Når Lars Dall sandblæser en båd eller en rusten jernkøl, behøver resten af bådepladsen ikke indstille arbejdet eller dække deres både til for støv. Lars Dall sandblæser nemlig med vand - eller rettere sagt: med en blanding af vand og kvartssand.
Ved almindelig sandblæsning bruges der ganske vist også sand og vand, men da vandet tilsættes ved dysen og lægger sig som en tåge omkring sandet. Men det lykkes kun delvist at dæmpe støvet, kan mange sejlere godt skrive under på.
Med den nye Turbo Spray teknik blander man sand og vand, før det føres frem til højtryksdysen. Hermed er støvet elimineret, men der kan godt flyve med vandstænk og nogle splinter af lak og maling i nogen afstand af arbejdsstedet, men det kan fanges med en presenning.
"Blandingen af vand og sand har mange fordele," siger Lars Dall. "Det allervigtigste er, at der ikke er støvudvikling. Desuden kan jeg justere ‘slibningen’ ved at regulere trykket mellem 1 og 10 atmosfærers tryk efter emnet. Jeg kan faktisk skrue så langt ned for trykket, at jeg kan rense mine egne hænder med strålen. Vi har forsøgsvis fjernet det brune af skallen på et æg, uden at ægget gik i stykker. Vi kan dermed gå ind og sandblæse lak og maling på både træ og glasfiber, uden at underlaget beskadiges.
Blandingen af vand og sand betyder, at jeg både kan arbejde meget præcist og fuldkommen jævnt, selvom jeg afbryder blæsningen ind imellem. På et almindeligt sandblæs-ningsapparat vil sandet ofte komme ud i klumper, hver gang man åbner for trykket.
Desuden foregår arbejdet med at fjerne maling og gelcoat lettere, fordi vandblandingen køler overfladen, så malingen ikke kan blive varm og brænde fast, som mange sikkert kender det fra elektriske slibemaskiner.
"Det er hurtigst at fjerne al lak og maling", fortæller Lars Dall. "Jeg så en 10-meter, der var blevet lakeret med en forkert grunder, som lakken boblede op på. Der gik en mand og sleb på den i en hel uge. Det kunne jeg have fjernet på en halv dag. Krakeleret gelcoat og osmoseangreb tager dog længere tid."
"Mange sejlere er bange for at bruge professionel assistance, når de står med f.eks. en rusten køl, som almindeligt værktøj næsten ikke kan komme i bund med", siger Lars Dall. "De er navnlig bange for at genere hele bådepladsen ved at få sandblæst. Når de ser, hvor nemt det går med den nye metode, er de mere motiverede. Jeg stod i foråret på en bådeplads og sandblæste kølen på en Grinde inde mellem de andre både. Vi hængte lige en presenning op, det var alt. Der var mange, der lige skulle hjem og tænke over den mulighed bag-efter".