Den gamle mand og hans sejlbåd - Også ældre-venlig motorbåd

”Senior-sejler”, ”Silver Sailor”, ”Fit & Sail” er betegnelser for sejlbådssejlere over 60 år, en gruppe som både bådindustrien, sundhedsmyndighederne og sportsorganisationerne er begyndt at interessere sig for. Der bliver stadig flere folk over tres - om bare fire år tæller gruppen over en fjerdedel af befolkningerne i Nordeuropa - og det der bekymrer er, at alt for mange af sejlere i gruppen, der er fyldt 60 år holder op med at sejle med sejl - og køber i bedste fald en motorbåd, eller forlader søen for bestandigt og begynder at spille golf.
Mange af de ældre sejlere føler ikke kræfterne slår til længere, når vejret bliver hårdt. De bevæger sig ikke rundt på båden som da de var yngre, og de oplever, at manøvrer med båden og handling af grejet om bord, som de tidligere ikke regnede for noget, er blevet både besværligt og ligefrem farligt.

Sejlsport er sundt
Sejlsport er ellers en sport, som sundheds- og idrætsmyndighederne er begejstrede for, netop fordi det er en sund sport, som man kan dyrke langt op i alderen. Men nu hvor alle de mange mænd og kvinder, der begyndte at sejle i 1960’erne og 70’erne, er begyndt at runde 60-års mærket, ser det ud til at alt for mange af dem sælger båden og holder op med at sejle. Det er så meget desto mere ærgerligt, fordi det netop er i den alder, hvor mange får mere tid til at sejle.

Et bådværft, en brancheforening og to universiteter
Problemstillingen har fået den store tyske sejlbådsproducent HanseYachts GmbH til sammen med Institut for Bådturisme i Køln, Institut for Sportsvidenskab i Kiel, og den tyske søsports brancheforening til at gå sammen for at foretage en videnskabelig undersøgelse af problemet, og samtidig forsøge at udvikle noget grej, hjælpemidler og nogle sejlbådtyper, som uden problemer kan sejles af ældre sejlere - fysisk og mentalt. Projektet har fået navnet ”FIT & SAIL”.
Det er ikke bare et spørgsmål om at smide nogle elektriske, selvskødende spil på luvkarmene. Det drejer sig om alt om bord på sejlbåden, lige fra hvordan man kan lette ombordstigningen, hvordan dækket skal udformes for at føles sikkert at gå på, hvordan søgelænderet måske skal opfylde flere funktioner, og hvordan sejlene uden besvær bliver sat og især bjærget igen.
Hvordan skal cockpittet udformes, ikke bare ergonomisk så gamle bessefar sidder godt med sin gigt, men også hvordan hal og skøder skal placeres, så de kan betjenes lettest muligt. Og hvad med styringen af båden? Skal den kunne styres med et joystick. Hvad med betjeningen af motoren? Skal den udstyres med bov- og hækpropeller, der kan styres med et lille joystick. Hvordan letter man havnemanøvrerne, når en større båd med to ældre personer om bord skal ind i en fremmed havn i blæsevejr? Hvad med navigationen?

Gule sejl med tre sorte prikker
Og endelig er der spørgsmålet om, hvordan sådan en ”ældre venlig-båd” kommer til at se ud. Bliver den lige så ucharmerende som en rollator, så man kan se på flere sømils afstand, at her kommer en gammel krykhusar sejlende, (så man lige så godt kunne sejle med gule sejl med tre sorte prikker). Eller kan de nye ideer inkorporeres i eksisterende bådtyper, så forbedringerne og de uundgåelige ændringer bliver næsten usynlige.
Heldigvis byder den teknologiske udvikling - især den elektroniske - på mange løsninger af problemerne. Samtidig er grej, der gør sejladsen lettere blevet mere accepterede i sejlerkredse. Det regnes ikke længere for usportsligt, at have en bovpropel, et elektrisk ankerspil med fjernbetjening under ankerlugen, eller have et el-spil til at knokle genuaen ind med.

Tusindvis af spørgeskemaer
HanseYachts i Greifswald har stillet en helt spritny 34 fods Hanse 342, samt nogle af deres dygtigste designere og hele deres monteringsafdeling til disposition for videnskabsfolkene fra universiteterne. Og allerede nu er man gået i gang med at udvikle konceptet til en senior-båd. Samtidig har fakulteterne udsendt spørgeskemaer til flere tusinde tyske sejlere, der er fyldt 60 år, om deres behov og mangler om bord på sejlbåden efterhånden, som de bliver ældre.
Svarene er begyndt at strømme ind til videnskabsfolkene i Køln og Kiel, og hos Hanse-Yachts regner direktør Michael Schmidt med, at man kan begynde af prøvesejle den ombyggede Hanse 342 allerede i begyndelsen af næste år.
Bådmagasinet vil følge den tyske koncept-udvikling af de nye ældre-venlige sejlbåde nøje. Måske bliver de så dejlige at sejle med, at de yngre sejlere også vil have én.

Jeg troede, jeg havde været senior-sejler i 35 år
Da jeg fyldte 19 år kunne jeg ikke længere være medlem af sejlklubbens ”juniorafdeling”. Mere eller mindre modvilligt blev jeg først ”ung-senior” og et par år senere blev jeg officielt ”senior-sejler”. Nu fortæller professor, Dr. Wolf Dieter Mell fra Institut for Bådturisme og vandsportsvidenskab på universitetet i Køln mig, at når jeg om nogle år fylder 60, først da bliver jeg ”senior-sejler”. Begreberne ændrer sig sandelig med tiden. -jax

Også ældre-venlig motorbåd

Mens det tyske HanseYachts har travlt med at udvikle en sejlbåd til sejlere over 60 år, er Uttern i Sverige ved at designe en motorbåd til samme aldersgruppe.

Det er ikke kun sejlbådssejlerne, der har tilbøjelighed til at sælge båden, når de kommer op i årene og får svært ved at hale sejlene.
Motorbådsejere, der nærmer sig de 60 år, er også i en forhøjet risikogruppe for at komme i kategorien af éngangs-bådsælgere.
I Sverige har Uttern-værftet, der er en del af Brunswickgruppen, ladet udvikle en konceptbåd X7, som skulle være specielt designet til den såkaldte 55+ gruppe.
Uttern X7 er syv meter lang og beregnet som daycruiser for venner og familie. Stævnen er forsynet med et bredt dæk og kombineret med en kraftig gummi-fenderliste, der går hele båden rundt, og det giver mulighed for magelig ombord- og ilandstigning.
Hækken er helt åben med en stor bade-platform, som også bruges til af- og påstigning på lave moler. Samtidig er den forsynet med en sektion som kan nedsænkes i vandet som badestige eller redningselevator.
Føreren deler førerpladsen med en navigatør, og alle bådens stole er forsynet med ekstra støddæmpende materialer. Sæderne kan naturligvis slås op, så føreren kan vælge at stå op mens han eller hun støtter sig til ryglænet. Instrumentbrættet er gjort klart og overskueligt med en tydelig GPS-plotter centralt foran føreren.
Passagererne kan sidde på en sofa agter, eller på de små klapsæder i siden af cockpittet. Og agtersædet kan klappes ned, så det bliver til en solmadras. Den kan også klappes op til et bord, der trækkes op af dørken, og med de to førersæder drejet 180 grader kan der sidde seks personer ved bordet til frokost.
Den meget store instrumentkonsol dækker over en kahyt med to køjer, som kan entres forfra, så det er muligt at tage sig en middagslur eller overnatte i båden.
Foreløbig eksisterer Uttern X7 kun som en 1:5 model, og det er endnu ikke besluttet om båden skal sættes i produktion, men lad os håbe det for dens detaljer kan sikkert også tiltrække nogle yngre sejlere.



2009-06-28 05:08:04 af crggfow

iakCIl lzvlwzaiyfvf, [url=http://qtuokerltqvm.com/]qtuokerltqvm[/url], [link=http://zotgneonatky.com/]zotgneonatky[/link], http://mvwcmfcnwbjb.com/






★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen