Gennakeren kommer fra America’s Cup

Det kan være svært at se sammenhængen mellem dit nyindkøbte sejl og sejlene på Volvo Ocean Race-både. Sejlmaskiner, der gennem vinteren har banket igennem bølgerne i Sydhavet i storm og ekstrem kulde, men også i sol og varme ved passagen af ækvator. Sejladsen Jorden rundt forårsager ufattelig slitage på sejlene. North Sails’ sejlmager Sille Christensen er udstationeret for de førende ABN Amro-hold og er dermed en af forbindelserne til sejlloftet i Allerød. Vi mødte hende i Rio de Janeiro under Volvo Ocean Race:
”Vi får gode ideer og forslag til forbedringer fra de professionelle sejlere for hver etape. Det giver os konkrete og meget brugbare erfaringer fra ekstreme forhold,” siger 27-årige Sille Christensen til Bådmagasinet. Også America’s Cup-syndikater investerer store beløb i udvikling af materialer, design og prototyper af sejl. Hvert syndikat bruger 25 til 30 mio. kr. om året alene på udvikling af sejl. Eksempelvis bruger 11 af de 12 America’s Cup-syndikater North Sails’ formstøbte 3DL-sejl, der konstant analyseres og testes ned til mindste detalje for at opnå størst mulig fartforøgelse. Om det siger direktør Ib Ussing Andersen:
”De erfaringer, America’s Cup giver os, bruger vi til at højne kvaliteten af sejl til tur- og kapsejlere - både sejlenes ydeevne, holdbarhed og håndterbarhed. Inden for de seneste tre til fire år er der sket meget: Sejlene er både blevet lettere og har fået højere brudstyrke og et optimeret design, som giver en mere behagelig, sikker og effektiv sejlads.
”Et eksempel på det er den moderne og meget udbredte gennaker, der blev opfundet af Tom Schnackenburg fra North Sails i New Zealand i forbindelse med America’s Cup 1987. Siden hen har blandt andre Henrik Søderlund fra North Sails i Danmark videreudviklet gennakere til Volvo Ocean Race- og America’s Cup-syndikaterne. Søderlund designer i dag sejl for det italienske America’s Cup hold, Luna Rossa.
”Mange sejlere tror, at vi kun laver sejl til America’s Cup og Volvo Ocean Race. Men faktisk er en stor del af vores produktion til sejlere herhjemme. Eksempelvis forventer sejlere hele tiden den nyeste udvikling inden for sejl,
ligesom de forventer, at sejlet holder i mange år og bevarer faconen. Sejlene i vores Easy produktserie har netop disse egenskaber og er udviklet på baggrund af professionelle kapsejladser,” siger Ib Ussing Andersen.

Derfor er kulfibersejlene bedre
Ib Ussing Andersen, direktør for North Sails i Europa (Danmark) har store forventninger til fremtidens udvikling af sejl inden for Volvo Ocean Race og America’s Cup:
”Udviklingen i AC vil, så længe bådtypen er den samme som nu, fokusere på materialer, og på at ’polere’ sejlfaconer, som netop passer til et givent båddesign. Denne udvikling hjælper os til at finjustere vore analytiske værktøjer, ligesom vi får adgang til materialer, som nok ellers ville have været forbeholdt rumfarten. Erfaringerne med såvel designredskaber som materialer vil utvivlsomt føre til nyudvikling af nye og forbedrede sejl til helt almindelige både.”

Kan du nævne noget konkret?
”F.eks. var kulfiber for få år siden ikke et praktisk anvendeligt materiale til almindelige sejl på grund af den ringe modstandsdygtighed over for skarpe knæk i fibrene. I dag udgør kulfiber en stadigt stigende bestanddel af de materialer, som anvendes til større tursejl - gerne i forbindelse med et spektravæv, som netop eliminerer de risici, som kulfibrenes følsomhed over for skarpe knæk tidligere har udgjort.”

Hvad har man lært hos Volvo-bådene?
”I Volvo Ocean Race og tilsvarende kapsejladser ligger fokus ikke kun på finpudsning af sejlfaconer, men også udvikling af helt nye sejltyper som de såkaldte Code Zero og Code 1-sejl, der er en blanding af et traditionelt flyvesejl - gennaker eller spiler - og en genua. I disse sejladser betyder også samspillet mellem mandskaber og f.eks. sejldesignere meget for udviklingen af holdbare og håndterbare materialer. Tænk på at en Volvo Ocean Race-båd sejler ligeså langt på et enkelt ben, som mange tursejlere gør på 3-4 år. Den belastning, som båd, grej og sejl udsættes for, kan således sammenlignes med accelererede laboratorietests inden for andre industrier.”

Hvor lang tid holder 3DL-sejl egentlig?
”Da Ellen MacArthur for et par år siden sejlede Jorden rundt med de første 3DL-sejl havde ingen regnet med, at sejlene ville nå alle 35.000 sømil rundt i et stykke. Men i dag sejler alle syv både i Volvo Ocean Race med 3DL-sejl i tillid til, at netop de tredimensionelle termostøbte sejl giver den bedste kombination af fart, holdbarhed og håndterbarhed.”

Slørsejlene med strømpe
En af de mest synlige gevinster for sejlere fra America’s Cup og Volvo Ocean Race-kapsejladserne er udviklingen af sejl til slørsejlads. Gennakeren er sammen med Snuffer-spilerstrømpen blevet sejlerens foretrukne sejl på grund af de lette trimmuligheder, anvendeligheden på mange rumskødskurser, og at det kun kræver to personer at håndtere sejlet. Det er et resultat af mange års intensiv udvikling af sejlet, der som oprindelig blev udviklet som kapsejladssejl til lynhurtige skiff-joller og i 1987 også blev taget i brug på professionelle America’s Cup-hold og siden hen Volvo Ocean Race-både.
Erfaringerne fra America’s Cup og Volvo Ocean Race er også kommet danske sejlere til gode. En af dem er Vilhelm Mørup-Petersen, bådejer i Skovshoved:
”Jeg købte en gennaker til min Hanse 341 forrige sæson og har været meget imponeret. Før måtte vi sejle for motor flere dage i løbet af sommeren på grund af svag medvind. Men med gennakeren har vi fået sjov sejlads med god fart i let luft. Vi har generelt fået større sejlglæde og når meget længere på vores sommerture,” siger Hanse-sejleren.

Derfor er gennakeren god til tursejleren
Der er især to fordele ved gennakeren sammenlignet med en almindelig spiler. Gennakeren har et meget langt forlig i forhold til arealet, og det er netop der, kraften i sejlet genereres. Samtidig har gennakeren et højt skødepunkt, så man får et træk nedad og bedre kan kontrollere twistet i sejlet. Den asymmetriske facon, som på gennakeren er mere effektiv, fordi man kan have en rund indgang på sejlet og et fladt agterlig. Sejlet skal være så dybt som muligt, hvor kraften genereres, og det skal være fladt, hvor vindstrømmen slipper sejlet. Derfor har gennakere store fordele på skæringer fra 115 til 155 graders sand vindvinkel (TWA). At gennakeren kan anvendes uden spilerstage, gør håndteringen meget lettere for en mindre besætning. En flad allround-gennaker er med et
stabilt tov i forliget, hvis sejlet er på et rullestag. Der er også lidseline på agter- og underlig.
Man skulle tro, at det er svært og kompliceret at håndtere en gennaker, fordi den skal flyve foran båden. I praksis er det dog både hurtigere og lettere med en gennaker end med en traditionel spiler. Man skal ikke engang have en mand på fordækket til at håndtere spilerstagen. På gennakeren sættes forligsbarmen fast i stævnen. Man har derfor kun ét skøde at holde styr på. Efter bomningen gælder det om at hale skødet hurtigt hjem eller vente med at skære op, indtil gennakeren er halet hjem. Begynder man at skære op, mens man haler gennakeren hjem, vil man for alvor mærke, hvor effektiv gennakeren virker på bådens acceleration og krængning.
Læs mere i næste nummer om hvordan det er at sejle med gennaker.

En gennaker bjærges let med Snuffer-spilerstrømpe
I praksis sættes og bjærges gennakeren lettest i læ af storsejlet. Groft sagt falder man af til plat læns for herefter at sætte eller bjærge gennakeren. En gennaker kan også sno sig om forstaget på samme måde som en spiler, men det kan forhindres ved at rulle genuaen lidt ud eller sætte en fok. På større både og til tursejlads er det bedst og nemmest at sætte og bjærge gennakeren med en Snuffer-spilerstrømpe. Man hejser strømpen med gennakeren op i spilerfaldet i læ af storsejlet og udløser strømpen, når man er klar til at hale skødet hjem. Strømpen flyver derefter op og lægger sig på toppen af gennakeren, indtil man bjærger sejlet ved at hale strømpen ned over sejlet.

Ny dvd om sejlads med gennaker
North Sails har produceret en dvd med vejledning om, hvordan sejlere bedst udnytter sejlads med gennaker. Dvd’en er inddelt i tre områder:

1. Installation på land: Introduktion til hvordan gennakeren monteres i en Snuffer-spilerstrømpe.
2. Håndtering på vand: Demonstration af manøvrering med gennaker og spilerstrømpe.
3. Tilrigning af gennaker: Udførlig introduktion til montering af gennaker på båden.

Dvd’en følger med alle nykøbte gennakere. Den kan desuden rekvireres gratis hos North Sails. Mere info: Tom Carlsen, North Sails, tlf. 39 20 40 90.


2009-06-28 08:42:26 af mfwkqzz

NCmV9s xzzmaoyznghd, [url=http://syhzkrtxjevt.com/]syhzkrtxjevt[/url], [link=http://nishrlwqyowd.com/]nishrlwqyowd[/link], http://rpmevtqpcgqg.com/






★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen