På besøg - hos store Hempel

De er markedsledende for bundmalinger i Danmark og næststørst i verden efter International. Vi taler om det fondsejede Hempel A/S i Lyngby. Men hvad laver de mere præcist ude på Lundtoftevej i Lyngby? Det vil Bådmagasinet her gerne forsøge at forklare. Det første vi fandt ud af er, at Hempel ikke ligefrem er nogen lille bolsjebutik. I Danmark, hvor hovedsædet ligger, er 350 ansatte, heraf producerer 100 personer 30 mio. liter maling. I hele verden skaber Hempel 225 mio. liter maling. Det svarer til syv liter maling i sekundet året rundt. For seks år siden var tallet kun på 140 mio. liter. Hele 100 forskere findes på Hempel i Lyngby. Der forskes også i Barcelona og Singapore. I administrationen i Lyngby er 150 personer, herunder chefen for Hempel, Pierre-Yves Jullien. Han bestemmer over firmaets 3400 medarbejdere i 80 lande, fordelt over fem kontinenter. I alt råder Hempel over seks forsknings- og udviklingscentre og 18 produktionsanlæg. I hele 80 lande yder firmaet service inde for broer, maskiner, bygningsstål, olie og gas, marine, vindmøller, containere, offshore, husbygning, jernbane og lystbåde. De sidstnævnte udgør kun tre procent af den samlede produktion. Hjørnestenen i produktionen er marinemaling til de store skibe, den udgør 48 procent.
Hempel er verdens største leverandør af maling til broer, vindmøller og containere.

Bådmaling laves i Lyngby og Barcelona
På verdensplan regner man med der findes 16 mio. lystbåde, heraf alene otte mio. i USA. ”I Danmark er der omkring 42.000 lystbåde over seks meter. De 37.000 ligger i havnene og 5000 ligger for svaj. Det har luftfoto vist i 1986, samtidig har havnefogederne været med til at tælle op,” forklarer event- og sponsormanden Chris Dam fra Hempel. Han sejler selv i en IF-båd i Sundby, og har i mange år været sælger af bådmaling og marketingchef for bådmalinger i hele verden.
Vi befinder os nu i huset Research & Development. Her behandles og opfindes nye produkter. I nabohuset ligger Innovation Center, hvor testene foregår. Og ved siden af det ser man den store produktionshal vi også besøger. Her kontrolleres råvaren og produktionen går i gang, herefter tappes på dåser i alverdens størrelser og der sættes etiketter på. Det larmede noget under produktionen, og man kan godt lugte fortynderne, der er i maling. Men virksomheden opfylder miljøkravene og alle har beskyttelsesbriller på - også de to personer fra Bådmagasinet, som fik en rundtur.
”Det har reduceret øjenskaderne betragteligt, så ingen får maling i øjnene,” siger Chris Dam, der går stærkt i produktionen, hvor også en del trucks og en selvkørende transportvogn kører rundt med malingspaller. På 18 dage er hele lageret udskiftet. Bliver der brand kan Lyngby Brandvæsen være hos Hempel på fire minutter. Der kører øvelser mindst et par gange om året, og Hempel har selv fem hjælperøgdykkere.

Afhængig af råvare- og oliepriserne
Maling består for en stor del af olie samt andre råvarer. Derfor er Hempel meget afhængig af oliepriserne, men også dollarkursen, da malingen hovedsagelig afregnes i dollars, der ikke har været så høj de seneste år. Men det går godt i Lyngby. På verdensplan omsatte virksomheden i 2005 for 4,9 mia. kr. med et nettoresultat på 222 mio.. En stor del går ind i Hempel’s Fond. Resten går til investeringer. Der laves cirka 200.000 liter maling i Lyngby til de danske motor- og sejlbåde.
”Det er mange forskellige typer maling vi skal lave. Selvpolerende maling til et containerskib, der årligt sejler 100.000 sømil med 25 knob, skal holde i fem år fordi det jo sejler 90 procent af tiden, mens en sejlbåd til tursejlads kun sejler 500 sømil med fem knob og ligger stille i 95 procent af tiden, mens den er i vandet,” siger Chris Dam.

I 2009 bliver kobberbundmaling forbudt - ingen alternativer endnu
Hempel har ifølge Sejlunionens miljøkonsulent Jesper Højenvang gjort et stort stykke arbejde for at skabe miljørigtige bundmalinger.
”Det er Hempel, der har opfundet den seneste type maling, som sejlerne bruger i dag. En bundmaling, hvor kobberfrigivelsen er reduceret væsentligt og hvor antibegroningen virker på bådene. Sejlunionen og Miljøstyrelsen var også med i bestræbelserne på at finde den rette miljørigtige bundmaling. Hempel og Dansk Sejlunion har lavet flere tests med bundmalinger i Kalvehave, Horsens og Jyllinge,” siger Jesper Højenvang, der indrømmer, at det er en gyser omkring bundmalingen i 2009. Det år strammer miljøminister Connie Hedegaard op på reglerne. Det betyder i praksis et farvel til alle de nuværende biocidholdige bundmalinger på markedet, som flertallet bruger i dag. Herunder kobbermalingen. Samtidig forventer man, forklarer Jesper Højenvang, et EU-direktiv omkring biocid i bundmalinger.
”Vi kender ikke direktivets indvirkning på de danske regler. Men på nuværende tidspunkt er der ikke brugbare giftfrie alternativer,” siger Jesper Højenvang. Biocid er et stof, der aktivt bekæmper alger, bakterier og dyr. De store skibe i dag er blevet mere giftfrie da de anvender giftfrie silikonemalinger, der på grund af slip-let overfladen poleres ren ved ca. 20 knob. Malingsforbruget til en nybygget supertanker fra Lindø Værftet med dobbeltskrog i stål, er lige så stort, som samtlige danske lystbåde bruger til sammen på et år. Hempel var den første farvelak-fabrik i Danmark, der i 1990 fik miljøcertifikatet ISO 9001. Om Hempel når at finde en ny biocidfri bundmaling inden 2009, siger Chris Dam fra Hempel:
”Til hurtiggående motorbåde har vi i dag den silikone-baserede NEXUS, dog først og fremmest til udenbordsdrev og Z-drev. Systemet er nyt og gennemtestet og resultatet er en næsten ren motorbåd. NEXUS virker mekanisk, ikke kemisk og er derfor mindst miljøbelastende. Sejlbåde derimod, sejler ikke hurtigt nok til at begroningen sejles af slip-let overfladen, den skal vaskes af, men vi forsker ufortrødent videre.”

Verdens største private testcenter for maling
”Det må du ikke tage billeder af, der er fotoforbud,” siger Hempels kemiingeniør Neel Winther-Hinge i Lyngby, lige nord for Danmarks Tekniske Universitet. ”Hvad så med den her,” siger Bådmagasinets fotograf Per Heegaard. ”Nej, det må du heller ikke. Det vil vi ikke afsløre, det har vi selv udviklet,” siger kemi-ingeniøren med et afvæbnende smil. Vi er på Hempels Innovation Center. Her tester 10 mænd og kvinder maling til den store guldmedalje i forskellige rum med temperaturer fra mellem fem og 40 grader i forskellige kunstige klimaer. Og det hele er ret hemmeligt.
”Vi tester malingen for at sikre os, at produktet opfylder vores krav,” siger Neel Winther-Hinge. Først bliver malingen påført bestemte plader efter den er blevet opfundet i den bygning, som vi lige er kommet fra efter et foredrag af vor guide, IF-sejleren Chris Dam, der nu har titel af event- og sponsormanager. Når malingen har tørret på små plader kan testen starte.
I et vandkar er havgus eller salttåge om man vil. Temperaturen i saltvandet er 35 grader for at fremskynde nedbrydningen. Nogle af pladerne er der ridset i for at se om der opstår rust og blærer ved malingen gennem et halvt år. Pladerne testes løbende og der skrives rapport. Malingens modstandsdygtighed testes også mod kunstigt sollys i op til 7500 timer. En blisterboks med 40 grader varmt vand vises frem af Neel Winther-Hinge.
”Her tester vi en ekstrem fugtpåvirkning med stor kondens på plader i stål, glasfiber og andre typer,” siger Neel Winter-Hinge, der viser et sted hvor påvirkning af katodisk beskyttelse måles.
”Det har f.eks. Motiva Stålbåde haft gavn af,” forklarer Chris Dam. ”De havde i starten af firserne, i god mening, monteret for mange zinkanoder på bunden, med det resultat at malingen skallede af til stålet i små runde cirkler. Vi målte på stålet, halverede antallet af anoder, og problemet var løst”.
Vi går ind i et nyt rum. Det larmer lidt fra en rotor med vand i. Den simulerer et tankskib, der sejler med 20 knob i varmt vand, og det undersøges med hvilken hastighed malingen slides. Her testes malingen kunstigt, det svarer til sejlads fra Danmark - Japan og retur. Herefter kigger man på skibsmalingen i mikroskopi. Bundmalingen til skibene skal kunne holde i fem år. Vi går op på øverste etage i et klimastyret rum, hvor pladerne ligger i fire uger. Herefter testes de med ”onde” redskaber, der bl.a. kan bøje og slå pladerne, lidt svarende til et skib rammer et bolværk. Det hele minder lidt om James Bond, der skal have nyt udstyr af ældre Q i starten af filmen. Der er nemlig meget anderledes udstyr.
Hempels maling blev i år også testet på en noget mere direkte facon. Det skete, da Søværnets største skib, Absalon på sit 900 kvadratmeter store fordæk fik besøg af syv 60 tons kampvogne, hvor larvefødderne kværnede rundt på tilkørselsrampen, der er belagt med Hempels Spray Guard maling.
”Og det holdt malingen til. Det kan forsyningsbefalingsmanden Birger Falbøl bekræfte,” siger Chris Dam.

Svendborg-drengen J. C. Hempel startede malingsfabrikken i 1915
Jørgen Christian Hempel fra Svendborg var kun 20 år, da han startede sin lille malingsfabrik på Amager 4. juli 1915 med 300 kr. på lommen. Hans første levering var en femliters dunk til robåde på Peblingesøen.
Likviditeten hos unge Hempel var så anstrengt, at han måtte stå og vente på betalingen. Maskinparken dengang bestod af oliemøller og en gammel kedel til at koge beg og tjære i. Under 2. Verdenskrig blev virksomheden omdannet til et aktieselskab, men i 1948 forærede igangsætteren sine aktier til J. C. Hempels Fond, da firmaet var blevet stort. ”Firmaet er nu lige så meget jeres såvel som mit,” sagde Hempel, der som 91-årige døde i januar 1986. I dag går overskuddet fra Hempels fond til velgørende og maritime formål, forskning, SOS børnebyerne, Røde Kors, uddannelse, kunst og kultur herunder Det Kongelige Teater. Også for OL-sejlerlandsholdet er Hempel hovedsponsor sammen med Elsam. Samtidig støtter Hempel Paralympiske Lege.

Hvis du vil wwwide mere
Vind, sol, saltvand er hårdt for bådene. Alt det forsøger Hempel at dæmme op for. Lige fra at undgå korrosion, begroning og forrådnelse. Men der er også råd om hvordan du forskønner din båds farve- og glansbestandighed. Læs mere i Hempels lille opslagsværk ”Den lille søstærke” eller på under Yacht. Her kan man samtidig tilmelde sig Club Hempel.www.hempel.dk


2009-06-28 04:57:55 af hqphljjosgw

aogapN ocifgykecoan, [url=http://wrvqowiomymb.com/]wrvqowiomymb[/url], [link=http://lvblbgbpysdx.com/]lvblbgbpysdx[/link], http://fegzqtjdyqww.com/
2009-06-28 15:16:50 af vynteeomgrh

3IbXaK yyrcvjhzjppd, [url=http://dicayzozfmgx.com/]dicayzozfmgx[/url], [link=http://zujrpwzdgumn.com/]zujrpwzdgumn[/link], http://ojoecvsqhuzn.com/






★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen