Kør med bådtrailer

Der er meget man skal tænke på før man begiver sig hjemmefra med en bådtrailer efter bilen. En simpel checkliste vil i begyndelsen kunne spare for mange irriterende forglemmelser.
For eksempel at nå frem til havnen og først dér finde ud af at bådens batteri er dødt, at trailerspillets håndtag og bundproppen mangler eller at nøglerne til kahyt og tænding ligger derhjemme. Husk for øvrigt at registreringsattesten til traileren bør medbringes hvis turen går til udlandet.

Kørsel på landevej
Balancen er meget vigtig. Er der for højt eller lavt kugletryk opstår der, selv ved lav hastighed, meget farlige situationer, fordi man ikke kan styre bilen.
Det er også vigtigt at båden er godt sikret på traileren under transporten. Hvis båden blot hænger i spilstroppen vil spillet kunne løsne sig og båden rulle af. Derfor benyttes spændestropper rundt om båd og trailer ligesom man kender det fra lastvogne. Undlad at benytte tynde stropper som ikke vil kunne holde båden ved store belastninger. Alternativt må båden bindes med tovværk til traileren så den hverken kan bevæge sig frem, til siden eller tilbage på traileren ved en pludselig opbremsning eller undvigemanøvre.
Husk ved trailerkørsel at have spejle, der gør det muligt at se ud over bådens bredde og at holde skarpt øje med cyklister under højresving. Undlad at trække en hale efter dig på landevejen ved at trække ind til siden en gang i mellem og hold stor afstand til forankørende, for det er aldrig rart at
skulle bremse hårdt med en båd stående på en trailer. Bemærk også at traileren skærer de hjørner, du tager med bilen og hold derfor hele tiden godt fri af kantsten m.v.

At bakke med trailer
Den frygtede manøvre for de fleste nybagte trailerchauffører. Men egentlig er det ganske enkelt. Når man bakker skal man dreje bilens bagende modsat den side man ønsker trailerens bagende skal dreje. Om man bakker ved at se bagud eller bruger spejlene afhænger ofte af førerens rutine, men selvom man bliver rutineret skal man altid være yderst agtpågivende under bakmanøvrer. Man kan ikke være sikker på at forbipasserende er opmærksomme på at man bakker.
Bakker man på en stejl trailerrampe med en varevogn uden sideruder kan det være svært at se traileren. Her kan gode menneskers hjælp være guld værd. Inden man bakker helt ud i vandet skal man naturligvis huske at gøre båden søklar.

Inden søsætning
Inden båden søsættes skal spændestropperne rundt om båd og trailer naturligvis afmonteres. Bundproppen skal sættes i og tovværk gøres fast for og agter. På den side, hvor man vil fortøje er det en god idé at fastgøre fendere. Husk også at afmontere lygtebrættet på traileren og eventuelt strømstikket bag på bilen. Og glem så ikke at bådmotoren skal være hævet, så den ikke støder mod bunden når båden rulles af traileren.

Hvor langt ud i vandet
For at undgå at få vand i bremser og hjullejer er det bedst kun at køre fælgens underste del ud i vandet. Selvom nogle fabrikanter skilter med at man kan køre akslerne under vand er det med garanti en dårlig idé. Gør man det, ja så kommer man snart til at affinde sig med skurelyde fra hjullejerne og hakkende bremser indtil det tidspunkt, hvor hjulet enten blokerer eller simpelthen falder af akslen. Benyttes bådtraileren til søsætning direkte fra stranden kan det dog være nødvendigt at overskylle lejer og bremser. Brenderup trailere kan som ekstraudstyr leveres med skyllestudser, der monteres på haveslangen. På den måde kan man skylle saltvandet ud af bremserne. Husk altid at afprøve påløbsbremserne forsigtigt efter de har været under vand.

Søsætning
Brems traileren hvis det er muligt eller læg en klods under hjulene på bilen. Monter spilhåndtaget og sørg om muligt for at en hjælper får fat i linerne for og agter. Skulle båden ved en fejl rulle for hurtigt ud i vandet er det vigtigt at eventuelle hjælpere holder tovværket på en måde, hvor de ikke får hænderne i klemme i tovet. Lad båden glide stille og roligt af traileren ved brug af spilhåndtaget. Skulle håndtaget smutte i hænderne vil det begynde at rotere meget hurtigt og det kan være ikke bare smertefuldt, men direkte farligt at forsøge at standse bådens drift af traileren ved at gribe efter et løbsk spilhåndtag. Af samme grund har mange manuelle spil en selvstændig bremsepal, der kan påvirkes uden at røre spilhåndtaget. Undlad at koble spillet fra mens båden står oppe på traileren og blot skubbe båden ud i vandet. Båden kan glide af med uforudset fart og det kan meget nemt koste en ny motor eller skader på eget eller nærliggende fartøjer.

Ophaling
Sørg for at motoren er hævet. Bak traileren roligt ned til slæbestedet. Forhal båden med en line for og agter så den ligger lige med stævnen mod de nederste kølruller og montér spilkrogen. Sørg for at alle ruller vender rigtigt og at såvel bil som trailer er bremset forsvarligt. Læg gerne en klods under hjulene på bilen. Når man haler båden op vil den i begyndelsen presse traileren ned agter og løfte trailerens forende. Bilens bagende vil dermed løfte sig og er den bremset med håndbremse på baghjulene kan den nu begynde at skride. Derfor klodsen.
Sørg for at stævnstøtten på spiltårnet griber sikkert om bådens stævn og undlad at køre før båden er sikret med andet end spillet. Ved opkørsel slækkes først håndbremsen på traileren. Vel oppe sikres båden så den er landevejsklar og bundproppen tages ud, så man er sikker på ikke at køre af sted med flere hundrede liter vand.

Tyverisikring
Desværre er trailerbåde ofte udsat for tyveri.
Det faktum at udlandet kun er få timers kørsel væk betyder, at rigtig mange både forsvinder stående på trailere. Om vinteren er en effektiv løsning at klodse traileren op på bukke og fjerne hjulene. Låse på trækkuglen eller hjulene er også en mulighed ligesom solide hærdede kæder om faste elementer. Undersøg i øvrigt hvilke krav dit forsikringsselskab stiller i denne forbindelse. En moderne GPS sporingsalarm på båden er naturligvis en rigtig god idé.

5 gode trailer-tricks



Hjulspin på rampen
Er kugletrykket for højt til at den forhjulstrukne bil kan få vejgreb op ad rampen, må man undlade at trække båden helt op på traileren i første omgang. I stedet tøjres båden solidt omkring et punkt, hvor der er minimalt eller negativt kugletryk (bilens bagende er løftet), og hvor der ikke er fare for at båden vipper af eller skraber bunden mod asfalten, når den trækkes. Vel oppe, ovenfor rampen, trækkes båden helt på plads på traileren og sikres til landevejskørsel.

Bremser der hænger
Trailere med påløbsbremser kan efter et stykke tids stilstand med bremsen påvirket have svært ved at slippe bremsen. Det betyder at et eller flere hjul blokerer, når man har koblet bilen til og vil køre. Holder man på løs grund må man forsøge at komme hen til et sted med fast grund med hjulet blokeret, hvorefter man prøver at bakke lidt, og typisk vil bremsen herefter slippe taget. Er dette ikke tilfældet bør man søge værksted. I krisesituationer kan man prøve at tage en hammer og slå hårdt og præcist på hjulboltene på det fastlåste hjul, hvorefter bremsen ofte slipper taget. Selvom bremsen slipper bør man her være opmærksom ved videre kørsel og ind i mellem stoppe og mærke om fælgen bliver varm. Pas på for den kan godt blive meget varmt.

Håndbugsering
Skal trailer og båd placeres et sted, hvor man ikke kan køre direkte på plads med bilen, må man bugsere ved håndkraft. Er traileren med to aksler og tung vil et skarpt drej blive en uoverstigelig opgave, hvis ikke man har mange hjælpere til at skubbe. Her kan det hjælpe at lette trailerens forreste hjulpar ved eksempelvis at skrue næsehjulet op i øverste stilling.

Hjullejer
Hjullejerne befinder sig på de fleste trailere klemt ind mellem akslen og bremsetromlen. Med jævne mellemrum bør man, mens båden ikke befinder sig på traileren, tage fat i de enkelte hjul klokken ni og klokken tre og prøve om man kan vrikke dem på akslen. Er dette tilfældet skal hjullejerne som regel skiftes, og det kræver fagfolk. Et andet synligt og hørligt tegn på defekte hjullejer er skurrende lyde og kortvarige blokeringer under kørslen, i den situation nedsættes farten til den lavest tænkelige eller man holder ind til siden. Kører man på motorvej er det nu man skal finde en afkørsel for om lidt har man måske ikke helt så mange hjul på traileren. Under lange transporter er det en god idé at medbringe en ny bremsetromle med hjulleje, hvis uheldet skulle være ude.

Lys
Uanset hvor flink man er til at efterse sit trailerlys vil man på et tidspunkt få problemer med lygterne. 12 volt, lygter, kabler og stik i nærheden af saltvand og ikke mindst stød fra vejen betyder uvægerligt problemer. Et godt tip er at have et diagram over ledningsnettet og stikbenenes placering. Kommer et stik eller en lygte i kontakt med saltvand skilles det straks ad, man skyller herefter med ferskvand og sprayer med WD40 eller lignende olieprodukter. På den måde standses korrosionen inden den får fat.
Venter man til turen om aftenen går hjemover er det som regel for sent.
Sørg også for at tørre al overskydende fugt af inden tingene samles igen. Det kan være en god idé at afmontere lygtestikket på bilen, når man kører traileren ud i vandet, men husk at montere det igen inden man kører fra havnen. En god regel er altid at gå en kontroltur rundt om bil og trailer lige inden man kører, husk at checke blink og bremser. Og husk lygtebrættet!







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen