Danboat, Søsportens Brancheforening, har fået ny formand. Eric Quorning hedder han og han er 46 år, og han er salgsdirektør og partner i danske BSI i Haderslev, der bl.a. står bag Easy Marine produkterne, Moonlight luger, OS-wirebeslag og den kendte BSI rodrig. Lige inden nytår gjorde BSI sig bemærket ved at overtage et af USA’s største ”mast-og-rig-firmaer” OYS Rigging Company i Florida.
Så det er altså ikke fordi, han har for lidt at bestille, at han har påtaget sig formandshvervet for Danboat.
”Foreløbig giver jeg det et år. Så må vi se, hvad vi kan nå at udrette på den tid,” siger han til Bådmagasinet.
”Og jeg kommer ikke med en 100 punkts plan, som skal iværksættes fra dag ét. Men jeg har nogle ideer, som jeg vil prøve at få gennemført.”
”Jeg betragter først og fremmest Danboat, som en institution, der primært skal være et beredskab over for politikerne på Christiansborg. Når de bøvler med godkendelser af bundfarver til lystfartøjer, eller hvis de pludselig finder på nye skatter på f.eks. bådforsikringer, så skal Danboat være klar til at handle.
Men for at dette beredskab skal have styrke, er vi nødt til at have mange med i foreningen. Og når vi får mange med, så kommer der en hulens masse interesser ind under den store Danboat-paraply. Det kan skabe lidt interne gnidninger, men de gnidninger skal overvindes, for det er så utroligt vigtigt at vi har en stærk brancheforening.
Danboat skal være synlig for sejlerne
Næste punkt er synlighed. Danboat skal være mere synlig, både over for dets medlemmer, over for offentligheden og især over for sejlerne. Jeg kan ikke kritisere mine forgængere, og jeg vil forsøge at holde den linje, de har lagt, ved at arbejde for, at Danboat om muligt bliver endnu mere synlig i slutbrugernes - sejlernes - øjne.
Og denne synlighed mener jeg ikke kun skal være ”synlig”. Men som en synlig garant for tillid. Tillid mellem mægler og køber. Mellem køber og butik. Tillid mellem bådbranchen og sejlerne.
Danboat har allerede udarbejdet kontrakter, slutsedler og checklister. Og disse skal videreudvikles, raffineres og forenkles, så muligheden for at der opstår problemer er minimeret. Den røde tråd skal hele tiden være tillid.
De medlemmer, der ikke kan finde ud af det, må forlade butikken. Samtidig vil vi i Danboat være mere strikte med, hvem vi lukker ind. Firmaer, der søger om optagelse, vil blive gransket nøjere end tidligere.
Dermed siger jeg ikke, at vi tidligere har haft mange brodne kar hos Danboat, og jeg tror heller ikke, at vi helt kan undgå ”brodne kar”, uanset hvor nøje vi gransker de nye medlemmer før vi lukker dem ind. Det kan hverken lægeforeningen, advokatrådet eller Søsportens Brancheforening. Vi lever i en levende verden. Men vi skal forsøge at være omhyggelige med, at det vi gør, er noget der virker, og noget vi kan stå inde for.
Brancheforening - fagforening
Mange spørger, hvorfor de skal være medlem at brancheforeningen. Men efter min mening kunne man lige så godt spørge, hvorfor skal man være medlem af en fagforening? Det skal man fordi det er vores eneste fællesnævner som politisk værktøj.
Det er op til Danboats bestyrelse at tage initiativ til nye fornuftige værktøjer. Det kan ikke nytte noget, at vi opstiller kontrakter, som folk ikke forstår - så bliver de jo ikke brugt. Vi skal give vore medlemmer nogle helt enkle og praktiske værktøjer, som f.eks. vores afkrydsnings-lister, som køber og sælger burde gå igennem sammen ved enhver bådhandel, så de er enige om, hvad det er de skriver under på bagefter.
De lister skal vi have fulgt op på og forbedret. Det vil sige, vi skal have en dialog med mæglerne, så vi kan få gjort checklisterne endnu bedre. Jo bedre kontrakter og afkrydningslister vi har, jo færre klager får vi. Og jo mere føler medlemmerne, at de får noget for deres penge i Danboat.
Vil lytte til de idérige
Selvfølgelig skal bestyrelsen og formanden tage nogle initiativer, men de bedste ideer kommer som regel fra brugerne det vil sige medlemmerne. Og vi skal blive bedre til at gå i dialog med vores medlemmer. Ikke for at høre på brok og kævl. Men for at få de gode ideer bragt til torvs. Kun derved kan Danboat blive en bedre brancheforening og kun dermed kan sejlerne have mere tillid til foreningens medlemmer,” slutter Eric Quorning.