Fra landkrabbe til skipper: Sådan fandt vi båden

Båden skulle købes, og som nævnt i seneste artikel, var det meget tæt opgør mellem en Jeanneau 37 og Bavaria 37. Begge var dem der dækkede de fleste af vores krav/ ønsker, men på nogle få områder måtte vi gå på kompromis. Et af områderne var det økonomiske, som nu igen måtte hæves en lille smule, men kvalitet koster jo. Heldigvis kunne en del af den øgede pris reddes hjem igen, da båden skulle købes hjem via Tyskland og dermed en momsmæssig besparelse.
Så opdagede vi, at mange af dem, der havde købt netop den bådstørrelse for en eller to sæsoner siden, allerede var i gang med at købe en større båd. Og hvis vi også skulle komme i den situation ville det formentlig betyde en pænt nedslag og dermed et unødigt tab for os.
Vi besluttede os derfor for igen at afsøge markedet for nyere brugte både - maks. 1-2 sæsoner og størrelsesmæssigt lidt større end 37 fod - og herefter foretage en økonomisk og kvalitetsmæssig sammenligning mellem disse to størrelser. I sammenligningen tog vi endvidere højde for kvalitet og mængde af et ”nødvendige udstyr”.
Resultatet af vores sidste afsøgning blev så at ”vores” første båd blev en Bavaria 42 Cruiser søsat i 2005. Efter en vellykket prøvesejlads i Lillebælt besluttede vi os for at købe båden.

Gennemgang af båden
Den eneste livline vi havde var, at selve bådkøbet var gjort betinget af en gennemgang og godkendelse af en fagmand. Selvom båden var forholdsvis ny vurderede vi at med vores kendskab til sejlbåde, ville det være en god forsikring og beroligelse at en fagmand gennemgik båden fra A til Z.
Vi havde allieret os med bådkonsulent Anders Balle, som vi mødtes med i Fredericia Lystbådehavn for en gennemgang af båden. Båden var taget på land, og først undrede vi os over, at Anders klædte om til kedeldragt, men vi erfarede senere at der faktisk var en grund til dette. Der skulle faktisk kravles en del og Anders skulle både sno og vride sig for at komme i alle ender, kanter og hjørner af båden.
Denne gennemgang med Anders var særdeles udbytterig, idet vi fik kendskab til ret så mange væsentlige punkter/områder på en sejlbåd - dels vigtigheden og funktionaliteten af punktet/området, men også lidt omkring vedligeholdelse og pleje. Selvom vi nogle gange måske spurgte om det samme eller ikke helt forstod svaret, så bevarede Anders tålmodigheden og gav os megen viden og indsigt i den beslutning vi var ved at indgå omkring det at blive bådejere. Med en blank tilstandsrapport fra Anders var vi så pludselig blevet ejere af en sejlbåd til levering i 2007, når sejlsæsonen starter.
Resten af dagen gik så med at sælgeren Bo underviste os omkring det at vinterklargøre en sejlbåd - lige fra at få alle steder tømt for vand til hvordan og hvorledes med motor, propellen m.m. Spørgsmålet er så, om vi kan huske alt dette når vi selv står i situationen med vinterklargøring i efteråret 2007. Forårs-klargøringen og søsætningen har Bo og Charlotte heldigvis lovet at hjælpe os med, så vi ser allerede frem til forårets kommen.

Forsikring og havneplads
På forsikringssiden brugte vi primært de forsikringsselskaber, der er nævnt på www.baadmagasinet.dk - samt et par stykker yderligere. For ikke at komme i klemme tidsmæssigt, besluttede vi os for at rekvirere skriftlige tilbud, som vi så efterfølgende i ro og mag kunne sammenligne på de områder, som vi syntes var væsentlige.
For os var de væsentligste punkter ikke kun prisen, men også de ting, som ikke altid lige står skrevet med fed skrift eller understreget. I den forbindelse havde vi stor nytte at en artikel - også bragt i Bådmagasinet - af Erik Nielsen. Den gjorde os en del klogere og sparede os for timers arbejde.
På de tilbud vi modtog var der 50% forskel mellem det billigste og det dyreste, men som nævnt er der mange andre faktorer end prisen, man skal kigge på.
Næste store udfordring var en bådplads. En MEGA-udfordring. Vi bor i Rødovre, så det skulle helst være i Sundet, men fra Helsingør, Amager og til Køge var der en ventetid på fra 2-4 år og helt op til mere end 20 år.
Situationen var derfor ret uoverskuelig og mulighederne få, nemlig enten Tuborg Havn, Korsør eller vente til 2007/2008 og satse på at få en bådplads i Prøvestenen. Ingen af mulighederne var optimale, enten af økonomiske, tids- eller transportmæssige årsager.
Afstanden fra vores hjem til båden var selvfølgelig også et vigtigt parameter, men det primære var i første omgang at få en bådplads. En af de havne som vi havde som topprioritet var Vallensbæk Havn. Ikke kun grundet beliggenheden, men også fordi vi via vores mange besøg i havnen bl.a. fornemmede et godt miljø, god ledelse og styring omkring havnen samt mange gode og velholdte havnefaciliteter og med Restaurant Krabben som et yderligere plus (kvalitets- og madmæssigt har vi kun haft særdeles positive oplevelser her).
Vallensbæk Havn var endvidere i gang med at planlægge en udvidelse, og undervejs i forløbet blev vi orienteret herom af havnechef Tommy Nordfalk. Pludselig så det hele lidt lysere ud, og vi skyndte os at blive skrevet op på havnens venteliste. Desværre var der flere ansøgere, end der var udbudte pladser i den pladsstørrelse vi behøvede. Konsekvensen heraf var jo så bare at beregne antallet af timer, vi skulle komme forinden salget af de pågældende pladser startede. Det føltes
næsten som at skulle på udsalg og ”udsalgsfeberen” kunne godt mærkes i maven.
Det blev en kold og våd nat at stå nede ved Tommy’s havnekontor, men heldigvis kom der også andre sejlere som manglede en bådplads. Så vi fik en hyggelig snak og samtidig lejlighed til at lære vores nye ”nabo-sejlere” at kende. Og ventetiden gav resultat. Vi har nu en bådplads i Vallensbæk havn.
Så er alt det med båden på plads, men vi ved godt, at der forude ligger nye store udfordringer. Dels skal vi jo på skolebænken igen og lære noget om navigation, og det at sejle. Samtidig skal vi også finde ud af, hvad vi mangler til båden, og hvad vi behøver af personligt udstyr.
Læs mere i kommende numre om Lone og Johns udfordringer i forbindelse med deres sejluddannelse og indkøb for at kunne blive klar til sejlersæsonen 2007.

Bådmagasinets begynderpar:
Lone Hviid, 53, HR-chef i Danica Pension og John Løvstrøm, 50, Key Account Manager i PBS har aldrig sejlet før, men har bestemt sig for at blive sejlere. De er medlemmer af Vallensbæk Sejlklub, og har nu købt båd og meldt sig på sejlerkursus.

Foretrukne søgesider på www.

• baadmagasinet.dk • duelighed.dk • doyou.dk • sejlerlinks.dk • trygsejlads.dk • vhkb.dk • vallensbaek-sejlklub.dk • sejlsport.dk • danskbavariaklub.dk • danskebådejere.dk • yacht-enterprise.dk

2009-06-28 12:00:45 af jziaczm

E3EFI9 kpgxzykkusgn, [url=http://sowediuazqlo.com/]sowediuazqlo[/url], [link=http://drrfsmjxupfr.com/]drrfsmjxupfr[/link], http://czugirkhrhjl.com/






★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen