At have en båd på trailer indebærer både fordele og ulemper. Der er en del forudsætninger der skal opfyldes før det at have sin båd på trailer bliver en succes, men er man først dér, kan det give en god fornemmelse af uafhængighed og frihed.
Hvilke både kan trailes?
De fleste joller og motorbåde op til 23-25 fod vil kunne trailes. Bliver båden meget større vil vanskelighederne ved trailertransport nok overstige hvad de fleste orker.
Mindre kølbåde kan trailes på særligt egnede trailere, men har det problem at de normalt skal løftes af traileren og ind og ud af vandet med kran.
Hvilken bil skal trække?
Mindre motorbåde og styrepultjoller op til ca. 5,5 meter vil oftest kunne trækkes efter relativt almindelige familiebiler.
Større både omkring seks meter eller mere vil som hovedregel være så tunge, at der skal en stor bil eller en firhjulstrækker foran. I Danmark må den samlede totalvægt for båd og trailer ikke overstige 3500 kg, hvilket i øvrigt vil kræve særligt førerbevis. De nærmere regler for krav til førerbevis kan du læse andetsteds her i Bådmagasinet.
Forhjuls- eller baghjulstræk
Når båden står korrekt på traileren vil kugletrykket bag på bilen typisk ligge på mellem 50 og 75 kg. Dette svarer til at en personbil bliver trykket ned i bagenden som om der sad mindst to voksne på bagsædet. Er kugletrykket for højt vil en personbil med forhjulstræk lave hjulspin, når man forsøger at trække båden op på en stejl og gerne fedtet trailerrampe. Her vil den baghjulstrukne bil have fordelen.
På landevejen vil man nok ikke mærke den store forskel på forhjuls- og baghjulstræk, men retningsstabiliteten vil måske være en anelse bedre i den forhjulstrukne bil.
Firhjulstrækkere har ofte kun tohjulstræk på baghjulene under normal kørsel og med en stærk dieselmotor vil der sjældent være noget problem med baghjulstrækket alene på en ren og tør rampe. Er forholdene sværere kan firhjulstrækket indkobles, og skulle dette ikke være nok vil man med lavgear og spærredifferentialer kunne løse opgaven.
Med eller uden påløbsbremse
Små trailere med en maks. totalvægt på op til 750 kg kan fås uden påløbsbremse. Kun ganske få biler (typisk firhjulstrækkere) må dog køre med så store ubremsede trailere og flere steder i udlandet møder man særlige hastighedsgrænser for trailere uden påløbsbremse på helt ned til 30 km/t. Derfor vil langt de fleste bådtrailere have påløbsbremse.
En, to eller tre aksler på traileren
Jo større båd desto større trailer, og store trailere er oftest flerakslede. Men der kan være fordele ved både enkeltakslede og flerakslede trailere. Det er eksempelvis næsten umuligt at skubbe en fuldlastet, flerakslet bådtrailer rundt om et hushjørne med håndkraft. Men kører man med flerakslet trailer og punkterer eller mister et hjul under kørslen på grund af et defekt hjulleje, så er det da rart at vide at båden ikke umiddelbart vælter af traileren, da man stadig har mindst et fungerende hjul i hver side.
Gode råd ved køb af trailer
Stort set alle de trailere der er på markedet er det værd de koster. Køber man en relativ dyr trailer af et anerkendt mærke får man ikke bare et solidt produkt der holder til mange års hårdt brug, men også en trailer man kan få penge for ved et senere salg. Glem alt om ”billige” trailere, der måske i sidste ende bliver en kostbar skuffelse.
Husk også at bådens størrelse og vægt skal passe til trailerens lasteevne. Bemærk, at her taler vi den faktiske vægt, når båden er sejlklar med motor, batteri, redningsudstyr,
fiskegrej, proviant, benzin og hvad der ellers skal til - ofte noget der fordobler bådens reelle egenvægt. Nogle bådforhandlere sælger måske ubevidst lidt for små trailere for at holde den totale pris for båd, motor og trailer nede. Ved et rutinestop af færdselspolitiet kan bådtraileren med last blive vejet, og det kan koste dyrt at køre med overlæs. Underdimensionering af traileren kan også betyde nul forsikringsdækning ved skader.
En tung toakslet trailer med lang afstand mellem trækkugle og aksler giver behagelig kørsel på landevejen og er lettere at bakke lige med, men kan til gengæld ikke bugseres med hånden rundt om et skarpt hushjørne uden tricks. En flerakslet trailer giver flere, men væsentlig mindre stød under kørslen fordi hjulparrene udligner niveauforskellene på en ujævn vej.
Manuelt eller elektrisk ophalerspil
Lad det være sagt med det samme: selv de største trailerbåde kan trækkes op med et håndspil, men gør man det ofte varer det ikke længe før behovet for et elspil trænger sig på. Det går normalt udmærket med håndspil på trailere op til mellem 1000 og 1500 kg totalvægt. Er man ikke muskelsvulmende og skal man have en større båd op på trailer flere gange om ugen synes den ret høje pris på et elspil af god kvalitet på en eller anden måde at blive overkommelig.
Elspillet kan få strøm fra bilen, men da spillet bruger meget strøm og kablet skal være ret langt vil det betyde et tykt kabel og behov for en sikker stikforbindelse mellem bil og trailer. Det kan i stedet anbefales at traileren forsynes med eget batteri som kan oplades af et ladeapparat. På den måde er man heller ikke afhængig af hvilken bil der trækker traileren. Uanset hvilken type spil man vælger er det en fordel at købe stort, og også her gælder det at kvalitet koster.
Justering af traileren
Alle både er forskellige og ikke alle både passer uden videre over på en vilkårlig bådtrailer. Det er vigtigt for sikkerheden at kugletrykket er korrekt, her må man flytte båden og spiltårnet frem og tilbage indtil den rette balance opnås. Er det ikke muligt at opnå balance eller står båden for langt fremme eller tilbage på traileren, kan det blive nødvendigt at flytte akslerne på vangerne og reducere eller forlænge bremsestangen. Dette vil de fleste nok klogeligt overlade til en fagmand. Herefter justeres vugger og kølruller så de giver båden maksimal støtte under kørslen. Dette kan godt betyde masser af timers arbejde og rigtig mange af- og pålæsninger før man er tilfreds. Kan man få båden til at stå på kølrullerne i midten er det naturligvis nummer et, men dette er ikke altid muligt. En vugge eller to med superruller i hver side er ofte guld værd. Husk at båden hviler på et begrænset antal flader og sørg for at vægten fordeles bedst muligt.
Bådens hældning skal helst ikke være så stor at båden ruller af traileren på plan vej, men kun når båden holder skråt på en rampe. Omvendt skal det heller ikke være umuligt at få båden af traileren, hvis rampen er relativt flad. Højden af båd på trailer kan også blive et problem, hvis man gerne vil kunne køre båden indenfor derhjemme.
Fordele ved at have båden på trailer
• Man er ikke ”bundet” til en bestemt havn.
• Båden kan stå hjemme, hvor man kan have opsyn med den.
• Man behøver ikke være afhængig af kranførere og vinterstativer.
• Havneafgiften er lav og nogle steder stadig gratis.
• Man skal ikke tænke på bådens fortøjninger når det blæser.
• Man kan selv køre til service og på tankstation.
Ulemper med båd på trailer
• Relativ stor anskaffelsespris.
• Store både og dermed bådtrailere stiller krav til bilens størrelse og ydeevne.
• Kørsel med trailer stiller også krav til bilens fører og kan betyde, at man skal en tur forbi køreskolen og have et BE stempel i førerbeviset.
• Man skal have et sted, hvor båd og trailer står godt og sikkert.
• Mere arbejde før og efter en sejlads.