Kulfibermasterne har skabt nyt liv omkring masteproducenten Nordic Mast i Aabenraa. Kulfibermasterne til næsten 100 styk IMX 40 racere fra X-Yachts i Haderslev, der sejler med enorm succes overalt i Europa, har bragt firmanavnet ud i kapsejladskredse, hvor nysgerrigheden er enorm, og kendskabet til nye, avancerede produkter og leverandører derfor breder sig hurtigst.
Sideeffekten ved kulfibermasterne er, at Nordic Mast også har skabt et nyt marked for sine aluminiumsmaster, idet landene ved Middelhavet, hvor IMX'erne hovedsagelig sejler, har rettet interessen mod Nordic Masts oprindelige produkter.
Virksomheden kører i højt gear, beskæftiger i dag 32 medarbejdere og arbejder med udvidelsesplaner.
Nordic Mast er den eneste producent af kulfibermaster på industriel basis i Europa, som har magtet at skabe tillid omkring sine kulfibermaster, der for andre har været temperamentsfulde varer at fremstille. Nærmeste konkurrenter på samme niveau findes i New Zealand og USA, så sønderjyderne ligger indtil videre lunt i svinget.
En stor satsning
Altsammen er resultatet af to store satsninger. Nordic Mast begyndte allerede i 1989 at "lege med kulfiber", som firmaets ejer Carl Uwe Lorenzen udtrykker det. Man leverede en række master til avancerede racere på de sydeuropæiske søer. Men Nordic Mast var ikke selv tilfreds og lagde kulfibermasterne på hylden.
I februar 96 fik Carl Uwe Lorenzen dog kontakt med den finske ingeniør Illy Brummer, der havde udviklet kulfibermaster for franske Sparcraft, som imidlertid var blevet trætte af legen og netop havde nedlagt sin afdeling for kulfibermaster.
Hos Nordic Mast lægger man ikke skjul på, at det var en overordentlig stor satsning, man foretog ved at gå ind i kulfiberproduktion. Investeringerne i navnlig forme til masterne er dyr, og markedet for kulfibermaster var ikke umiddelbart iøjnefaldende. Chancen lå i, at der ikke var nogen anden stor producent af kulfibermaster i Europa. Tidspunktet og omstændighederne skulle vise sig at være de rigtige. Illy Brummers erfaringer var uvurderlige for opstarten, så allerede ved årets slutning var man produktionsklar og leverede kort efter en kæmpestor mast til en 73 fods, samt til VO 60'eren "Nokia".
Siden starten har Nordic Mast produceret ca. 200 kulfibermaster, heraf næsten halvdelen til IMX 40. At denne båd fik kulfibermast, var også resultatet af "en dyb indånding", hvor X-Yachts indså, at skulle den nye racer være kapsejladsmæssigt interessant, måtte den designes til kulfibermast, selvom det dengang ikke lå helt klart, hvordan IMS-autoriteterne ville vurdere den.
Begge satsninger har givet pote. Illy Brummer leder i dag designafdelingen og Nordic Masts datterselskab i Trinié sur Mer ved den franske atlanterhavskyst. Og X-Yachts er snart klar til at søsætte sin nye og større racer, IMX 45. Naturligvis med kulfibermast. Lidt længere ud i fremtiden venter en ny kæmpeopgave: En ny 118 fods mega-cruisingbåd fra
X-Yachts skal have en kulfibermast på ca. 45 meter!