På store bededag den 12. maj - dagen, hvor de fleste lystbåde bliver sat i vandet til sæsonen - begynder Søværnets Operative Kommando, SOK, en stor kampagne i blade og tv ”Stop olien - før den breder sig”.
Kampagnen er direkte henvendt mod danske lystsejlere, som opfordres til at deltage i bekæmpelsen af havforurening, først og fremmest ved at melde og rapportere til SOK, hvis de observerer oliepletter, der flyder på havet. Manden bag kampagnen, chefen for SOK, admiral Nils Wang siger til Bådmagasinet:
”Jeg opfordrer simpelthen alle lystsejlere i Danmark til at melde sig som ’Havmiljø-vogtere’ for SOK. Jeg ønsker, at vores havmiljøs ve og vel skal være en folkesag, og her er det først og fremmest sejlerne og lystfiskerne, der kan hjælpe os,” siger admiralen.
SOK, der siden år 2000 har overtaget ansvaret for havmiljøet - både overvågning og bekæmpelse af forurening fra Miljøministeriet - begyndte ”Stop olie”-kampagnen allerede i februar i år. Kampagnen, der er bakket op af hele ”det blå Danmark”, nemlig Søfartsstyrelsen, Farvandsvæsenet, Rederiforeningen, Fiskeriforeningen og Danske Havne var i første omgang rettet mod alle, der bruger havet til erhvervsformål - altså fiskere og søfolk.
De har i forvejen pligt til at melde til SOK, hvis de observere olie eller anden forurening ude på havet. Og denne pligt understreges nu over for dem.
”Stop olien - før den breder sig”
Men nu bliver kampagnen ”Stop olien - før den breder sig” rettet mod lystsejlerne, lystfiskere og andre der bruger havet rekreativt.
”Vi opfordrer alle til at melde sig hos SOK som ’Havmiljø-vogtere’,” siger Nils Wang.
”De vil så få tilsendt et ’Miljøvogter-sæt’, som består af en lille stander med logo og SOK’s telefonnummer, som kan sættes under salingen. Herudover får de et lamineret A4 ark med beskrivelser og farvefotos af de mest gængse former for olie, som sejlerne kan opleve drive rundt på havet. Med det i hånden kan de se forskel på hvilke der kan bekæmpes, hvilke der ikke kan og hvilke olietyper, der er så flygtige, at de forsvinder af sig selv. Så kan man allerede når man ringer op til SOK beskrive overfor vagthavende hvilken olietype, der er tale om. Og endelig et ’Havmiljø-vogter’-certifikat udstedt af mig,” siger SOK chefen, admiral Nils Wang.
”At have sejlerne til at rapportere om olieforurening på havet har tre store fordele: For det første er tiden en meget vigtig faktor, som kan betyde forskellen på om olien når at gøre skade eller ikke. Jo før vi får det at vide, jo nemmere kan vi bekæmpe forureningen og jo mindre er risikoen for at olien når at drive i land.
For det andet er jeg sikker på, at hvis dette rygtes i internationale skibskredse at alle sejlere indrapporterer olieforureninger, så vil jeg æde min gamle admiralshat på, at så tænker skibene sig om to gange, før de dumper olie i danske farvande. En stor del af året ligger der jo altid en sejler, en lystfisker eller en robåd i nærheden. Og jeg skal nok sørge for at rygtet spredes.
Spoler filmen tilbage
Den tredje fordel er, at jo før vi får det at vide, jo lettere er det for os, at indkredse hvilke skibe, der har være på stedet hvor forureningen er sket. I kraft af de nye regler om at alle skibe over 3000 tons skal være forsynet med en transponder, der fortæller hvem de er, afsejlingshavn, last, fart, kurs, destination, får vi et billede, som vi kan sammenholde med radarbilledet fra alle de nye kystradarer. Og når observationerne fra sejlerne kommer, kan vi med det samme ’spole filmen tilbage’, og se hvem der er sejlet gennem det forurenede område. Herefter kan vi sende et fly eller helikopter ud for at tage en olieprøver i vandet, så vi har sikret beviserne. Så snart skibet er i havn kan vi gå om bord og tage en olieprøve, for det er med olieprøver som med fingeraftryk og DNA, der er ikke to der er ens. Hvis skibet forsøger at stikke af har vi bemyndigelse til at gå om bord i rum sø for at tage olieprøver.
De to prøver bliver så sendt til sammenligning hos Danmarks Miljøundersøgelse, og her kan det med 100% sikkerhed afgøres om prøverne matcher. Gør de det, så får skibet, der har forurenet ikke alene lov til at betale en ordentlig bøde, men også lov til at betale, hvad det har kostet at rydde op.
Via Bådmagasinets hjemmeside
Vi lancere kampagnen på fuld kraft til store bededag, men de sejlere der vil, kan godt melde sig som ’Havmiljø-vogtere’ tidligere. Det kan de gøre ved at ringe til os på SOK, eller klikke ind f.eks. via Bådmagasinets hjemmeside og melde sig den vej,” siger admiralen.
”Sejlerne får endnu en grund til at huske SOK’s telefonnummer udenad: Om de støder på havforurening, om de ønsker øjeblikkelig hjælp, fordi de er i havsnød, eller om der ellers er noget vi kan hjælpe dem med, så er nummeret det samme: 89 43 30 99.”
Og chefen for SOK slutter: ”Nu håber jeg bare ikke, at sejlerne, når de har ringet til os, kaster anker og lægger sig til at vente på, at himlen skal blive sort af fly og havet koge af flådefartøjer, der kommer farende for at besigtige forureningen. Alle meldinger til os indgår i det store billede, hvor vi så prioriterer de resurser vi har.”