OL-chef Michael Staal: Vi har nået meget på to år

23 sejlere er på A-landsholdet og kun tre sejlere Peter og Søren Hansen i 49’er og Finnjolle-verdensmesteren Jonas Høgh-Christensen, har gjort sig bemærket ved World Cup-stævnerne på Mallorca og i Hyères i Frankrig. Senest blev brødrene Hansen nummer ni i Hyères og Jonas Høgh-Christensen tog sin tredje andenplads i træk ved et World Cup-stævne.

Michael Staal, der var kun to danske mandskaber i Medal Race i de seneste World Cup-stævner. Er det ok?
”Ja, det er meget tilfredsstillende for de to sejlere har stabiliteten. To er godt, men fire mandskaber i finalerne er fremragende. 470-pigerne (Henriette Koch og Lene Sommer, red.) havde vi sat næsen op for at de også var i Medal Race. Henriette og Lene ligger nummer seks på verdensranglisten, og de laver top 10 placeringer i Hyères,” siger Michael Staal helt roligt.
Elitechefen fortæller videre at OL-landsholdet har en målsætning om fem top 10 placeringer ved EM og VM i år. Noget der er meldt ud til Team Danmark.
”Men man skal ikke altid kun kigge på resultaterne ved World Cup-stævnerne som i Hyères og på Mallorca. Sejlerne har nemlig også procesmål, der kan handle om en god start eller trim mere end et godt resultat,” siger Michael Staal.

Hvilke andre danske mandskaber mener du kan komme i World Cup-finalerne?
”470-pigerne, begge hold med Signe Livbjerg og Rie Christiansen. Begge hold var med i Medal Race i Miami i år. Rie og Signe er på en stejl kurs op og de vinder sejladser, men taber så den næste. Men begge har virkelig kompetencerne til at stabilisere sig i top 10. Jeg tror også på Starbåden med Benny Andersen
og Mogens Just. De to har erfaringen, farten og taktikken, de mangler bare at sætte elementerne sammen.
Og hvis det blæser kan Kældsø og Vesterstrøm også klare sig i RS:X (surferklassen, red.).”

Hvor mange medaljer mener du sejlsporten skal præstere til OL i Kina?
Det spørgsmål må elitechefen ikke svare på for Dansk Idræts-Forbund. I stedet siger han:
”Der kommer inden længe, på tværs af alle idrætsforbund, en samlet udmelding om medaljer vi vil gå efter i Kina. Intet idrætsforbund får lov til at over- eller underspille deres medaljechancer. Team Danmark vil gerne melde det samlet ud. Idrætsforbundene kører seminarier med DIF og Team Danmark om OL næste år. Det handler bl.a. om sikkerhed, mad, vaccinationer og altså også om kommunikationen. Og det mener jeg er fornuftigt.”

Hvorfor er det fornuftigt?
”DIF skal stå i en situation, hvor man har en troværdig udmelding til pressen omkring forventet medaljer i Kina, men også overfor Team Danmark og Kulturministeriet, der betaler.”

Er du tilfreds som det går nu for OL-landsholdet?
”Jeg er en type som aldrig er helt tilfreds,” griner han, ”men jo, jeg er tilfreds, måske lige bortset fra det nye bilafgiftssystem, hvor sejlerne rammes af højere afgifter på deres gulplade-biler. Men ellers har vi nået meget de sidste to år. For det første har vi fået ny kultur ind hvor vi arbejder langsigtet og med en større sikkerhed om fremtidig økonomi. Det betyder at sejlerne kan lave aftaler op til to-tre år frem i tiden. Det har været en kolossal flot udvikling i samarbejde med Team Danmark, Hempel, Dong og Dansk Sejlunion. Det betyder at vi på mange måder kan arbejde med høj kvalitet og egentlige processer og gøre tingene mere rigtigt end hurtigt,” siger Michael Staal. Han oplyser at holdets budget i år er på 16 mio. kr. Samme beløb er budgetteret i 2008.
Penge, der kommer fra Team Danmark, Hempel og Dong samt Dansk Sejlunion. Næste år er budgettet det samme. I forhold til Storbritannien er beløbet hysterisk lavt. Her bruger man 150 mio. kr. om året, forklarer Michael Staal, der indrømmer at der er langt op til det britiske landshold, som de senere år producerer flest OL-medaljer i verden. Tænk blot på verdens bedste jollesejler Ben Ainslie.
”Briterne er dominerende i alle klasser. Englænderne har kørt en meget strømlinet proces de sidste 12-14 år. Og det giver pote. De har postet mange penge i talentudvikling og kørt træningen meget systematisk. Og de har haft held med finansieringen. Vi kommer aldrig til at få de penge de har med et årsbudget på 150 mio. kr. Englændernes hold er ti gange så stort som vores. Jeg sidder ikke og piber over vi mangler 134 mio. kr. Vi skal banke de store nationer på samarbejde. Vi skal hjælpe hinanden og udvikle ny viden og træne sammen.”

Staals lynvisit i Valencia

Michael Staal var på eget initiativ i april i Valencia for at møde nogle af de 17 danske America’s Cup-sejlere. Jesper Bank havde stillet et VIP-lokale til rådighed for elitechefen og 14 danske professionelle sejlere mødte op. Blandt andet Stig Westergaard, Michael Hestbæk, Mikkel Røssberg, Henrik Søderlund, Michael Richelsen og Sten Mohr.
Michael Staal:
”Fra Dansk Sejlunions side ville vi fortælle dem om jobmuligheder herhjemme i matchrace, kraftcentre og på landsholdet, når America’s Cup-sejlerne igen søger hjemlige græsgange. De kan være med til at professionalisere klubberne. Det lød som de syntes det var ret spændende. Det var første gang jeg mødte de mennesker. Men jeg mener de kan være med til at udvikle dansk sejlsport med deres holdninger. De ved en hel masse.”

Hvilke råd fik du med hjem?
”At vi skal skabe de rigtige miljøer for sejlerne. Det var et punkt, der var over alt andet. Det skal være sjovt at sejle, hvis man skal holde på de unge sejlere. Og hvis det er det, der er meningen med kraftcentrene, så er det godt, sagde de. Og vi blev bekræftet i at vor nye struktur er i orden: I gamle dage var miljøerne for elitesejlerne, mens hovedformålet med kraftcentrene er talentarbejdet. Vi skal skabe miljøer og kontinuitet, så sejlerne fortsætter med sejlsporten,” siger Michael Staal.







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen