Raketdreven Ellert på hydrofoil

Selvom Danmark har været et skibsbyggerland i årtusinder, er en raketdrevet Ellert med katamaranskrog og hydrofoil-ski nok noget af det mest spektakulære, der nogensinde har ramt danske farvande.
På de 40 sekunder raketmotoren brændte accelererede det aparte fartøj fra 0 til 17 knob, og sejlede en hurtig vandski-speedbåd agterud - så længe det varede.
Den sødygtige Ellert er udviklet i forbindelse med DR1 tv-program Nørd, der sendes hver tirsdag kl. 17.30. Værterne Søren Thor og Simon Bresendorff fik i foråret den vanvittige idé, at ombygge en af de gamle danske elbiler, Ellerten, så den fungerede til lands, til vands og i luften.
Tv-programmet, som kører hele efteråret, gennemgår hvordan man forvandler en Ellert, så den kan køre som en racerbil, flyve gennem luften som et fly og sejle på vandet. Den kører i september, sejler i oktober og flyver hen over skærmen i november.
Og det var omkring den sejlende del af projektet at vi blev indblandet allerede i maj. På vores hjemmeside www.baadmagasinet.dk blev vi spurgt om vi ville hjælpe med at efterlyse nogle fantasifulde bådebyggere, der har et bud på det helt vilde og ultimative Nørdfartøj. ”Vi har brug for ildsjæle, som er friske på at indgå i et team og som naturligvis ikke er bange for at indrømme at de er nørder,” sagde programværten Søren Thor til Bådmagasinet.
”Ansøgningerne strømmede ind, men ombygningen af Ellerten endte med at vi måtte alliere os med ubådebyggeren Peter Madsen på Refshaleøen og Force Tecnology i Lyngby, hos bådguruen Leif Wagner Smith. Uden ham og hans folks hjælp og store arbejdsindsats, var Ellerten aldrig blevet søsat”, siger Søren Thor.
”Vi havde nogle ideer om at udstyre båden med en rigtig raketmotor. Og vi fandt efterhånden frem til en rakettype og et brændstof, der var en blanding af lattergas og plastik. Uhyre effektivt! Dermed ville den Nørd, der skulle styre båden også blive den første dansker nogensinde, der sejlede i en raketdrevet båd.
Da vi også ville sejle med så høj fart som muligt, begyndte vi at eksperimentere med hydrofoiler, og det var her vi måtte gå til Force Tecnology for at få hjælp,” siger Søren Thor. Det endte med at Nørd-båden kun fik hydro-ski i stævnen.
Men sejle kunne den. På vandskisøen ved Albertslund en grå augustdag blev jomfru- og rekordsejladsen gennemført. Raketmotoren tændte som den skulle, udslyngede en masse røg og flammer, som vi kender det fra de mest dramatiske amerikanske rumfartsprogrammer, og den sejlende Ellert flyttede sig med enorm acceleration henover vandet i 40 sekunder.
Bådmagasinet skal ikke tage spændingen fra de fire udsendelser, der bliver sendt på DR1 hver tirsdag i oktober. Blot nævne at farten kom op i hvert fald over 16 knob i de 40 sekunder, som raketten havde brændstof til. Som det kan ses på billederne, så virkede den forreste hydrofoil efter hensigten. Og den ombordværende Nørd kan i dag kalde sig dobbelt rekordindehaver. Resten kan opleves over fire tirsdage i oktober.







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen