To nye Knarr’er i luksusklassen

Knarr’en er en klassisk båd, der er konstrueret i 1943 og stadig bygges. Nu har Sletten Bådeværft bygget to nye i luksusklassen. Skrogene er af glasfiber, men dæk og kahyt er teak, og den har skinnende mahogni i lækker bådebyggerkvalitet, så enhver vil stoppe, kikke og fryde sig. Sådan en skinnende lak kaldtes tidligere et slikket bolche - ikke nogen dårlig sammenligning.
Det er to bådejere med hver sin Knarr, der har ladet dem bygge med lækker kahyt og teakdæk med lakeret mahogniskandæk og midterfisk. De to bådejere vil have smukke og usædvanlige både, og ejerne er ligeglade
med, at en Knarr kun har siddehøjde i kahytten, for bådtypen bruges mest til kapsejlads og dagture.

Knarr’ens træ
Knarr’er støbes ved Hamborg, og to tomme skrog uden dæk blev leveret i Sletten. Uden afstivende dæk vil skrogsiderne være slatne, men det tyske værft havde sat tværstivere ind i dækshøjde, inden skrogene kom ud af formen. De nye trædæk er traditionelle med dæksbjælker, krydsfiner og øverst teak, der står naturligt.
Nede i den lille kahyt ses ruftagets mahogniunderside og dækkets underside med bjælker og lakeret mahogni-krydsfiner. Skrogsiderne har lakerede garneringslister af sitkagran, en lys canadisk gran.
Ruftagene er lavet for sig selv og sat på til sidst. De krumme tag er af flere lag 2-3 mm tykke finerbaner epoxylimet over en skabelon af et gammelt glasfiberruftag. De synlige oversider og undersider har langsgående mahognifiner, mellemlagene er diagonalvendte strimler af lys og let abachifiner. Den samlede tykkelse er 16 mm, og der er ingen rufbjælker på undersiden, så højden udnyttes bedst i kahytten.

Knarr’ens pris
Prisen for det flotte bådebyggerarbejde er en sag mellem bådejerne og værftet. ”Det er ikke for dyrt,” siger bådebyggerne, ”men det kan godt synes at være mange penge at bruge på en mindre båd. Men bådejerne får også noget helt specielt.”
En bådebyggersvends kommentar siger en del: ”Mand, det er dejligt arbejde med alt det træ.”
De to færdige både kan nydes i Sundet omkring Skovshoved.

Konstruktør: Erling Christoffersen, Norge, 1943
Længde/bredde/dybgang: 9,20/2,12/1,30 m
Vægt: 2,35 t
Pris: Komplet glasfiber Knarr 49.064 euro ca. 367.980 kr.
Værft: CS-Yacht GmbH. tlf. +49 (0) 4141/50 20–0
Specialudgave af Knarr: Sletten Bådeværft Aps, tlf. 49 19 36 66, www.knarr.dk







★ Test af sejlbåde

★ Holder Hanse hele vejen?

★ Test af motorbåd

★ Test: Yamarin 59 BR - moderne og stilfuld bowrider

★ Artikel

★ Søkort på computeren - kom i gang på 9 minutter

★ Artikel

★ Dansk innovation løfter luksusbåde til nyt niveau

★ Interview & Portræt

★ Line Markert ser tilbage på otte år som formand for Dansk...

★ Interview & Portræt

★ Anholt eksotisk perle midt i Kattegat for eventyrlystne sejlere

★ Interview & Portræt

★ Museumsskipper i orkanens øje

★ Test af sejlbåde

★ Liebhaverbåde: Kvalitet der ældes med ynde





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen