hos X-Yachts kan man i år fejre 25 års jubilæum med tilfredshed. Efter et lidt vigende salg i 2001 og 2002 har værftet konstateret, at vinden for alvor vendte i 2003 da X-43 blev søsat. På mindre end et år er solgt over 90 både. Altså en veritabel storsællert. Og de tre ejere forventer, at denne udvikling kommer til at fortsætte i år, hvor der søsættes hele tre nye konstruktioner blandt andet en spændende 37’er. Hemmeligheder er der ifølge Niels Jeppesen ikke ret mange af:
”Vi er meget konservative. Vi satser aldrig på det smarte, men der-imod på det sikre.”
Set i bakspejlet har der ind imellem være hårde perioder. Især i slutningen af 1980’erne, hvor en række af de andre danske værfter havde det så hårdt, at de måtte dreje nøglen om.”
Flere af værfterne producerede dengang udelukkende både til det danske hjemmemarked, og både der blev brugt til chartervirksomhed og som middel til at afhjælpe skatteplagede danskere. Da skattehullet blev lukket, var der ikke flere interesserede købere til bådene, som ikke længere var tidssvarende - samtidig var de helt uinteressante på de internationale markeder.
”Flere af de daværende værftejere, der havde den indstilling, at det var lidt smart at underholde omgangskredsen i København med at man ejede et bådeværft et eller andet sted i provinsen. Men vores indstilling var og er den, at man ikke kan lave både med venstre hånd. Hvis man gør det, så er det med hud og hår.”

Heldig helgardering
Allerede inden krisen og kartoffelkuren havde X-Yachts formået at tænke anderledes. På to fronter arbejdede man sig stille og roligt frem mod et navn, der gav genlyd ud over landets grænser. Strategien var et samarbejde med Henrik Söderlund, Jens Christensen og Ib Ussing Andersen fra North Sails, der havde lignende ambitioner om at komme uden for landets grænser. Vejen til uafhængighed af hjemmemarkedet gik over ¾ Ton Cup, One Ton Cup og Admiral’s Cup. Her kunne man fremvise de unikke danske produkter, og med flere toppla-ceringer lykkedes det for begge virksomheder at trænge igennem til de internationale markeder.
”Med X-102’eren var vi af omstændighederne nødt til at lave en båd, ud fra devisen om, at de helst skulle klare sig godt på kapsejladsbanerne, men at de samtidig skulle have appel til cruisingmarkedet, hvis kapsejladssatsningen nu ikke lykkedes. Der var ganske enkelt ikke plads til fejlskud, så da vi lavede X-102’eren var det som lidt af en helgardering. Derfor blev den tegnet, så den også rummede cruiserens elementer, blandt andet blev den udstyret med agterkahyt. Nu var vi så heldige, at båden klarede sig godt og vandt ¾ Ton Cup to år i træk, og samtidig blev den en efterspurgt turbåd,” siger Niels Jeppesen.
Ideen om at den både skal være mere end enten en kapsejler, eller en tursejler har siden været den røde tråd i båddesignet hos X.
Helt i tråd med virksomhedens ejeres egen personlige og forretningsmæssige filosofi, har der fra et tidligt tidspunkt været fokuseret på det omkostningsbevidste. Mange af X-Yachts underleverandører ved, at det kræver hårde forhandlinger at nå til enighed om hvad tingene skal koste. Og på sin vis kan man sige, at filosofien er kommet køberne til gode. For nok koster en båd fra værftet i Haderslev mange penge, men til gengæld er der også etgodt eftermarked, bådene holder med andre ord en god pris og X-Yachts går selv ind og tager gamle X-både i bytte, når der købes nyt. Mellem 60 og 70 procent af bådene går således i dag til allerede eksisterende kunder.

To både pr. uge
En af de senere års største succeser er IMX 40’eren. En båd der vandt alt, hvad der var at vinde inden for IMS, samtidig var og er den en fornuftig turbåd. Da efterspørgslen var på sit højeste gled der to både ud fra værftet hver eneste uge. Der er i alt solgt cirka 100 IMX 40.
I dag tegner man fortsat både til IMS, men man har p.t. opgivet at tegne bådene så de kan være i den absolutte top, når der sejles IMS på Middelhavet. Dermed har værftet i dag valgt at satse mindre på den regel som tidligere gav så stor succes.
”Det er i dag blevet for ekstremt. Man kan ikke lave både til IMS-toppen i dag som senere kan sælges til en fornuftig pris. Top-bådene bliver i øjeblikket forældet på højst en sæson. Det er ærgerligt, men sådan er det nu, og det vil vi ikke være med til. Vores kunder vil have kombinationsbåde, og det er hvad vi forsøger at fremstille,” fortæller Niels Jeppesen.
Det til trods kommer de i alt 10 ingeniører, der er ansat i virksomhedens designafdeling fortsat på specialopgaver, når en køber med særlige krav henvender sig. Eksempelvis er der lige nu ved at blive bygget en 70 fods One Off i ren kulfiber. Designet er X, men båden bygges i England.

Væk fra rabat-Danmark
Mens der i øjeblikket er lukket ned for forsøgene på at lave de hurtigste klassebåd, eller for den sags skyld One Off konstruktioner i forhold til IMS-reglen, arbejder man hårdere på at lave meget gennemarbejdede både, der i så vidt omfang som muligt kan konfigureres efter den kommende ejers ønske.
”For os handler det om at forfine og finpudse tingene. Eksempelvis har en af vores folk i design brugt det meste af et år på at udvikle en støjisolering af motorkas-sen, der virkelig kunne gøre en forskel,” fortæller Birger Hansen.
På årets boatshow i Bella Center var der mange af de besøgende der savnede X-Yachts. Skulle man imidlertid ønske at se de seneste tiltag så afholder X-Yachts selv deres egne bådudstillinger. Om beslutningen om at blive væk kommenterer Niels Jeppesen:
”Den plads vi har haft gennem alle årene blev solgt til anden side. Og da vi ikke kunne få en fornuftige aftale om en anden plads, så valgte vi at blive væk. Derudover har jeg en idé om, at man kun skal være på messe, hvis det bagefter kan ses på ordrebogen. Og sådan har det ikke altid været med udstillingerne i Danmark - desværre. Vi kan heller ikke sælge vores både ved hele tiden at måtte underbyde i form af forskellige former for rabatter, og det ønsker vi heller ikke - tvært imod ønsker vi at komme væk fra det man kan kalde rabat-Danmark-holdningen.”
Denne indstilling afspejler sig i X-Yachts prioritering af markedets segmenter.
”Det er ikke interessant for os at se på den del af markedet som eksempelvis Bavaria henvender sig til,” som det udtrykkes.
I stedet har de sønderjyske ejere fokus på folk, der går efter kvalitet og som gerne vil betale for den. Konkurrencen og inspirationen hentes blandt andet hos Sweden Yachts, Swan, Baltic og Hallberg-Rassy.
”Der er hverken noget hemmeligt eller odiøst i det vi foretager os. Bådene skal være sikre, kvaliteten skal være i orden og så skal de kunne gensælges,” siger Niels Jeppesen om et bud på en fremtidig design strategi.








★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen