Mathis vil genoplive 10-meter bølgen

Mathis i Aalborg vil være bådebygger igen, og han vil genoplive glæden ved lidt mindre, hurtige kapsejladsbåde med nykonstruktionen Mathis 35 One Design, der skal være leveringsklar om et år.
"Jeg vil gerne starte en ny "timeter-bølge", siger Niels Mathisen og hentyder til halvfjerdsernes beundrede, slanke hurtigløbere, Molich 10-meter, Ylva og BB 10-meter, der væltede danske sejleres opfattelse af, hvad en sejlbåd skulle præstere. Her deltog Mathis selv med stort held i sine egne "Mathis" one-off konstruktioner, der bl.a. holdt Fyn Rundt-rekorden gennem 10 år.
Ønsket om at blive bådebygger igen hentyder til, at Mathis er ved at være færdig med serien af avancerede redningsfartøjer og kan frigøre sig for det administrationsarbejde, dette byggeri medfører.
Bag Mathis 35 One design står en hjernetrust, der omfatter Mathis og søn, Christian Mathisen samt Frank Laursen. Jan Petersen, der tegnede den avancerede "Martin", har stået for konstruktionen.
"Tiden er moden til en ny båd, der findes ikke noget tilsvarende i Skandinavien," siger Mathis. Båden skal fra starten underlægges stramme klasseregler, så klassen ikke bliver ødelagt af uhensigtsmæssige udviklinger inden for grej og materialer.
Båden bliver en blanding af velkendt og nyt, for den er ikke overdrevent avanceret i sin opbygning. Skroget bygges på basis af glasfiber og divinycell-skum. Den får en bundstok-konstruktion af galvaniseret jern til at optage kræfterne fra køl og rig, så skrog og dæk er selvbærende og ikke skal have støtte fra diverse skot.
Det giver muligheder for en ny indretningsplan, der er meget åben, idet kun toilettet i styrbord af åbenlyse grunde bygges fra dørk til loft. Der bliver faste sovepladser agterude under det store cockpit i rørkøjer. Fra kahytstrappen træder man ned i et aktivt rum med pantry, navigationsplads og toilet, og forude er der et stort siddearrangement.
Der er dog ingen tvivl om, at Mathis 35 One Design skal være en racer. Mast og ror bliver af kulfiber, og den får en to meter dyb køl med bulb på et ultrasmalt kølblad, som bliver en udfordring at styre perfekt på kryds. Båden bliver fra starten udstyret med indbyggede vandballasttanke på 550 liter i hver side, på forventet efterbevilling. Båden skal bygges til IMS-reglen, hvor vandballast ikke er tilladt, men Mathis-teamet håber, det kommer med tiden, da vandballast løser et problem med bemanding, som man snart bliver nødt til at tage stilling til.
Og sådan bliver Mathis'en alligevel temmelig avanceret. Første eksemplar er klar til søsætning til juni næste år.







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen