Den nostalgiske bølge af ældre båddesign er in hos rigmænd i udlandet. Et dansk stykke flydende kunsthåndværk i kongeblåt er blevet til hos Olsen Yacht i Stubbekøbing. Det skete, da den 72 fods sejlbåd 'Heaven can wait' blev leveret til sin tyske bygherre Thormod Ohm, Hamborg, der skal bruge båden til krydstogter og kapsejladser som Antigua Race Week og New York - Hamborg.
I spidsen for 18 håndværkere stod 49-årige Peter Bjørn Olsen, der på 21.000 timer, over 19 måneder, byggede den smukke båd, med et navn, der får det til at gyse i en.
"Det er den største båd vi har bygget siden værftet startede for 40 år siden," siger Peter Bjørn Olsen, der i nyere tid er kendt for at producere de mindre Olsen 31, 34 og 39. Den hidtil største lystyacht fra Olsen Yacht var 62 fodsbåden 'Baltica' fra 1989.
'Heaven can wait', til over 10 mio. kroner, krævede en mindre tilbygning til Olsens fabrikshal.
'Endavour' er forbillede
Båden er tegnet af tyskeren Georg Nissen som af bygherren fik til opgave at skabe en J-lignende båd i trediver-stil, som skulle minde om den berømte America's Cup-båd 'Endavour' på 40 meter. På 'Heaven can wait's 22 meter skrog er overhanget på næsten otte meter.
Bådenens indretning og udrustning er ellers topmoderne. Den har kulfibermast og bom, og er udstyret med sænkekøl, der kan vandre fra 2,25 til 3,90 meter. Skroget består primært af kevlar og epoxy, der er let og gør skroget stift. I kahytterne er anvendt bejdset kirsebærtræ, som er lakeret fem gange og følgende håndpoleret. Skufferne på apteringen er håndværksmæssigt korrekt sænket sammen og de fleste beslag på båden har Olsen Yacht selv fremstillet. Dæk og doghouse er i teak. Sejlene er moderne 3DL-sejl fra North Sails, og på læns vil storsejl og spiler udgøre i alt 529 kvadratmeter, til at drive bådens 22 tons gennem vandet.
'Heaven can wait' vil holde en del til i Caribien, derfor er båden udstyret med aircondition, som trækkes af en særskilt generator. For havnemanøvrenes skyld er der monteret to bovpropeller. Om bord er tre toiletter med facetslebne spejle. Jo, der mangler ikke noget i båden, der emmer af dansk bådebyggerkunst, i stil med den, Walsteds på Thurø er kendt for.
‘Heaven can wait’
Konstruktion:
Georg Nissen, Tyskland
Længde: 22 m - 72 fod
Vandlinie: 14,70 m
Bredde: 4,55 m
Dybgang: 2,25m til 3,90 m
Vægt: 22 t
Mastehøjde: 28 m
Sejl:
Storsejl: 109 kvm
Genua: 110 kvm
Stagsejl: 63 kvm
7/8-del gennaker: 300 kvm
Mastetop
gennaker: 420 kvm
Motor:
Deutz. Diesel 140 hk
Pris: Over 10 mio. kr.
Bygherre:
Thormod Ohm, Hamborg.
Værft:
Olsen Yacht, Stubbekøbing