Besøg hos ”synkefri” Etap Yachting

En times kørsel fra Bruxelles ligger Etap-værftet i den lille by Malle i Belgien. Indgangen er med flotte detaljebilleder fra værftets både. Etap Yachting har bygget 7000 både siden værftet startede i 1970. Virksomheden ejes af hr. Joris, der siden 1948 også har drevet en stor lysfabrik, som ligger ved siden af værftet. Bådværftet er derfor industrielt organiseret med 150 ansatte, fortæller direktøren Jan Verhaege.
Belgien har kun 60 km kystlinje ud til Den Engelske Kanal og kun 7-8000 bådpladser til 10 mio. indbyggere. Og det er da heller ikke ligefrem hjemmemarkedet, der er den største kunde. 90 procent går til eksport, primært til Holland, Frankrig, Tyskland og England, hvor der er mange søer med små Etap-både. Omsætningen er årligt på 85 mio. kr., fordelt på 250 både. Som et af få værfter i Europa insisterer Etap Yachting stadig på at lave mindre både.
”Vi har altid bygget små både til små søer i Europa og har på den måde en nicheproduktion. Samtidig har vi en stor kundeloyalitet. Halvdelen af vore kunder køber en Etap igen, når de vokser ud af de mindste,” siger Jan Verhaege. Etap-sejlbådene produceres i dag i 21, 24, 28, 32, 37 og 46 fod. Værftet bestræber sig på at komme med en ny båd hvert år, og direktøren fortæller at en model typisk produceres i 6-7 år. En båd sælger bedst de to første år, så klinger det af, fortæller han. Selv sammenligner Jan Verhaege sine både med en Volvo.
”Vi mener vi sælger kvalitetsbåde, men uden det koster helt som en Volvo,” siger han til Bådmagasinet. Og netop sikkerhed kan værftet prale af, bådene laves nemlig dobbeltskroget, hvor der proppes skum indimellem. Det gør at bådene umuligt kan synke, selvom de får hul i skroget. Samtidig er bådene fri for kondens og er ekstra stive. Noget der gør at bådens interiør holder længere og skummet isolerer bedre til f.eks. vintersejlads. En 28 fods båd får fire kubikmeter skum om bord, svarende til 100 kilo. Skummet består af lukkede celler, hvor tre procent vand kan trænge ind, hvis der går hul på båden.
”En tredjedel af kunderne køber bådene fordi de er synkefrie. Men flere og flere sejlere efterspørger sikkerhed, man ser det med biler, der ikke kan være sikre nok,” siger Jan Verhaege. Etap Yachting har så meget styr på deres produktion, at værftet selv kan CE-certificere (9001) deres egne både.
Om design, lyder det fra direktøren:
”Vi laver ikke design uden funktionalitet. Men man skal helst ikke begrænse designere. Og vi skal lytte til sejlernes ideer og ønsker. Men ingeniøren går først med sikkerheden, men man skal turde tænke anderledes. Det er kompromisets kunst. I Etap 28’eren har designeren f.eks. fået 80 procent af sine ideer igennem.” Og det må man sige værftet har med deres seneste Etap 46, hvor de hentede et stort italiensk designbureau ind, Stile Bertone, der er kendt for at arbejde sammen med Aston Martin og Alfa Romeo. Senest fik værftet prisen ”Boat of the Year,” i 2006 for Etap 46DS.







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen