" et dansk værfts-eventyr på vej

Danmark har fået en ny lystbådsproducent, og for første gang nogen sinde bliver der satset massivt på det lukrative internationale marked for "Superyachts", kostbare og veludstyrede lystfartøjer fra 30 meters længde og opefter.
Århusianeren Peter Johansen er manden bag det nye firma med det flot klingende navn "Royal Denship" med adresse på Marselisborg Havn. Han siger:
"Der er udpræget underkapacitet på det internationale marked for superyachts, hvor det i dag tager op til tre år at få sat en nybygning i gang. Verdensmarkedet har en omsætning på 40 milliarder kr. på nybygninger og det samme i vedligeholdelse, og kan vi blot erobre 7-8 procent heraf, har vi en ny dansk værftsindustri for luksusfartøjer oppe at køre med en beskæftigelseskapacitet på 3-4000 personer inden for 4-5 år. Inklusive følgevirkningerne hos underleverandørerne betyder det beskæftigelse til i alt 10-12.000 danskere. Det bliver en ny sværindustri."
Den slags udmeldinger plejer at kalde på køligt overbærende miner i jantelovens hjemland. Men Peter Johansen er ikke nogen hr. hvemsomhelst. Han er manden, der skabte lysfirmaet "Martin", og som pensionerede sig selv herfra med en formue på omkring 300 mill. kr. for et knap to år siden. Der er både økonomi, stærke realiteter og en imponerende fremdrift bag Royal Denship.
Det vil sikkert komme bag på de fleste, at der i dette øjeblik er seks store, fede luksusyachts i størrelsen 80 til 206 fod under bygning i Danmark. Den første, en 110 fods stålbåd, skal leveres allerede til december, og så går det slag i slag med en 125-fods i januar, en 80-fods motoryacht i marts, en 102-fods motoryacht i juli, en 206-fods motoryacht i marts 2002, og en 130-fods katamaran til Frankrig i maj 2002. Royal Denships projekter beskæftiger i allerede nu mellem 500 og 700 mennesker.
Bygger hos bestående værfter
Hemmeligheden bag den eksplosive start er, at Royal Denship fungerer som paraplyorganisation, der står for markedsføring, salg og financiering, og lægger opgaverne ud til danske skibsværfter og bådebyggerier.
Det første værft, Royal Denship entrerede med, er det højteknologiske Danyard i Aalborg, der har eksklusiv erfaring med glasfiberbygning i stor målestok fra Standardflex skibene til Søværnet. Dertil bygges der hos det nydannede Danish Yard Ship i Skagen og Thomsen & Thomsen på Ærø, mens Colvic Craft i England, der har bygget plug og form til en 80-fods motoryacht, flytter en afdeling til Danmark for også at stå for produktion af denne.
Nogle af nybygningerne er opgaver, som man løser for udenlandske entreprenører, men allerede nu er det klart, at Royal Denship selv vil bygge en serie luksusfartøjer, indtil videre på 80, 102 og 125 fod.
"Vi har indledt formelt samarbejde med 20 internationale designere og markedsfører gensidigt hinanden," fortæller Peter Johansen. "Desuden har jeg personlig kontakt med 400 af verdens mest betydningsfulde yachtmæglere, som udbyder vore fartøjer."
Royal Denship har i dag egne kontorer i St. Tropez på Rivieraen og Fort Lauderdale i Florida. Peter Johansens markedsføring har været så effektiv, at nogle mæglere i udlandet tilsyneladende er overbevist om, at Royal Denship har eksisteret i generationer. "I love your ships", kom en amerikansk mægler og betroede Peter Johansen for nylig, skønt han altså ikke har søsat noget fartøj endnu.
International chance til dansk designer
"Vore egne produktioner er vigtige for Royal Denship, for det er nødvendigt at kunne vise produkter, hvor vi har haft kontrollen med stilen og kvaliteten i alle faser.
Når man bygger individuelt for en kunde, føjer man kundens ideer og skriver regningen, men resultatet behøver ikke være repræsentativt for, hvad vi kan præstere i Danmark," siger Peter Johansen, der har hyret rutinerede kræfter som Poul Øland og jordomsejleren Jesper Norsk som projektledere.
Konstruktør Jan Pedersen, der tegnede Peter Johansens 55-fods sejlbåd "Martin" til rekordforsøg for 4-5 år siden, har fået chancen for at slå sig op i international stil, idet han har tegnet en 102-fods motoryacht, der indgår i programmet med den første nybygning søsat til juli 2001. Ellers er kendte konstruktører som Tony Castro, Bill Dixon og Tom Fexas allerede bidragydere til Royal Denships program, hvor schweizeren Francois Zuretti hersker over indretningen med sin suveræne internationale stil.
Glasfiber er bedst
"Jeg var velhavende pensionist i 14 dage efter at have forladt "Martin", det var rædsomt, så jeg måtte prøve igen", fortæller Peter Johansen om sin entre i den internationale lystyachtverden." Jeg kontaktede værfter i Italien og USA og opdagede, at markedet for superyachts var lige så let at gå ind i som diskoteks- og scenelysmarkedet, da jeg startede "Martin". De producerer uden styring, starter i den ene ende på et produkt og aner ikke, hvordan de kommer ud i den anden, og går måske fallit, når de er klar til at levere.
Jeg går ind i branchen med min viden om markedsføring, logistik og produktionsstyring, og har for resten også selv en vis erfaring som bådebygger og -ejer. Da vi byggede sejlbåden "Martin", foregik det også ret hovedløst, så den har kostet mig mange penge.
Siden har jeg bl.a. også haft en 70-fods aluminiumsmotorbåd, og erfaringerne med den har vist mig, at glasfiber er det rigtige materiale til lystbåde. Vedligeholdelsesomkostningerne er cirka en tredjedel af aluminium og stål, og glasfiber er desuden stærkere end begge dele. Det har i den forbindelse været noget af en udfordring for mig at hyre to danske stål- og aluminiums ekperter som Jesper Norsk og Poul Øland, men de er blevet glasfiber-
entusiaster!"
Dette har dog ikke forhindret Peter Johansen i også at overveje opstart af eget stålyachtsværft i Århus, hvor han i øjeblikket totalrenoverer en 110 fods Tony Castro stålyacht i én af det nedlagte Århus Flydedoks produktionshaller.
TV og internet i hver kahyt
I kølvandet på skibsbyggeriet er der fuld gang i diverse udviklingsprojekter, idet alle Royal Denships fartøjer skal være udstyret med avanceret underholdnings- og informationselektronik, der kan bringe alt fra hi-fi, video, TV, internet og navigationsoplysninger ind i hver eneste salon og kahyt. Samtidig arbejdes der med at udvikle en ny, servicevenlig type aircondition, som skibets besætning kan vedligeholde.
Når Peter Johansen ikke vil nøjes med blot at tage imod bestillinger fra andre, men bygger skibe i egen regning, har det en ganske klar baggrund. Erfaringen viser, at luksusyachts ofte bliver handlet umiddelbart efter leveringen fra værft til to og tre gange den oprindelige pris. Der findes ligefrem mennesker, som er blevet styrtende rige på den trafik, men her ønsker Royal Denship at gå ind og tage gevinsten selv.
Og nok er Peter Johansen entusiastisk sejler, men man skal ikke være i tvivl om hans motiv:
"Jeg er gået ind i det her for at tjene penge."

Portræt af en Superyacht
Superyachts er lystfartøjer i størrelsen fra 100 fod eller 30 meters længde.
Der er tale om udpræget luksusbyggeri, hvor ingen anstr







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen