En mærkværdig alliance mellem konstruktørerne af de super-æstetiske, futuristiske Wally-både fra Monaco og de neo-klassicistiske fartøjer fra Hoek-design i Holland har resulteret i en meget speciel og helt vidunderlig ny konstruktion: WallyNano.
Det var samarbejdet om den 204 fods superyacht, Pilgrim, der fik hollænderen André Hoek og Luca Bassani fra Monaco til at føre konceptet fra Pilgrim ned i nanostørrelse - til en 36 fods båd med samme linjer. Da nano er betegnelsen for en milliardedel af en enhed, må det siges at være lidt over en overdrivelse.
Trods de 36 fod er WallyNano takket været lette kulfiberbyggematerialer i både skrog og mast det absolut længste, der kan trailes efter en større personbil på de europæiske motorveje, og lille nok til at passe ind i en 40 fods container.
Klassisk på moderne vis
Hos Hoek fik man mange forespørgsler om moderne klassiskere i 35 fods størrelsen, og hos Wally havde Bassani måttet erkende, at hans minimalistiske og moderne linjer, som virker fantastisk på større både, ofte resulterede i ukomfortable og dårligt fungerende fartøjer, når de blev bygget i mindre størrelse.
”Hvis man skaber en lav, åben hæk på en 36 fods båd, kan man ikke ligge og sole sig som på de store både, fordi vandet nemt løber ind over den lave hæk,” siger Luca Bassani. ”Derfor var det en kærkommen lejlighed til at lave noget ud over det sædvanlige, da hollænderne meldte sig.”
Og resultatet er ud over det sædvanlige: en klassisk udseende weekend-båd med plads under dækket som i en stor Folkebåd. WallyNano er på forhånd udtænkt som en båd, der kan sejles shorthanded evt. af en person, så alle hal og skøder er ført tilbage til rorsmandspladsen. Den er forberedt til elektriske spil og hydrauliske hal, som vil kunne betjenes via trykknapper på rorpinden. (Læs artiklen om Brenta 36, der kan sejles med fingerspidserne, i Bådmagasinet nr. 7, 2007).
Moderne undervandsskrog
Samtidig er den udstyret med et sejlareal, der gør den til en interessant éntype- og kapsejladsbåd. Allerede inden den første prototype bliver søsat, er der planer om at købe et større antal til sejlklubber i bl.a. det berømte sydengelske The Solent.
Skroget med den gammeldags høje hæk, der er udskåret og ornamenteret som en Jagt fra starten af sidste århundrede, og den lodrette stævn med det lange bovspryd, ser ud som var linjerne direkte kopieret fra netop den epoke i sejlsportens historie, især når båden ligger på vandet.
Men linjerne snyder. For det første er undervandsskroget lige så moderne som en America’s Cup båd, for det andet er hele skroget resultatet af meget dyre og intensive tankforsøg med det nyeste fart-forudsigelses-program VPP (velocity prediction program) og nye computerprogrammer, der er udviklet til bl.a. bygning af America’s Cup fartøjer.
Stort sejlareal
Sejl og rig inkluderer kulfiber-udstyr, et bovspryd (også i kulfiber) der kan trækkes ind på dækket ved havnemanøvrer og en vingebom med indvendig rulle til storsejlet, så rorsmanden både kan rebe og bjærge sejlet alene.
Sejlarealet er meget stort, men takket være bovspryddet er det lavt placeret, fordi det er udstyret med et meget stort selvslående forsejl. Længere ude på spryddet er der plads til en ”code 3”-gennaker, der kan rulles ind, når den ikke bruges.
”Med disse to forsejl og storsejlet, kan rorsmanden nyde sejladsen i en hurtig og velsejlende båd uden at behøve mandskab,” siger Luca Bassani.
Egenskaber
Ud over at kunne trailes og transporteres i en container kan den lange køl hæves, når båden er på land, ligesom det dybe ror let kan afmonteres.
Nano har et meget spektakulært stort overhang agter, der kombineret med den lodrettet stævn skaber både en meget lang vandlinje og det før omtalte retro-look. Cockpittet er integreret i agterdækket og derved skabes en vidunderlig udendørs liggeplads til f.eks. solbadning. Det store, brede flushdæk med det lidt kantede ruf, a la Pilgrim, har glas hele vejen rundt og mulighed for af blive løftet af i bedste cabriolet-stil.
Under dæk er apteringen enkel: En stor dobbeltkøje fremme, et lille toilet/pantry-arrangement i gangen til salonen og to langsgående sofaer, som er forlænget til stikkøjer under cockpittet. Man kan få toilet, hvor døren kan lukkes, men så ryger den ene stikkøje.
Designet er rent og simpelt med teak, hvide skot og kulfiber.
Elektro-motor
Et elektrisk system med et sæt batterier, der er specielt udviklede, kan drive båden elektrisk, lydløst og forureningsfrit frem gennem vandet i op til otte timer mellem opladningerne. Men selvfølgelig kan man få Nano leveret med dieselmotor, hvis man insisterer.
Kølen findes også i to udgaver - dvs. bulben er den samme, men skaftet mellem båd og bulb kan udskiftes, så båden stikker 2,80 m, når den sejler i Middelhavet, og 2,20 m når den sejler rundt i f.eks. danske farvande.
Owner’s club
Der er allerede ved at blive stiftet en klub af ejere af den nye One-design WallyNano, som skal sørge for, at der bliver klasseløb for WallyNano i alle større europæiske kapsejladser. De første fem både, der allerede er solgt, vil blive søsat næste forår.
Type 36ft Contemporary Classic Day Sailer
Konstruktion: Hoek Design Naval Architects BV, Edam, Holland
Værft: Victoire Naval Projects B.V.
Byggemetode: Advanceret komposit
Længde/bredde: 11,30/2,60 m
Længde ved vandlinje: 8,50 m
Dybgang: 2,80/2,20 m
Totalvægt/kølbulb: 2300/1150 kg
Motor: Bellmann Aquapella Saildrive 4,7 kW ved 1070 o/min.
Alternativ: Lombardini diesel 12,7 hk ved 3600 o/min.
Batteri: Lithium-batterier 36 V
Pris: 185.000 euro/ca. 1,4 mio. kr.
Plus moms og diverse el-spil og hydraulik.