Der blæser en sagte vind – 2-3 m/sek. i sommervarmen. Den berygtede Vestfjorden er nærmest spejlblank – det er vanskeligt at forestille sig det hårde Lofotenfiskeri, der har udspillet sig her i århundreder – med temperaturer i februar ned til minus 25 grader, måske med piskende storm og snevejr. Mandskabet på Adéle sætter elegant den 1.500 m2 store spiler i den svage sommerbrise, og superyachten på hele 298 tons passerer med 6 knob. En imponerende fart i så lidt vind. Jeg må starte motoren i min egen sejlbåd for at følge med.
Jomfrutur til Svalbard
Vi sejler nord for 68. breddegrad – meget tættere på Nordpolen end Island og Alaska. Den enorme yacht med sine 55 m i længden og 10 m i bredden er på vej videre nordover på sin jomfrutur til Svalbard. Derefter skal hun sejle jorden rundt, noget som Österlund har gjort en gang tidligere i sin dengang 80 fods store yacht.
Adéle kan føre op til 2.750 m2 sejl og er bygget til sejlads i medvind og let vind – selvom hun også skal være en typisk jorden-rundt-sejler. I praksis betyder det, at Adéle må rebes kraftigt – tidligt. Men hun sejler først og fremmest rigtig godt i lidt vind, hvor superyachten sejler betydeligt hurtigere end vinden; I 3 m/s bidevind sejler hun 5,5 knob, i 4 m/s går hun 8 knob og i 5 m/s hele 10 knob. Virkelig imponerende. Den estimerede maksimale fart under sejl er 16 knob.
Det anerkendte engelske sejlermagasin ”Yachting World” beskrev Adéle som ”verdens flotteste superyacht bygget i 2005”.
Hoëk design
Designfirmaet Hoëk Naval Architects er kendt som et af de ypperste blandt designere i hele verden med sine retro-konstruktioner. Bådene ser klassisk/gammeldags ud, men har super-avancerede underskrog – og det mest moderne inden for rig og sejl, maskinteknik, navigationsinstrumentering osv.
Hoëks design ligger på 60-150 fod, mens værftet Vitters er i verdensklassen med store skibsbyggerier.
Jeg tror, de fleste vil være enige med mig i, at den er en sjældent smuk båd, med et væld af flotte detaljer i teak, rustfrit stål og messing. Vi fulgte Adéle op langs den norske kyst hele sommeren på hendes jomfrutur – og i alle havne stimlede folk sammen som fluer.
60 meter stormast med egen elevator
Båden er så lang, at besætningen på otte må tale sammen over VHF’en. Adéle har et specialbygget Panasonic telefonsystem, som kommunikerer med omverdenen via forskellige satellitter eller almindelige mobilsystemer. Det specielle ved Adéles system er, at det ”opsamler” optimale signaler hele tiden, uanset hvor hun sejler. Om bord mærker man ikke ændringerne – kun at kommunikationen er i top – uanset hvor man befinder sig geografisk.
Dieselkapaciteten er 24.000 l, mens den 1000 hk store V12 Catepillar-motor bruger 64 l ved en march-hastighed på ca. 13 knob.
Med en stormast på over 60 meter har yachten selvfølgelig egen elevator i masten! Ingen snakker højt om prisen, men den ligger trolig på 2-300 mio. kr. Mindst.
Bygget i aluminium. Sejler under Cayman Islands-flag.
Længde 180 fod/vandlinje 126 fod/bredde 31 fod/dybgang: 54,64/38,4/9,5/4,8 m
Ballast: 85 t
Vand-/dieseltanke: (watermaker kan producere 10.000 liter i døgnet) 8000/24.000 l
Dieselmotor/bov- og agterthrustere: V12 Catepillar 1.000/Swing Sider 125 hk
Dieselforbrug pr. time ved marchfart: 64 l
Klassificering: ABS A1 Yachting
Design: Hoëk Naval Architects, Holland
Værft: Vitters, Holland