Jens Henrik Lund

Jens Henrik Lund fra Trekantområdets Matchrace Center (TMC) med hovedhavn i Middelfart er en ægte igangsætter. Det er hans kone Birgitte i øvrigt også. En såkaldt kulturel igangsætter. Når du interviewer centerchef Jens Henrik Lund skal du skrive rigtigt hurtigt for at få alle ordene med. Han taler nemlig hurtigt, tænker hurtigt og handler hurtigt. Han arbejder i øvrigt også mere end 70 timer om ugen, siger hans kone. Den 45-årige gifte familiefar til tre børn, bor i Kolding. Han er uddannet økonom og har boet i Canada en årrække. Og så har han igangsat otte virksomheder.
”TMC i Middelfart er min niende virksomhed jeg startede i 2004,” siger Jens Henrik Lund. TMC omsætter i år for 3,5 mio. kr. Heraf kommer 75% af indtægerne fra Teambuilding-sejladserne. Af de penge har matchrace-centeret investeret 2,5 mio. kr. i bl.a. fire nye match28’ere, der hver koster 440.000 kr. I alt råder centeret over seks DS 37’ere og altså fire match28’ere, hvoraf de to befinder sig i Vejle.
Medlemmer i TMC er nemlig også sejlklubberne i Vejle, Fredericia, Kolding og Sønderborg. Centeret drives som anpartsselskab, hvor hver klub har en anpart. Men ingen anpartshavere har trukket penge ud af selskabet. Jens Henrik Lund kom til TMC i 2004, hvor centeret var på vippen til at fortsætte. Og i dag strømmer pengene indirekte ind på de fem sejlklubbers konto.
”Alle penge vi har tjent er kommet tilbage til sejlerne, samtidig har teambuilding-kurserne betydet 80 nye sejlere i Middelfart og de starter typisk på vores TMC-kapsejladsskole og derefter senere på vor skipperskole, så de kan styre en DS 37 Matchracer eller match28’er,” siger Jens Henrik Lund. Et firma betaler typisk 15.000 kr. for en dag med 12 sejlere, til gengæld stiller TMC med skippere, der står agter på båden, for at undgå kollision eller personskade.
”Vi brugte en halv mio. kr. sidste år på skipperlønninger til unge mennesker på SU,” siger centerchefen. Tre personer er fuldtidsansat i centeret, inklusiv Jens Henrik Lund. I centeret sejler 40 sejlere til dagligt. Et tal der sagtens kunne være større, men nye er på vej, da TMC kører indslusningshold. Et kontingent koster 3000 kr. for to år og så skal man være medlem af en af de fem sejlklubber med 2900 medlemmer, der driver centeret. Bedst i centeret er Mads Ebler, som er en af landets bedste ungdoms-skippere i matchrace.

Du siger I får 2000 nye sejlere igennem på teambuildingkurser i år. Hvorfor strømmer folk til?
”Vi kan lære dem vigtigheden af at kommunikere kort og præcist, som det er bedst i virksomhederne. Hvis du er på en båd er du afhængig af, at folk arbejder sammen som en organisme. Vi ser f.eks. at mændene ikke lytter til en stille pige, som måske har gode ideer. Så må hun enten tale højere eller mændene må lære at lytte. Mange kvinder er gode til at holde mange bolde i luften, derfor styrer de tit båden,” siger Jens Henrik Lund og trækker vejret.
”Og så er sejlads bedre end noget tørt powerpoint i et kedeligt lokale. Her bliver du nærmest kastet ud fra 10 meter-vippen. Du har svedt, haft adrenalinen til at køre, og mærket ’markedsmekanismerne’ som vind og vejr repræsenterer. Det skal dog pointeres, at vi ikke er psykologer, men båden er som et laboratorium. For lytter folk ikke til hinanden risikerer de at falde i vandet.”

Hvad kræves af en sejlklub for at lave VIP-sejladser?
”Man skal have et bæredygtigt koncept, der kan overleve markedsmæssige vilkår. Du skal levere noget som virksomhederne vil betale for. Og det gør vi. For hvert arrangement har vi solgt to yderligere til teambuilding-kurser.”

Hvor meget betaler en bådsponsor hos jer?
”85.000 kr. om året i tre år på 37 fods-bådene og 60.000 for de små, nye match28’ere.”

Hvordan spørger man om 240.000 kr. hos en virksomhed?
”Du skal bare levere for 300.000 kr. til dem. Man skal ikke gå ud med en tiggerstav, men fortælle at man har en vare, de får udbytte af, som vi mener de gør.”

Syntes du andre sejlklubber sover i timen, når de ikke henter indtægter fra teambuilding- og VIP-sejladser?
”Nej, men vi har en forpligtigelse fra TMC at involvere andre sejlklubber. Vi var f.eks. i Ringkøbing og fortælle om matchrace. Også Vallensbæks Erhvervsdelegation var her på studietur og var ude at teambuilde. Og i dag teambuilder de i Vallensbæk. Hvis Bogense, Svendborg, Fåborg, Odense, Skærbæk kom, skal de være velkommen i TMC for at samarbejde og høre vor historie. Vi vil ikke være eksklusive. Det handler jo om at få flere nye sejlere.”







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen