Overbygningen og linjerne på den nye 68 fods Porsche-båd fik Bengt-Erik Iversen til at få morgenkaffen galt i halsen. Han så straks ligheden med Scand 360, som han har tegnet sammen med Eivind Amble.
”Da jeg så den tænkte jeg, at den har jeg set før. Jeg kiggede ekstra på billederne og så at den var meget lig en jeg har tegnet,” siger Iversen og henviser til en medbragt model.
”Der er mange både som har denne bue, men den følger ikke kurvelinealen. Den er fintegnet i hånden for at få det rigtige spænd. Jeg har aldrig set noget som er nærmere 360-buen end denne,” påpeger Iversen. Han synes det er morsomt at nogen bygger en moderne båd lig hans 10 år gamle model.
”Porsche Design og den amerikanske producent gør et nummer ud af at dette er noget nyt. Men det er det jo ikke,” smågriner Iversen. Der har længe været tegninger og planer færdigt til en mindre udgave af Scand 360-modellen. Den bliver mere sporty. Lavere i overbygningen og lidt længere fordæk, og vil ligne Porsche-båden endnu mere. Den kommer i løbet af et års tid.
Første med skærgårdsjeep
Den første båd han tegnede blev lanceret som Sunrise 550 i 1983. Camoplast i Grimstad stod for produktionen og skroget var Eivind Ambles Wester 18. Det var den første norske skærgårdsjeep. Faktisk var det Iversen som fandt på navnet.
”Vi brugte navnet i en annonce i Seilas. Havde jeg fået 10 øre hver gang det blev brugt, var jeg en velhavende mand i dag,” siger Iversen. Scand Boats overtog båden og lancerede den som Scand 550.
Derefter tegnede Iversen i 1990 Scand 9200 Fisher. Baseret på Alf Jensens Dynamic-skrog. Båden blev også lanceret som Patrol – bl.a. som politibåd i Tønsberg og Fredrikstad. KlosterFjord har beholdt designet og videreudviklet konceptet med helt nye former.
”En båd som ikke var særlig kendt i Norge er denne,” siger Iversen og viser et billede. Ved lancering af politibådene var der overdragelse i Pollen i Arendal. Men det var en helt anden båd som tog opmærksomheden.
”Der blev helt stille i Pollen. Båden havde samme dæksform og styrekonsolform som Fisher’en, men med en ny, sort top og hele båden var Ferrari-rød. I stedet for indenbordsmotorer var der to Mercury påhængsmotorer,” fortæller Iversen. Det var 9200 SSE, Super Special Edition.
Har du tegnet mange både?
”Jeg har sikkert tegninger til 50 både liggende i skuffen og der bliver de nok liggende,” siger Iversen.
40 år med bådtester
Han begyndte at teste både allerede i 1967. Da skrev han nyheder om norske både i danske Bilen & Båden, som senere blev til Bådnyt, med Iversen som den første medarbejder. Mere bådjournalistik skulle der til. Efterhånden fik han kontakt med Byggforlaget i Norge, som udgav Seilas før de i begyndelsen af 70’erne startede deres eget bådblad; Båtliv. Forlaget havde brug for en som kunne noget om motorbåde.
”Jeg arbejdede egentlig med bådtester til Båtliv, et år før bladet udkom,” smiler Iversen. Senere begyndte han også at arbejde for svenske Båt for Alle. Og han skrev alt bådstoffet i Vi Menn og stod bag lanceringen af Mørebas 7200 som ”Vi Menn-båden”. I 1978 prøvede han at sejle Island rundt med Skibsplast 18.
”Vi kom ikke helt rundt, men fik gennemsejlet nordkysten ganske godt. Noget af det mest spændende var at runde Langanes, der i lodsen var opført som ’extremely dangerous’. Vi rundede i sol og smukt sommervejr og tog fiskegrejet frem og fiskede for sjov skyld,” fortæller Iversen.
Hvor mange både har du testet?
”Det ved jeg ikke, men sidste år talte jeg, og kom frem til 129 både på et år.”
Positiv udvikling
Bengt-Erik synes der har været en rivende udvikling med bådene de seneste år. Han påpeger at det var noget helt andet at teste både i begyndelsen af sin karriere sammenlignet med i dag.
”Den gang kunne bådene falde sammen efter tredje bølge. Der var mange dårlige både den gang. I dag er bådene blevet rigtig gode. Jeg er ikke i tvivl om at CE-kravene generelt har løftet standarden betydeligt. Jeg vil sige det var lettere at finde dårlige både for 30 år siden, sammenlignet med i dag,” siger Iversen.
Specielt en bådtest har brændt sig fast. Han har oplevet at sidde med gearstangen i hånden og miste propellen ved bakning, men i Barcelona i 2005 var det lige ved at gå helt galt. Vi viste i nr. 6/2005 fotos fra crashen, hvor Iversen bliver taget af en brydende bølge og RIB’en blev knust mod land i løbet af sekunder.
I dag er Bengt-Erik Iversen fast motorbådsmedarbejder her på Bådmagasinet. Han skriver også for det norske Båtliv og bådartikler i Norges største avis VG (Verdens Gang). Yderligere organiserer han ”Nordiske Bådtest” hvor Bådmagasinet er med som medlem af det nordiske testteam.