Sejlernes ure
At kende den præcise tid, har altid være en vigtig del af livet til søs.
Ure og kronografer har været en vigtig faktor i al færden til søs, længe før vi begyndte at sejle for sjov. Hvordan kunne man fastslå sin position ved at skyde solhøjden med sekstanten, hvis man ikke vidste præcis, hvad klokken var?
Da lystsejladsen begyndte så småt i midten af 1800-tallet var der stadig kronometre med om bord, om ikke andet, så med guldkæde i skipperens vestlomme. Og lommeurene til navigation og strømberegninger, fik følgeskab af stopure, da man begyndte at sejle om kap. Men stadig i lommeurs format.
Men mens skipperens navigations-ur kom ned på håndleddet allerede i begyndelsen af forrige århundrede, så skal vi helt op til 1950’erne, for at få stopurene placeret på sejlernes håndled, og endnu nogle år før urremmene blev så lange, at uret kunne sættes uden på sejlertøjets ærme.
Og først i 70’erne begyndte man at fremstille armbåndsure, der decideret var konstrueret til kapsejlads. Italiensk/schweiziske Lemania med baglæns tælling og de fem farveskiftende kugler midt på skiven - en kugle for hvert minut. Det var et rigtigt kapsejladsur.
Før Lemania var der ganske vist masser af armbåndsure med stopursfunktion. Men minutviserne var ofte mikro-små, og det tog for lang tid nøjagtigt at aflæse, hvor mange minutter og sekunder, der var tilbage til starten i de hæsblæsende minutter før skuddet lød fra dommerskibet.
Den digitale tidsalder
Det var i samme årti, at de digitale ure begyndte at vinde indpas på markedet. Men igen var det først og fremmest til hurtigløbere, dykkere, svæveflyvere, rallykørere og folk, der hele tiden vil have check på deres blodtryk og puls, de var skabt til.
Først midt i 80’erne dukkede de første digitale sejlsports ure op. Japanske Seiko kom med et Yacht-timer til under 1000 kr., som i dag handles til det tidobbelte.
Siden er urene hvert år blevet fyldt med nye features, hvoraf nogle kan bruges af sejlere. Tidevandsvisning er et kæmpe plus, hvis man sejler i farvande med meget højvande og lavvande, uanset om man sejler tur- eller kapsejlads. Personligt har jeg været med til at vinde flere sejladser i farvandet syd for England med hjælp fra et billigt digitalt ur, der viste tidevandets skift. Til gengæld viste det kun meget små tal på stopursfunktionen.
Indbygget barometer med grafer kan være en stor hjælp, hvis man vil forudse det lokale vejr. Mens et indbygget kompas nok mere er for naturvandrere og orienteringsløbere end for sejlere, der som regel altid har et indbygget kompas i båden.
Armbåndsure med GPS
I vore dage bliver der til stadighed eksperimenteret med at indbygge en GPS i et armbåndsur. Især finske Suunto, som er en af de få urfabrikanter, der har produceret mange gode sejlsportsure, har forsøgt sig med sejlsportsure med indbygget GPS. Men foreløbig har det vist sig for svært at få nok batterikapacitet indbygget til at få GPS’en til at fungere, som sejleren har brug for.
Suúnto skal nok også komme med et GPS-ur til sejlsport, så snart energiproblemet er løst. Til gengæld kan det undre, at mærker som Rolex og Omega, der i mange årtier har sponsoreret kapsejladser over hele verden, først nu er kommet med et decideret sejlsportsur.
Rolex er kommet med et stopur, hvor to ekstra visere henholdsvis viser minutter og sekunder, plus en drejelig krans, der for mig at se kun kan forvirre kapsejleren i de sidste afgørende sekunder inden starten. Mens Omega også bruger de velkendte Lemania’s fem farveskiftende kugler.
Vinder uret
Kapsejladsuret over alle kapsejladsure er efter min mening stadig det gode gamle selvoptrækkende Lemania i den version, som blandt andre vores store sejler Paul Elvstrøm har været med til at udvikle, og som derfor i daglig tale benævnes om Elvstrøm-uret.
Prestige på håndleddet
Lemania - Elvstrøm-uret til både start og taktik
Hvis man vil have et ur, der både er overskueligt i starten, og samtidig kan hjælpe med taktikken både før og efter skuddet er gået, så er Lemania Elvstrøm – i daglig tale kaldet Elvstrøm-uret, kapsejladsuret over alle kapsejladsure.
Det har de geniale og ofte plagierede fem minut kugler, der tydeligt skifter farve i skivens øverste halvdel, så man klart og hurtigt har check på hvor mange minutter, der er tilbage til starten.
Samtidig har uret en drejelig krans med kompaskurserne, så man kan indstille vindretningen på kl. 12, og så aflæse, hvilken kurs man burde holde på henholdsvis styr- og bagbord halse ved hjælp af en lille grøn og en rød pil på skiven. På den måde hjælper uret sejleren med at huske hvad vindretningen var, da han indstillede uret. Allerede inden starten går, kan en rød stribe hen over urskiven bruges til at finde ud af, hvor fordelen er på startlinjen. Der er kun en ulempe ved Lemania Elvstrøm-uret – det er ret dyrt, men set i forhold til de andre ure her på siden er det et ”fund”. Pris 9800 kr. i både titanium og med guldkanter. Importeres til Danmark af Kirschner-Ure, Strandvejen 140 A, Hellerup.
Tag Heuer - Et smukt og besværligt startur
Man må lide for skønheden og nøjagtigheden. Så hvis man vil bruge et Tag Heuer Aquaracer Chronograph som startur, så bliver man nødt til at dreje urkransen, så man også har check på minutterne efter man har trykket på startknappen ved varselsskuddet fra dommerskibet. Alternativt kan man hvis man har gode øjne se den lille minutviser på skiven. Tag Heuer var sponsorer for det kinesiske America’s Cup hold, som endte sidst i udtagelsernes første omgang. Ellers er det pragtfulde ure, som enten fås i en mekanisk selvoptrækkende version eller med quarts. Pris: 15.100 kr. Nærmeste forhdl. tlf. 70 25 30 75 www.tagheuer.com
Georg Jensen og Bank - Forvandlingsuret
Gode gamle Georg Jensen har klogeligt ladet OL-guldvinderen og America’s Cup rorsmanden Jesper Bank finde på urets tekniske funktioner og designet til Morten Linde. Det har to forskellige urkasser og tre remme, som værket kan skiftes i mellem: Til sejlsport og til selskabsbrug. Uret har både visere og digitale tal, og rundt om uret kan monteres en drejelig krans med kompaskurserne, så uret husker vindretningen, kurser og udregner startlinjen. Georg Jensen. Pris 16.900 kr. hos bl.a. E. Hvelplund Watches, Vesterbrogade. Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.
Rolex Yacht Master - Starturet der kom sent fra start
Først nu, efter at have arrangeret kapsejladser i årevis, kommer Rolex med et ur specielt konstrueret til sejlsport Rolex Yacht Master II. Værket er mekanisk og selvoptrækkende og det har Rolex-dykkerures andre kvaliteter plus to ekstra visere, der henholdsvis angiver minutter og sekunder, plus en drejelig krans også med en ti minutters nedtælling, hvis man har uorden i minutregnskabet. Fås i guld eller titanium. Prisen er endnu ikke fastsat. www.klarlund.dk tlf. 33 11 53 10 eller www.rolex.com
Breitling Emergency - Uret der sender nødsignaler
Breitlings sindssygt lækre og meget dyre ur, Breitling Emergency er i virkeligheden skabt til luftens helte – piloterne. Men det er lige så velegnet til sejlsport. Ud over en udmærket digital stopursfunktion og kompasrose i urkransen, er det forsynet med en nødknap, som hvis den trækkes ud vil udsende et nødsignal i 48 timer. Nødknappen skal blot skrues ud og en lille skjult antenne udfoldes og aktiveres. Et fornemt ur med kronograf-status. Men prisen er også derefter kr. 38.000. Breitlings hjemmeside www.breitling.com eller hos Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.
Omega Seamaster NZL-32 - Med fem velkendte start kugler
Omega Seamaster NZL-32, kronograf med mekanisk selvoptræk, og forsynet med de fem farveskiftende kugler. Der er stemplet en søhest på urets bagside, som resten af Seamaster serien, og det er vandtæt ned til 150 meter, hvis man skulle falde overbord. Kronografen fås enten med stållænke eller med en gummirem med hvide syninger. Pris fra 22.000 kr. www.klarlund.dk eller www.omega.com
Tid og taktik
Gill - Både prisen og uret er til at bære
Gill har produceret et nyt ur til kapsejladsbrug, som ikke vejer meget og som koster under en tusse. Regatta Master Watch har både nedtælling til start, kompas, alarmer, to tidszoner. Det er naturligvis vandtæt ned til 30 meters dybde, og koster 950 kr. VT Agency, tlf. 62 68 17 58.
R40 - Retro-ur med alarm til vagtskifte
Det svenske internetfirma, R40, har med et japansk kvalitets quartzværk fra Miyota skabt et lækkert ur, der kaldes Ocean Race. Men bortset fra navnet, så er det kun det vandtætte plus en alarm til vagtskifter, der specielt er rettet mod sejlads. Det kan naturligvis også bruges som vækkeur. Foreløbig sælges R40 Ocean Race kun på nettet. Pris 975 danske kroner plus forsendelse. www.r40.com
Origo Edge Watch - Stopur, højdemåler og kompas, der markerer misvisning
Origo Edge Watch kan bestemt bruges til sejlsport, takket være nem betjening og en overskuelig skive. Så kan man jo bruge højdemåleren til at se, hvor højt man kan kravle op i masten. Til gengæld har uret et specielt kompas, som viser både retvisende og misvisende kurser. Plus et barometer, som viser graf over høj- og lavtryk. Uret er vandtæt ned til 50 meter. Pris 495 kr. i Watski-butikkerne.
Tissot-TOUCH - Funktionskifte, når glasset røres
Det nye Tissot-TOUCH har alt, hvad sejlerens hjerte begærer. Kassen er i titanium og ur-skiven i kulfiber. Med kompaskrans som husker kurser, og som det nye kan uret veksle mellem at være stop-ur, kompas, barometer, termometer, højdemåler – blot ved at trykke let med fingerspidsen på urglasset. Uret er vandtæt ned til omkring 30 meter, og det koster ca. 4200 kr. www.tissot.ch
Optimum Time - Hverdagsure med starttid, tidevand og kurs
Optimum Time – dem med det store gule – har også konstrueret kapsejladsure til hverdagsbrug i stål og titanium. Så kan man også se hvornår fuldmånen er på sit højeste. De findes i runde eller firkantede rustfrie stålhuse med siliconeremme. De kan det samme som de store ure, men med den mindre kasse er tallene også blevet lidt mindre – 11 og 6 mm. Priser fra 1895 til 1995 kr. i bådudstyrsbutikker.
Optimum Time - Den store gule krydder
Det store gule kapsejladsur er produceret af Optimum Time, der er en af de få urproducenter som har specialiseret sig i kapsejladsure, og derfor har kunnet erobre en stor del af det kapsejlende marked. Hvad kan det så det store gule ur, som de fleste andre ure ikke kan? Ikke noget – bortset fra at det store gule er kæmpe stort og derfor meget overskueligt og hurtigt at se på. Samtidig er det utroligt nemt at betjene. Én knap én funktion. Værsgo. Tallene på displayet er 16 mm høje. Uret har normal tid, kalender og alarm funktion, foruden nedtælling med gentagelse eller nedtælling ”Sync Knap” for øjeblikkelig synkronisering hvis et skud er mistet. Pris 795 kr.
Det store blå er en videreudvikling af det store gule. Det kan det samme, men er tillige forsynet med en tidevandsberegner, der giver en indikation af høj- og lavvande for tre lokationer pr. dag ud fra beregningsmetoden 12 timer 25 min og 14 sek. En tidevandsgraf viser tidevandsstadiet på det pågældende tidspunkt. Hertil kommer et elektronisk kompas med visning af nord samt tre decimal pejling med aflæsning indenfor en grad. Pris 1195 kr. Forhandles hos de fleste bådudstyrsbutikker.
Suunto - Til kapsejlads og cruising
De finske kompasmagere Suunto har sejlerure til alle former for sejlads lige fra windsurfing-kapsejladser til blue-water cruising. Suunto M3 vil tilfredsstille de fleste kapsejlere. Det har ligesom det meget dyrere Lemania og Georg Jensen-Bank urene drejelig kompaskrans, der husker kurserne på kryds og giver et fingerpeg om, hvor på startlinjen det bedst kan betale sig at starte. Nedtællingen sker med relativt store tal og lyd. Prisen for M3 er omkring 1200 kr.
Suunto Mariner har både kompaskrans rundt om skiven, og er samtidig udstyret til langturssejladser med barometer med fire dages hukommelse og graf, kompas, og op til 50 waypoints lagret i hukommelsen. Og selvfølgelig stopur med nedtælling og alarmer. Vejledende udsalgspris ca. 1500 kr. Nærmeste forhandler www.columbus-marine.dk, tlf.46 19 11 66.
R40 - Lækker svensk kronograf med stopur
Crusingsejlere, der har brug for et pålideligt ur til en fornuftig pris, skulle måske se på R40 Kronograf, hvor de gule og de hvide felter på skiven er inspirerede af søkortets fyrkarakterer, og ellers forsynet med stopursfunktion desværre med små visere. Uret er fremstillet i Sverige i rustfrit stål – vandtæt ned til 50 meter, og værket er et japansk Miyota quartzværk. Foreløbig sælges R40 kronografen kun på nettet. Pris 975 danske kroner plus forsendelse. www.r40.com
Se godt ud på søen
Der er mange at vælge i mellem, men få der virkelig duer, når det handler om solbriller til sejlsport.
Hvis man står for at skulle anskaffe sig et par solbriller til brug på vandet, må man først stille sig selv følgende spørgsmål: Skal man se godt ud? Eller skal man se godt ud af brillerne?
Hvis svaret er ja til det sidste spørgsmål, så kommer de næste to spørgsmål prompte: Er du for eller imod polaroid?
For når det handler om solbriller, så deler sejlere sig i tre grupper: Dem der for alt i verden foretrækker polariod-glas. Dem der hader polaroid-glas. Og dem, der ikke, før de læste denne artikel, vidste, at der var forskel på polaroid-glas og andre solbrilleglas, når man opholder sig i en båd.
De, der elsker polaroid-glas, gør det fordi de glas mere effektivt en noget andet solbrilleglas fjerner de stærke solreflekser på vandoverfladen. Og beviset herfor ligger lige for hånden, hvis man først holder et par polaroid-briller vandret og lidt væk fra ansigtet og ser på en vandoverflade, hvor solen spejler, som 1000 små sole, og derefter holder brillerne lodret. Forskellen er overraskende, når brillerne holdes lodret kan man se solens genskin i vandoverfladen. Når brillerne holdes vandret, som man bærer dem på næsen, kan man overhovedet ikke se solens genskin.
Paranoid med polaroid
Så er der de sejlere, der er paranoide med polaroid. De vil for alt i verden undgå at sejle med polaroid-glas i solbrillerne, fordi den ovenfor omtalte evne med at holde solreflekserne i vandet væk, også forhindrer sejleren i at se vindens aftegning på vandoverfladen, og derfor (stadig efter deres mening) er totalt ubrugelige til sejlsport og især til kapsejlads, fordi de ikke får øje på pust og vindspring. For alle tre grupper solbrille-sejlere gælder det, at de skal vælge briller som er mørke nok og holder tilstrækkeligt lys, og dermed gener som hovedpine og øjenirritation ude. Og som i så meget andet, findes der også her en europæisk standard for klassificering af solbrilleglas og sollys. Den er delt op i fire dele, hvor 0 er helt ufarvede glas og 4 er ekstremt mørke glas. Men det er ikke alle danske optikere og andre solbrillehandlere, der mærker deres briller med denne europæiske standard. De bruger som regel procenter for farvetoningen, men de svarer nogenlunde til skalaen fra 0 til 4. Hvis man følger dem, så er:
1. Solbriller, tonet op til 30 % er ikke “egentlige” solbriller. Tonede glas er gode, hvis man sidder og læser i skyggen. Eller hvis man føler, at lyset er for skarpt og generer. Glassene er farvede og ikke beregnet til direkte sollys. De smarte farvede briller med svagt gule, orange og violette glas kan på samme måde ikke betragtes som solbriller. Tvært imod er de gule og orange glas fremstillet til svagtseende, og kan ligefrem forstærke lyset. Derfor kan de med fordel anvendes i tåge og tusmørke.
2. Glas, tonet op til 60 % er velegnede til shoppingture, og når man f.eks. nyder en kop kaffe på en fortovscafé. Glassene yder en vis beskyttelse og er velegnede til solbriller, der mest bruges som en del af bylivet indbefattet bilkørsel.
3. Glas, tonet op til 80 % er gode til bilkørsel, strandture eller sejlads her hjemme i Danmark. Det er allround solbriller, der yder en god beskyttelse mod den danske sommersol, også anvendelige længere sydpå.
4. Glas, tonet over 80 % er til specielle aktiviteter, hvor lyspåvirkningen er meget voldsom. Det kan være ved skisport, sejlsport eller solbadning i syden. Til gengæld er de ikke anbefalelsesværdige til bilkørsel, fordi de tager for meget lys, hvis man f.eks. kører ind i skyggen eller endnu værre ind i en tunnel.
Så hvis blot glassene er tonet over 80 %, er det en smagssag hvilken farve glassene har. En tidligere artikel om solbriller til sejlsport her i Bådmagasinet, viser også tydeligt, at favoritglasfarven svinger fra person til person.
Generelt kan man sige om hvilken en type toning man skal vælge til sejlsportsbrug, at hvis man hører til polaroid-elskerne kan man godt nøjes med glas der er mellem 60 og 80 % tonede, fordi polaroid-briller holder det stærke genskin fra havet væk, mens man nok skal over de 80 % hvis glassene ikke er polaroiserede.
Og stellene - ja det er et spørgsmål om smag.
Dæmp lyset
Harken - Klassiske med og uden spejl
Harken har selvfølgelig også et par sejler-solbriller. Stellet har klassisk facon og fås både med almindelige ”plastik-glas” med brun toning og med spejlrefleksglas med bronze. Standard 3 toning. Priserne ligger fra ca. 800 kr. i de fleste bådudstyrsbutikker. www.harken.com
Oakley - Med remtræk
Solbriller til sejlsport kommer mere og mere til at ligne gammeldags motor- og flybriller. Her er det Oakleys Water Jacket briller med dobbeltglas, hvor det ekstra lysdæmpende glas lægges oven på det andet. De almindelige stænger er udskiftet med to bøjler med en regulerbar rem, og samtidig er der ventilationshuller omkring glassene for at forhindre dug og kondens. Pris ca. 1500 kr og opefter. www.oakley.com
Oakley - Halvstel med to sæt glas
Oakley Half Jacket Plasma/Gold Standard Lens leveres som navnet antyder med udskiftelige glas, så man kan skifte mellem de almindelige europæisk standard 3 og nogle rigtig mørke til stærk sol på glitrende vand i standard 4. Priserne starter ved 1000 kr. og slutter ved det tidobbelte, hvis man vil have styrke i glassene og helt specielt stel og coating.Meget lækker brille. www.oakley.com
Rudy Project - Glassene kan skiftes
Et par meget specielle briller med navnet Rudy Project Apache. En tætsiddende brille med stort synsfelt og multijusterbare stænger. Leveres med to sæt linser. Europæisk standard 3 og 4. Farve: Sølv. Linse: Multilaser blå/orange. Pris lige under den magiske tusse, forhandles af America’s Cup sejleren Mikkel Røssberg, tlf. 26 79 63 80.
Dirty Dog - Skyer vandet
Dirty Dog er navnet på nogle australske solbriller, som er blevet den store dille. For designet er smart, kvaliteten er god og priserne er ikke helt vanvittige. Men derudover er modellerne til sejlerne forsynet med såkaldte ”WetGlass” en overfladebehandling af glassene, så man ikke skal pudse briller hele tiden. Brillerne har polaroid og europæisk standard 3 toning. Priserne er fra 500 kr. og opefter. www.dirtydog.com
Wiley X - Kvalitet med og uden polaroid og styrke
Hvis man hører til typen, der passer godt på sine solbriller, så er Wiley X P23 nok noget af det bedste til sejlsport. Firmaet er opmærksomme på problematikken omkring polaroid-gllas og sejlsport, og leverer derfor sejlerbriller både med og uden polaroid-virkning. Næsestykket er af neopren, så de sidder fast. Hvis man i forvejen har briller, leveres Wiley-X i en lidt anden model med glas med styrke inden for og de solbrilleglas man vælger uden på. Europæisk standard 2-4. Priserne starter omkring 1500 kr. og nærmeste forhandler på www.wileyx.dk
Watski - Sejlerbriller med polaroid
Til de sejlere, der sværger til polaroid har Watski en god og billig løsning med 100 % UV beskyttelse og medfølgende nakkerem. Europæisk standard 3. Brillen kan flyde, også uden det etui, der følger med til 299 kr. Nærmeste forhandler Watski, www.watski.dk
R40 Sunblocker - Til sejlads og ski
De to svenske briller, R40 Sunblocker henholdsvis A og X er specielt udviklet til sejl- og skisport med fuld ultraviolet beskyttelse, brune linser for at fremme kontrasten og beskytte mod det blå lys, og ingen af glassene er polariserede. Der er gummi på næse og stænger, så brillerne sidder bedre fast. Sunblocker X kan ydermere leveres med to forskellige sæt glas henholdsvis europæisk standard 3 og 4. Kan kun bestilles over nettet hos www.r40.co, hvor begge koster omkring 500 danske kroner inkl. forsendelse.
Musto - Med vandafvisende glas
Mustos originale Sunnies er støbt af slagfast nylon og med gummi-belagte stænger og næse-flader. Det specielle ved Mustos solbriller er prisen vejledende 399 kr. og glassene som ifølge producenten afviser vand – også saltvand. Leveres med nakkestrop, pose og fast etui. Glassene er mørkelagt til europæisk standard 3. Nærmeste forhandler anvises tlf. 46 75 72 72.