Dragen White Lady vender tilbage

En af Danmarks mest legendariske kapsejladsbåd nogen sinde, Dragen ”White Lady”, kom sommeren 2006 tilbage under Dannebrog og med sit gamle nummer D 166 i sejlet, efter at have sejlet i udlandet i mere end 37 år. Og den ”Hvide Dame” er kommet i gode hænder, for det er H.K.H. Prins Henrik, der har købt den med henblik på at stille op i årets internationale kapsejladser. Allerede til påske sejler Prinsegemalen og hans mandskab Tom Carlsen og Mark Flindt Prinsesse Sophia’s Cup på Mallorca i White Lady. Til den tid er det 45 år siden båden løb af stablen i Kolding Havn.
White Lady blev bygget i 1962 på værftet Pedersen & Thuesen i Bramdrupdam til sejllegenden fra Hellerup Sejlklub Ole Berntsen, der på det tidspunkt allerede havde vundet OL-bronze i England i 1948, og OL-sølv i Melbourne i 1956 foruden mange gange Drage-guldpokal.
Og allerede i første start vakte White Lady opsigt. Dengang blev alle Drager bygget i mahogni på eg, og næsten alle stod de smukt blanklakerede. Det var derfor en sensation, da Ole Berntsen mødte op med en båd hvor det smukke mahogni fribord var overmalet med hvid lak. ”Så gav navnet jo sig selv,” fortalte Ole Berntsen, hvis både tidligere havde heddet Snip, Snap, Snude, Trip 1 og Trip 2.
Mange af Ole Berntsens konkurrenter rystede på hovedet over den hvide farve. Den var alt for let at se på startlinjen, hvis den var for tidlig. Men i modsætning til en anden legendarisk Dragesejler, Axel Holm, der fik afhøvlet en spritny dueblå Drage, fordi han for ofte blev taget i starten, så holdt Berntsen fast ved den hvide farve. Ud over at være betegnelsen for et kvindeligt spøgelse er White Lady også navnet på en drink, og bl.a. også et hotel i Kinsale, Irland, hvor der både dengang og nu bliver sejlet mange Drage-sejladser.
Prinsegemalen og hans mandskab får derimod ingen problemer med den hvide farve i starterne. I dag er ni ud af ti Drager i hvide nuancer, fordi de er af glasfiber.

Vrøvl med vandlinjen
Også dengang var der hård konkurrence mellem
bådebyggerne i Drage-klassen, og White Lady og dens søsterskib ”Lady Ann”, blev bygget efter en ny idé, der gjorde vandlinjen en anelse længere under visse omstændigheder. Men efter bådene var blevet officielt målt, godkendt og afleveret til deres ejer i henholdsvis Danmark og England, protesterede de andre Dragesejlere og bådebyggere mod de to både.
Der blev en farlig ballade, og til sidst afgjorde den internationale Drage-union IDA i London, at denne fortolkning af Johan Ankers konstruktion fra 1929 fremtidig ville være forbudt. Men da de to Drager var målt efter gældende regler, var de derfor fuldt lovlige. Samme procedure er i øvrigt blevet anvendt flere gange senere af IDA.

En letsejlende dame
White Lady blev afleveret til Prinsegemalen i slutningen af juli, men på grund af et dårligt ben, har han ikke selv prøvet at sejle båden. Det har hans mandskab, Carlsen og Flindt til gengæld:
”Den føles helt anderledes levende og let sejlet end Prinsegemalens tidligere glasfiberdrage og andre Drager jeg har sejlet,” siger sejlmager Tom Carlsen efter første sejlads i frisk nordvestlig vind på Øresund. ”Den skal vi nok få til at sejle stærkt,” siger han.

Solgt til Tyskland
Det blev allerede første år i 1962 til Dragernes fornemme Guldpokal, der blev sejlet ved Hankø i Oslo-fjorden. Ved OL i Japan i 64 blev til det en guldmedalje og Ole Berntsen vandt det første VM for Drager nogen sinde i 1965 i White Lady. Med om bord havde han, Christian Bülow og Ole Poulsen. Både Berntsen og Bülow er for længst taget til de evige kapsejladsbaner, men Ole Poulsen, der dengang blev kaldt ”lille Ole”, lever og sejler i bedste velgående.
I 1969 solgte Ole Berntsen White Lady til en tysk Dragesejler og bestilte en ny Drage, efter at have tabt udtagelsessejladser til OL i Mexico (1968) til sin evige rival Aage Birch, der sejlede i båden ”Chok”. Birch vandt OL-sølv ved denne lejlighed.
Nogle år senere dukkede White Lady op i Finland med nummeret L-48, men stadig med navnet White Lady indgraveret i stævnbeslaget. Og som finsk konkurrent har prins Henrik og hans besætning mødt White Lady i utallige internationale sejladser, hvor han både har slået den og blevet slået af den.
Under sin landflygtighed er White Lady hele tiden blevet optimeret med de nyeste beslag, rundholter og grej. Men den gamle mahogni-båd med teakdækket var efterhånden blevet lidt afdanket. Så for to år siden blev båden købt af skibsreder Henrik Dahlmann fra Ålandsøerne, som sendte den hvide dame til den helt store overhaling på et værft i Estland.
Nyt dæk og nyt ruf, et tyndt lag gelcoat på ydersiden, og gennemsigtig epoxy indvendig. I Ole Berntsens tid havde den mellemblå vandlinje og kobbermaling i bunden. I dag, hvor Dragerne tages på land mellem stævnerne, er hele skroget kridhvidt. Ellers ligner damen sig selv.

I kongeligt søgelys i flere år
Prins Henrik har være interesseret i den hvide dame i flere år, men de få gange den har været til salg, har han lige købt ny båd, og når han har villet købe, har den ikke været til salg.
Sidste forår gik der så igen rygter om, at White Lady var til salg, og denne gang var prins Henrik parat, og selvom Dahlman havde flere gode tilbud fra bl.a. russiske Dragesejlere, der ville købe båden, så blev det Prinsegemalen der løb med båden. Henrik Dahlmann fortæller, at Prinsegemalen fik båden, dels fordi båden derved kom ”hjem”, og fordi båden, når den ikke bliver sejlet, skal udstilles på Danmarks Museum for Lystsejlads på Valdemar Slot på Tåsinge. Hvad Prinsegemalen har betalt for båden, er derimod en velbevaret hemmelighed.
Som der står i det snart hundrede år gamle national kvad: ”Det lyder som et eventyr, et sagn fra gamle dage. En røvet datter, dybt begrædt, er kommet frelst tilbage”. White Lady er tilbage.
Det hører med til historien, at ”Lady Ann”, den anden Pedersen & Thuesen-Drage, blev købt tilbage til Danmark sidste år af Drage- og Knarrsejleren Frank Berg, Hellerup. Lady Ann hedder i dag ”Get-a-Way” og den er ligesom White Lady blevet sat fuldstændigt i stand for nyligt. Det var i den, at Frank Berg vandt danmarksmesterskabet i Drager 2006 ud for Marselisborg Havn.







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen