En af sejlsportens store ildsjæle er sejlet bort

Dansk sejlsport har mistet en af sine store ildsjæle og allerstørste personligheder, P.G. Hansen.

 'PG' var den første som så Optimistjollens store potentiale i klubbernes ungdomsarbejde, og ’PG’ blev Optimist jollens far i Danmark og har været med til at sikre, at titusinder af børn har lært at sejle allerede fra 8-10 års alderen i klubber over hele landet, hvilket har været med til at sikre rekruttering og tilvækst i dansk sejlsport, mere end nogen andre bådtyper. Så PG's visioner og betydning for dansk sejlsport har været enorm.

Senere kastede ”PG” sig over årtiers organisatorisk arbejde i Dansk Sejlunion, hvor han sad i Bestyrelsen for Køge Bugt Kredsen i flere perioder. Han var med til at gøre DS 'selvstændig' i 1965 og sad senere i Dansk Sejlunions Hovedbestyrelse og Forretningsudvalg. Gennem en lang periode i 1970' og 1980'erne var han som formand for ”Instruktionsudvalget” med til at sikre opbygningen af unionens uddannelser for instruktører, trænere,  dommere og klubledere.

PG Hansen 01_528

”PG” var også formand for Hvidovre Sejlklub Suset i klubbens mest aktive periode, hvor han også var foregangsmand for at få bygget den nuværende lystbådehavn.

Han har modtaget Dansk Idræts-Forbunds Ærestegn, Dansk Sejlunions Ærestegn og var ved sin død æresmedlem af Hvidovre Sejlklub og var aldersmæssigt ældste medlem af Kongelig Dansk Yachtklub. Under krigens sejladsforbud startede ”PG” en sejlklub på Esrum Sø, og har startet sejlklubben for Optimistjoller på Peblingesøen.

De allerførste danske Optimistjoller kom på vandet i Vordingborg i 1954, hvor jollesejlende fædre byggede fire joller efter den amerikanske konstruktør Clark Mills tegninger. Da ”PG” samme år blev præsenteret for den nye jolle, så han straks en enestående mulighed for at lade skolebørn komme ud og lære at sejle og blive fortrolig med vandet på en billig måde. Desuden åbnede den billige selvbyggerjolle, muligheden for at etablere et meget bredere ungdomsarbejde i sejlklubberne. Dengang kunne en Optimist bygges for 250-300 kr

PGH skolen byggeri_528

Via sit arbejde som sløjdlærer på Strandmarksskolen i Hvidovre fik ”PG” søsat et aftenskolehold med Optimist-byggeri for både forældre og store skoleelever. Blandt de børn der fik Optimistjoller dén vinter kan nævnes Ib Ussing Andersen, der to år senere vandt den første Landskolekapsejladsen i Hvidovre, der i en årrække var det uofficielle DM i Optimistjolle. 

 Aftenskolebyggeriet af Optimister vakte hurtigt dagbladenes interesse og skabte interesse for den nye jolle landet over. ”PG” tog på utallige foredragsturneer rundt i sejlklubberne og havde ofte Politiken-journalisten Strømberg med på sine turneer. Avisens daværende chefredaktør Hakån Steffensen fulgte ivrigt med i ”PG”s arbejde med Optimisterne og gav ham navnet ”Optimistkongen” ved hans 50 års fødselsdag.

 Optimisteventyret i Hvidovre gav også genlyd i udlandet, med artikler i aviser så langt væk som Australien. Fra Hvidovre spredte Optimist-jollen sig internationalt som ringe i vandet, og ”PG” blev kontaktet med anmodninger om tegninger. ”PG” fik desuden hjælp fra Paul Elvstrøm til at starte eventyret op med.

sommerskolesejlads i 50erne 528

”PG” var også en af de første herhjemme, der så mulighederne for sponsering i sejlsporten, hvor han fik firmaer til at købe klubejede joller, mod at de fik  navn eller logo på fribordet. Dengang var sponsering endnu et fy-ord i sejlsporten. Han skrev også den første bog om Optimistsejlads, der blev oversat til mange sprog.

 I 1961 var ”PG”, sammen med Viggo Jacobsen, Århus, initiativtagere til den landsdækkende Optimist-organisation DSO, som ”PG” blev den første formand mangeårige formand for. Arbejdet med den kredsinddelte Optimist-organisation inspirerede ”PG” og en gruppe af klubformænd til en reform af Dansk Sejlunion. I et energisk samarbejde med især den senere formand for Dansk Sejlunion, Mogens Maag, og formanden for Skovshoved Sejlklub, Erik Aagaard, blev der udarbejdet et forslag til ny struktur, der blev vedtaget på Sejlerdagen i midten af tresserne. Under sine mange år sejlunionens hovedbestyrelse var ”PG” især aktiv i ungdomssektoren og opbyggede uddannelsessektoren med fx dommeruddannelserne.

”PG” var i mange år også en meget respekteret kapsejladsdommer, der især var kendt for sine gode startlinier  og for at lytte til sejlerne.  VM i OK-joller i Sønderborg og  ISAF’s World Women Championship i firserne var et par af ”PG”s sidste dommertjanser, inden han trak sig tilbage på toppen af sin dommerkarriere.

Allerede fra barnsben I Næstved var det sejlsporten der trak i ”PG”, hvis forfædre talte både professionelle skippere og lystsejlere . Havnen, kanalen og farvandet ved Karrebæksminde var barndommens land for ”PG” , der havde en lille jolle, som mindede om Optimisten.

I 1947 søsatte ”PG” sin 45 m2 Utzon-spidsgatter, ”Fant”, som han selvbyggede sammen med hustruen ”Gulle”, der var en utrolig stor støtte for ham i hans engagement i sejlsporten. Blot en måned før sin bortgang vandt ”Fant” med sønnen Henrik Hansen ved roret, det største løb ved Dansk Forening for Lystsejlads sommerstævne, og det fyldte ”PG” med stolthed i sin sidste stund.

Æres være ”PG”s minde

”PG” bliver bisat fra Strandmarkskirken i Hvidovre onsdag d. 5. august kl. 14.30.

PG ved Hvidovres 90 års jubi

P.G. Hansen ved Hvidovre Sejlklub Suset's 90 års jubilæum, sammen med Søren Overgaard. Foto Henrik Hansen







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen