Den tidligere jollesejler Lars O. Hansen er ansat i Dansk Sejlunion i Brøndby. Han er nu frontfigur og konsulent for Danske Bådejere, der går i luften i vinterhalvåret, bl.a. på danskebaadejere.dk. Lars er ansat til en ting: Nemlig at pleje de danske bådejere ved at skaffe dem mest mulig valuta for det kontingent, som de betaler til deres sejlklub. Det være sig billige forsikringer og ting, som danske bådejere har brug for. F.eks. juridiske råd og vejledning eller motorpleje. Vi har mødt 35-årige Lars O. Hansen fra Helsingør. En type med let til smil og med holdninger. Og han mener det med båd. Han har med kæresten købt en ny Beneteau 50, som de nu flytter i med barn og hund. Parret har solgt deres lejlighed.
”Om fem år vil vi gerne stikke af på langtur i båden. Det er vigtigt for mig at prøve mine drømme af,” siger merkonom i markedsføring Lars O. Hansen, der kommer fra Coloplast. For tiden læser han HD i afsætning.
Lars, hvad bliver din opgave i Sejlunionen?
”Jeg skal føre Sejlunionens generalforsamlings beslutning ud i livet, der handler om at gøre mere for tursejlere i projektet Danske Bådejere. Hele rammen bliver en hjemmeside, hvor vi kommer med en masse medlemstilbud, som f.eks. ansvarsforsikringer. Men vil også via samarbejdspartnere komme med juridiske råd og vejledning til sejlerne ved f.eks. køb af ny og brugt båd. Så man sikrer sig mod restgæld men også hvordan man finansierer en båd, som ny sejler. Vi vil f.eks. også give gode råd om bundmaling og andre vigtige miljøspørgsmål samt om hvordan man fikser en motor.”
Du er altså tursejlernes nye ”FDM-mand”?
”Det kan man sige, min drøm er at se hele projektet, som en pendant til FDM.”
Har Sejlunionen for længe været kapsejlernes organisation mere end tursejlernes?
”Det kunne man måske forestille sig, når sejlklubber har foreslået at man ville etablere Danske Bådejere. Sejlunionen handler selvfølgelig ikke kun om OL-landsholdet og udstedelse af målebrev. Nogen vil nok mene at vi har været lidt anonyme overfor tursejlerne. Men Danske Bådejere skal blive en forbrugerorganisation. I de næste måneder holder vi møder ude i landet med sejlklubbernes bestyrelser. Målet er at få flere medlemmer til sejlklubberne og dermed indirekte til Sejlunionen.”
Min far har båd men er ikke medlem af en sejlklub og dermed Sejlunionen. Det ser han ikke nogen grund til. Er det folk som ham I skal have fat i?
”Lige præcist. Det er den gruppe af sejlere vi også skal fange. Der er en del, som siger: Hvorfor skal jeg være medlem af en sejlklub under Sejlunionen. Det er lige præcis den udfordring vi har foran os i Dansk Sejlunion.”
Hvor stor bliver Danske Bådejere?
”Potentialet er i første fase de 47.000 husstande, der i dag er medlem af en klub under Dansk Sejlunion. Heraf er cirka halvdelen bådejere. Den helt store udfordring bliver at fortælle hvad den enkelte bådejer kan få ud af et medlemskab. F.eks. at man på hjemmesiden danskebaad-ejere.dk vil lave brugerforaer med tips og tricks. En anden målgruppe er de sejlere, som i dag ikke er blandt unionens 60.000 medlemmer.”
Men sejlerne vil altså bare have rabatter?
”Ja, det vil de. Vi har fået lavet en analyse for 800 sejlere med spørgeskema, hvor sejlerne efterspurgte det. Men de ønskede også svar på bl.a. juridiske emner. Men også omkring momsregler, har jeg fået mange henvendelser. Så det er superfint at Bådmagasinet har deres egen ekspert. Vi henviser i øvrigt til juridiske samarbejdspartnere.”
Foreningen Danske Tursejlere kan skaffe en billig forsikring. Kan Sejlunionen stikke den?
”Det har vi allerede. Et medlem af en klub kan i dag få en billigere ansvarsforsikring. Sejlunionen har i ca. 15 år haft et samarbejde med Codan omkring attraktive og billige forsikringer og det er kun naturligt at vi søger en endnu bedre løsning her.”
www.danskebaad-ejere.dk