Gennem årene har revolutionerende løsninger i praksis betydet at både bådkonstruktioner og brugen af både har ændret sig. De seneste år er måske de allervigtigste nyheder blevet lanceret. Og det stopper ikke …
Da Volvo Penta introducerede Aquamatic-drevet i 1959, var det starten på en helt ny epoke for hvordan en moderne båd kunne konstrueres. Nu kunne motoren monteres helt agter i båden og resten af pladsen udnyttes til opholdsareal. At lanceringen kom samtidig med at glasfiberarmeret polyester blev det nye materiale til bygning af både, resulterede i et totalkoncept som revolutionerede produktionen af fritidsbåde. Udover en kompakt og nem installation, bød Aquamatic-drevet også på helt nye manøvreringsegenskaber.
Af andre nyskabninger der har vakt stor opsigt, nævnes sejlbådsdrevet – S-drevet – og den trebladede foldepropel som blev lanceret i 1996. Allerede i 1982 blev de dobbelte modsat roterende propeller Duoprop på Aquamatic-drevet lanceret. Kombineret med nye, højeffektive dieselmotorer med turbo og kompressor placerede Volvo Penta sig i teten.
En ny epoke blev indledt ved lanceringen af IPS-drevet. Med fremadrettede propeller og styrbare drevenheder, var dette en revolution i forhold til tra-ditionelle akselinstallationer. I monteringsfasen blev installationstiden reduceret med op til 75 % og bådejeren fik en båd med lavere støjniveau, ingen vibra-tioner og op til 30 % lavere brændstofforbrug. Ydermere med helt unikke manøvreringsegenskaber. Da man kombinerede IPS-teknologien med joystick-konceptet, havde Volvo Penta et produkt som måtte føre til fremgang.
Med mere end 5000 forhandlere i over 130 land er den svenske producent på 100 år blevet en verdensomspændende virksomhed. Med motorer fra 10-2000 hk til maritimt og industrielt brug.
I jubilæumsåret kommer en række nyheder, men Volvo Penta ser længere frem, og har indset at der vil komme strengere miljøkrav og at man som markedsleder har et stort ansvar i komplicerede problemstillinger vedr. energi og ressourcebrug. Ud fra dette er det naturligt at man har startet et udviklingsprogram hvor biodiesel for alvor skal testes til brug på marinemotorer.
Satsning på IPS-konceptet fortsætter for fuldt tryk. Årets allerstørste nyhed er et kraftigere IPS-drev koblet til den råstærke D9-motor og den flunkende nye D11-motor. Sidstnævnte er en 6-cylinder kraftkarl med 11 liters cylindervolumen og en effekt på hele 670 hk. Kombineret med det nye IPS-drev hedder den nye pakke IPS 850 og giver altså samme ydelse som en traditionel installation på 850 hk. D9-motoren med 9,4 liters cylindervolumen og en ydelse på 575 hk hedder IPS 750. Til det nye, kraftigere IPS-drev har man også udviklet en serie nye propeller.
Med to nye kraftpakker tager man skridtet ind i helt nye effektklasser og sigter på bådproducenter med både op til 80 fod. At alle IPS-modellerne også kan leveres til installationer med tre eller fire motorer, betyder i praksis at man kan levere motorinstallationer på store både med revolutionerende fordele.
Motorrummene bliver kompakte og enklere. Her går udstødningen ud gennem drevet dybt under bådbunden og ført væk af propellerstrømmen. Styringsenheden ligger indbygget i IPS-drevene og alt bliver meget forenklet i forhold til traditionelle installationer. Det man sparer af plads i motorrummet kan benyttes til beboelse. Man får også et lavere støjniveau – næsten en halvering –, ingen vibrationer, EVC-styringssystem, markant lavere brændstofforbrug og dermed lavere udslip.
Første generation IPS-drev med fire motorer
Det hele lyder måske for godt til at være sandt, men på Volvo Pentas pressemøde i Stenungsund fik vi en smagsprøve på at dette faktisk er en realitet. Den amerikansk byggede sportscruiser, Lazzara LSX 75 Quad på 23 meter, lå klar til prøvesejlads. En lækker båd som vi præsenterer på et senere tidspunkt. I maskinrummet havde den fire IPS 600 motorer – altså første generation IPS-drev med fire D6-motorer med en ydelse på 435 hk hver. I forhold til tilsvarende både, var motorrummet meget kompakt og ordentligt. Hvor man traditionelt ville installere to store motorer med lige aksel, hydraulisk styring og kraftige udstødningssystemer, har man på denne båd linet fire D6-motorer op ved siden af hinanden. Den frigjorte plads er brugt til en stor dobbeltkahyt med separat baderum. Med fire IPS-enheder udgør motorrummet kun ca. 40 % af et traditionelt maskinrum i en båd af denne størrelse. I dækssalonen var støjniveauet lavt, båden havde en fantastisk acceleration og svingegenskaber som bare IPS-systemet kan byde på. At det hele også er koblet på joystick-systemet, betyder at båden kan manøvreres i havn kun med en lille pind. Sidelæns, frem, agter eller på skrå – uden brug af bovpropel. - Imponerende!
I den anden ende af skalaen er ydelsen på den mindre D4-motor øget til 300 hk og fås også med IPS. Pakken hedder så IPS 350 og vil være en spændende dobbeltinstallation til både fra 30-40 fod. D6-motoren er også opgraderet på ydelse. Med DP-drev kan man nu få effekt på hele 370 hk og på den mindre med 310 hk er effekten øget til 330 hk. I kombination med IPS yder den kraftigste D6-motor 435 hk (IPS 600).
Med baggrund i at der installeres mange store
benzinmotorer med propelleraksel i USA, lanceres IPS 500 G som den første benzindrevne model. En big block V8-motor på 8,1 liter og 375 hk leverer kræfter som i praksis giver samme ydelse som den dieseldrevne IPS 500. Også her har man de samme fordele med enklere installation, bedre effekt, lavt støjniveau og super manøvreringsegenskaber. Også her får man joystick.
Andre nyheder i jubilæumsåret
Af andre spændende nyheder er det værd at nævne ”Sport fish mode”. Udviklet specielt til store sports-fiskebåde hvor manøvreringsegenskaberne til IPS-drevene og joystick yderligere er optimeret og med super egenskaber når båden hurtigt skal bakkes for at bjærge storfangsten.
”GPS-anker” er også en nyhed. Når systemet aktiveres, overtager EVC-systemet gas, gear og styring til drevene. Ved hjælp af GPS-modtageren og et elektronisk kompas, holder EVC-systemet båden stille i en given position. Et udmærket hjælpemiddel sådan som man kender det fra større skibe. Venter man på en bro skal åbnes eller man skal klargøre fortøjninger og fendere før man går til kaj, vil systemet være et perfekt værktøj og er samtidig med til at reducere behovet for mandskab.
”Low-speed-mode” giver bedre kontrol ved lav hastighed – for eksempel ved fiskeri eller i trange passager og kan nu kobles til et joystick. Det kan ”docking-stationen” også – kort fortalt monterer man et ekstra joystick hvor skipperen har bedst udsyn og kan manøvrerer båden ene og alene med joystick uden brug af betjeningsgreb eller rat. Op til fire manøvreringspladser kan installeres.
På udstyrssiden QL er der også nyheder. ”Automatic Boat Trim” er et system til at holde båden i perfekt trim. Skipperen trimmer båden til ønsket trimniveau, trykker på en knap i fem sekunder og så er bådens trim lagret og nu holdes dette trim automatisk ved hjælp af QL-trimflaps, GPS’en og styringsenheden.
Der er ikke muligt at præsentere alle årets nyheder fra Volvo Penta. Men også sejlbådsfolket kan glæde sig over en nyhed i jubilæumsåret. En ny 2-bladet foldepropel giver minimal modstand under sejlads samtidig med at den giver god effekt ved bak manøvrer.
Den 100-årige er stadig meget frisk. Med aggressiv satsning på mange områder. Det sidste år er der investeret over 100 mio. kr. i motor-fabrikken i Vara og kapaciteten er dermed øget til 18.000 motorer om året. Som om det ikke er nok, satser Volvo Penta udover bådbranchen bl.a. også på industrimotorer til f.eks. strømaggregater og vandingsanlæg i U-lande. Et område som man vil satse meget på.
www.volvopenta.com