CB66-racer

At dømme efter salgstallene i Sverige, så sejler den nye tremands kølbåd CB66-Racer lige ind i en kæmpesucces. På kun én sæson er der solgt over 100 stykker ligeligt fordelt på Øst- og Vestkysten, samtidig med at ordrerne fra resten af det sejlende Europa er begyndt at komme.
Den overvældende succes skyldes ikke alene, at båden er godt konstrueret, sejler godt og tilsyneladende rammer et hul i markedet. Nej, konstruktøren Carl Beyer og de øvrige folk bag CB66-Racer (alle svenskere) har gså ”designet” en speciel form for kapsejladser for bådtypen, ligesom de har sørget for en speciel finansieringsform, der henvender sig til unge sejlere, der som regel ikke har lommerne proppede med penge.
Konstruktionen, kapsejladsformen og finansieringen er man kommet frem til efter at have interviewet et halvt hundrede unge sejlere om deres ønsker og behov. Sejlerne ville gerne sejle kølbåd, men de ville også gerne have en båd, der nemt kunne trailes på landevejen efter en almindelig personbil. De ville have en båd med sjov- og fartpotentiale, men uden at man behøvede at være akrobat for at sejle den. Og det ville være en stor fordel, hvis man kunne overnatte i båden, så man ikke behøvede betale og bekymre sig om logi.

Nyt kapsejladskoncept
Med hensyn til kapsejlads, så viste det sig, at de fleste helst ville sejle en form for fleetrace, og ikke matchrace. Men så løb de ind i problemer med økonomien, fordi det er svært at finde sponsorer til almindelige kapsejladser. Derfor har CB66-Racers bagmænd udviklet et anderledes kapsejladskoncept, som tilfredsstiller tilskuerne og sponsorerne, som i matchrace, men som alligevel er alle-mod-alle fleetrace: ”Sprint-regatta”.
Ultra korte baner med mange starter/sejladser om dagen. Banerne udlagt meget tæt på land så tilskuerne kan se hvad der foregår. Og sejlads i heat med 10 både i hver start. Så kan 10 både være i kamp, mens de 10 andre er i havn for at bytte mandskab. Samtidig er alle både udstyret med GPS, så sejlere og dommere får øjeblikkelig information om tyvstarter og regelbrud, så straffe kan tages umiddelbart; altså en eliminering af langvarige protesterbehandlinger på land. Den der kommer først i mål har vundet.
GPS systemet gør, at publikum på land kan følge stillingen på vandet på storskærm, uanset hvor på banen sejlerne befinder sig.

Let finansiering
Folkene bag CB66 har sammen med bl.a. SEB-banken i Sverige udtænkt en finansieringsmodel for både sponsorer og nye bådejere, hvor hver båd kan leases for 1400 kr. om måneden. Det har betydet, at mere end de 30 ud af 100 svenske både allerede har fået sponsorer. Prisen for en fuldt udrustet CB66 med trailer ligger lige under 200.000 kr. hos Børresen Bådebyggeri i Vejle.

Krydser som en Star - slører som Melges
I Sverige har man - meget snedigt - ladet topsejlere fra forskellige klasser prøvesejle den nye bådtype. Og hvad enten de kommer fra de vilde 49’ere, 505’ere eller de normalt sejler Melges 24, Yngling eller Star, så er de begejstrede for CB66’s levende sejlegenskaber.
Allerede ved 5-6 sekundmeter kommer den op at plane med den 30 kvm store gennaker, der sættes fra cockpittet og står fra det udskydelige bovspryd. Og på kryds går den stabilt og relativt oprejst takket være den dybe sænkekøl med 150 kg bulb (den trækkes kun op, når båden sættes på trailer). Kølen peger under sejlads agterud som vingen på et jetfly.
Det er storsejlet, der er bådens hovedmotor, og det trimmes med skøde, skødevogn, og kickenstrap, fordi der ikke findes noget hækstag. Samtidig er det forsynet med en stor kappe a la America’s Cup-bådene. Forsejlet er til gengæld lille og selvskødende, så man ikke behøver bekymre sig om det i vendinger.
Under dæk er der blevet plads til to gode køjer i den i øvrigt meget spartanske og helt vandtætte kahyt, så hele besætningen kan spare på hoteludgifterne, endnu en mulighed for at gøre sporten billigere for unge mennesker. Det er ganske vist muligt at sejle båden tre personer, men i kapsejlads er vægtgrænsen sat til lige over 200 kg, så båden enten kan sejles af tre mindre eller to større mandskaber.
CB66-Racer er ikke en erstatning for en anden jolle - eller kølbådstype - den er en helt unik One-design-konstruktion, udfylder et ”hul” og vil med sine specielle kapsejladser og finansiering sandsynligvis tiltrække og fastholde sejlere både dem, der befinder sig i overgangen fra jolle til kølbåd, og dem der keder sig i de almindelige kølbåde.

Sejl og vind en ½ million!
I CB66-hjemmefarvand ved øen Marstrand nord for Göteborg bliver der i ugen fra den 31. juli til 5. august 2006 premiere på MIST - Marstrand International Sailsprint Tour, på den kendte matchracebane ud for Södra Strandverket. Her kommer den internationale sejlsportselite til at kæmpe om samlede penge-præmier på mindst en halv million svenske kroner. Og i løbet af foråret vil der blive gennemført danske kvalifikations sejladser til MIST i august.

Længde: 6,6 m
Bredde: 2,1 m
Vægt: 500 kg
Sejlareal krydsstel: 24 kvm
Gennaker: 30 kvm
Pris: inkl. moms og trailer 200.000 kr.
Forhandler i Danmark:
Børresen Bådebyggeri ApS, tlf. 75 82 59 00,
mobil 22 61 57 00, www.borresen.com








★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen